Jeg har et lokale med malt betonggulv og nakne vegger, der det selvsagt blir mye ekko og dårlig lydmiljø. Har kjøpt og satt opp et par lyddempende spesialpaneler i taket, men de er ikke helt tilstrekkelige og er veldig dyre, så jeg vil ikke kjøpe flere.

Vurderer nå om jeg enkelt og billig kunne bli kvitt deler av problemet ved å også feste opp trepanel eller ribber i taket? Enten uhøvlet panel som man setter med brede sprekker, så det blir ujevnheter i taket, eller smalere ribber som man setter mer som et gitter? Tenk på at det ville bli en mer ujevn overflate da, som vel ville vært bra?

Bygg rammer for steinull, dekk med stoff og så har du billige paneler som demper lyd. Tykkere = bedre. Sett dem ikke tett inntil taket, men la det være en åpning.
Men så lenge vegger og gulv er nakne, vil det antagelig fortsette å være ekko.

Viktigst er å dempe hjørner, så hvis du har begrensede ressurser kan du sette platene i hjørnet mellom tak og vegg f.eks. i 45 graders vinkel. Deretter plasser plater i hjørnene mellom veggene. Fortsett så å legge til demping til det blir akseptabelt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.