Hei!

Jeg planlegger en bygging som skal fungere som musikkhus/replokale. Det handler altså om et hus hvor jeg vil minimere lyden som lekker ut til omgivelsene.
Stamme og veggkonstruksjon har jeg allerede kontroll på, men nå vil jeg finne en god løsning for vinduer (og dører).
Naturligvis er det beste å ikke ha noen vinduer i det hele tatt, men da ser det litt for kjedelig ut og dessuten blir det litt trist mørkt der inne.

Er det noen her som har noen gode tips?

Prisen er en relativt viktig faktor i sammenhengen, så jeg vil helst unngå å kjøpe det dyreste som finnes...

Kan man konstruere noe selv?
Sette inn doble vinduer?
Tykt glass?
Kanskje noen vet hvor man kan kjøpe til en rimelig pris?

Alle tips er velkomne!

mvh
David

Om du mener alle tipsene så:

Det finnes sikkert spesielle glass å kjøpe. Jeg tenker nærmest på industrikrav og visse spesielle boliger nær vei/tog. Således, prat med en vindusprodusent.

Sett inn 3-lags glass. Hvert steg der lyd bytter medium er bra for deg.

Fiks en enkel luke eller lignende som du kan trykke på fra innsiden (stoffkledd isopor eller noe) når du virkelig er høylutt.

Det vanskelige er som vanlig basslyd, og det lekker nok overalt, ikke bare gjennom vinduer.

Jo, jeg har tenkt på det der med å sette inn en ekstra lyddemping innenfra når man er i gang som verst...

Kommer til å sjekke med vindusprodusentene hva de anbefaler.
Tenkte bare å sjekke her inne på forumet om det finnes noen som har gjort noe lignende bygg og har interessante erfaringer rundt det der med å hindre lydlekkasje.

mvh
david

doble karmer. 3-glass innervindu deretter et 8 mm lamellglass fungerer... Om du vil at det skal kunne åpnes... Ellers setter du et 3-glass innvendig og et 3-glass i fasadeliv...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.