Finnes massevis av tråder og jeg har lest mange.
Har en mindre utleieeiendom med 3 etasjer hvor leiligheten i mellometasjen skal renoveres. Huset er bygd i tre på -50tallet med spon i vegger og gulv. Man hører naboene snakke ganske bra, man hører når de går eller mister noe.
Ett rom har 2 yttervegger, en mot en nabo og en mot leilighetens kjøkken.
Min tanke er å ta ut alt bortsett fra gulvet, gammelt parkettgulv som er i god stand.
På ytterveggene skal det settes opp 45*45 som skrus i eksisterende vegg. Jeg tenker å gjøre disse stenderne ca 2 cm kortere enn målet, bør jeg bruke en list av for eksempel epdm gummi bak dem?
Mot naboen bygges en ny vegg opp, kanskje med metallstendere med gummilist eller vanlige stendere, epdm list også her, ca 3 cm utenfor eksisterende vegg. Vanlige isolasjonsplater, osb/spon og dobbelt gips, alt fuges så det blir tett.
Mot kjøkkenet kun en enkel gips, mest for at det blir enklest å sparkle.
Rommet er ca 4.5-5.5 på alle leder. Senker taket og legger 45*70 fra vegg til vegg med cc1200mm, der det trengs bruker jeg hullbånd mot eksisterende tak, 28*70 lekte på cc300, isolasjon og dobbelt gips, fuges også her. Bør jeg bruke klosser av for eksempel sylomer mellom hullbånd og eksisterende tak?
Noe mer man bør gjøre?
Det beste ville jo selvfølgelig vært å rive opp gulvet og legge sylomer klosser på eksisterende bjelkelag og så sponplategulv, trinnlydsmatte og ny parkett, men tror eksisterende gulv beholdes.
Vinner jeg noe på å først skru gips mot naboen og så vegg 30mm utenfor? Samme med taket, vinner jeg noe på å legge gips i taket før jeg senker det?
Kan eventuelt få tak i litt Fermacell plater, i så fall blir det ett lag sånt og så gips i taket iallfall.
Skal man legge en list mellom stendere og osb først? Samme tanke i taket.
Langt innlegg men det er et vanskelig tema...