Hei,

Vet ikke hvor jeg skal legge tråden, så jeg prøver i denne delen av forumet.

Min mann og jeg bor i en leilighet fra århundreskiftet som har vist seg å være lytt mellom etasjene. Da vi flyttet inn, var familien som bor over oss på utenlandsoppdrag, og leiligheten deres var de første to årene utleid til et par i 40-årene. Av dem hørte vi i prinsippet ingenting.

Nå har familien over flyttet tilbake, og plutselig er det som å ha en flokk elefanter boende over. Det er så lytt at vi noen ganger hører hva de sier. Det går ikke an å ha lange morgener, og ja, det er generelt trøstesløst. De går med hælene og løper rundt en god del, og det høres, kan jeg love. Bilder og lamper vibrerer. Vi har sagt ifra, men ingenting skjer. Det er også vanskelig for dem å endre måten de er på - snakker høyt/går tungt osv.

Nå til mitt spørsmål. Vi har begynt å tenke på om det finnes noen metode for å isolere mellom etasjene. Vi kan ikke sette opp gipsplater i taket fordi vi har stukkatur og ønsker ikke å fjerne den. Vi kan heller ikke be dem isolere gulvet sitt, ettersom de har originalgulv. Finnes det noen metode for å isolere mellom gulv-tak? Jeg gjetter at bjelkelaget tidligere var fylt, men at den fyllingen har sunket sammen og nå ikke isolerer i det hele tatt. Kan man sprøyte inn ny isolasjon - eller er det en umulig drøm fra min side? :S
 
Kjenner igjen det der problemet.
Fyllingen i gulvene består av uorganiske byggrester i form av sand, smultegel og grus, og pleier å være ca 40-50cm tykk i hus fra forrige århundreskifte. Det har ikke sunket sammen som du tror, men lydisolerer veldig dårlig.

Om du vil beholde stucken og naboen orginalgulvene, er eneste måten å utbedre isoleringen på, å bryte opp orginalgulvene (5,5cm tykke planker festet med 20cm lange klippspiker med T-hoder) grave ut fyllingen, isolere og så legge tilbake orginalgulvet igjen. Du må nok ha en veldig god overtalingsevne for å overbevise naboen om det absolutt nødvendige i dette. ;)

Dessverre må du nok lære deg å leve med problemet, alternativt, steg for steg, lære naboen en ny måte å gå på. :)
 
Oi da, nei jeg tviler sterkt på at våre naboer vil gå med på noe slikt som du beskriver.

Det blir nok til å lære dem steg for steg (haha), eller håpe på at de får et nytt utenlandsoppdrag igjen...

Takk for ditt svar!
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.