Vårt 50-tallshus har to kjellervinduer med lysgrav. I begge finnes det et kort rør i bunnen som jeg trodde var til for å lede bort vannet ved regn. Etter å ha konstatert at det ikke ser ut til å fungere i praksis, gravde jeg opp utenfor/under en av lysgravene for å se hvordan det så ut. Min konklusjon ble at rørene som er der ikke munner ut noe sted og altså ikke leder bort noe vann. Under lysgravens støpte betongbunn satt det bare en ekstra betongklump, men ikke noe hull.

Selv synes jeg det virker som en veldig merkelig konstruksjon. Noen som kjenner igjen dette?

• Kjellervindu med lysgrav, betongbunn med rør uten avløp, delvis gravd ut for inspeksjon, gress og jord rundt.
Hullet har antakelig vært tilkoblet en steinkiste, som nå er helt igjentettet. Var det ikke mye stein under lysbrønnen?

Ikke hva jeg kan finne i alle fall. Derimot en betongklump rett under der jeg trodde at røret skulle komme ut. Og det renner ikke en dråpe vann igjennom til tross for at det står vann hele veien opp i røret. På undersiden er det tørt.

• Liker
Cnilss
  • Laddar…
Har du prøvd å spyle i røret?

Røret er grundig rengjort ovenfra, og man ser tydelig at røret ikke har noen åpning nedover.

Jeg har en plan for hvordan jeg skal rette opp i saken, men er veldig forvirret over hvordan konstruksjonen var tenkt... Eller så er det selvfølgelig bare en feil i byggingen - kan det være at det ikke har vært tilstrekkelig tett ved støpingen og at betongen har rent ut og blokkert røret?

L
Bor et nytt hull eller to, om mulig skrått utover, ellers grave, legge slange/rør til takrennene hvis du vil få det helt bort fra huset

Presis. Så prioriterer jeg nok ikke å legge rør - konstruksjonen har jo "funka" i 60 år bare på fordampning og å suge inn vannet i betongen - så et hull burde rekke langt. Men jeg skal nok prøve å passe på å slenge ned litt stein i gropen uansett for å forbedre dreneringen, nå som jeg likevel har gravd. :)

• Liker
Liteavvarje
  • Laddar…
det er en drikkebrønn for alle paddaer som elsker å bo i lysbrønner.
Vi hadde det samme i barndomshjemmet og de var alltid tette.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.