Hei!

Jeg tenker at dette kan være spørsmål dere også møter.

Det er slik at jeg skal forsøke å lydisolere taket i en leilighet fra trinnlyd og prat ovenfra.

Jeg tenkte å bruke denne prinsippen:
http://www.soundstop..._solution_1.php

- Ovenfra: Lydbøyler/genie clips, høy densitetsisolasjon, to lag gipsplater med lydabsorbent imellom

Men nå til saken at jeg ser ut til å ikke kunne finne mineralull/isolasjon som har 40-60kg/m3. Gjerne til en noenlunde rimelig pris også, på siden jeg fant er det Tecsound T50 for 500 kroner 7 kvadratmeter, samt isolasjonen for 300 kroner 8 kvadratmeter.

Er det noen som vet om en god isolasjon er tilgjengelig her i Sverige?

Føles som utvalget er betydelig større i utlandet.

Mvh,
Daniel

Rockwool selger trinnlydplater med høy densitet, men det er vanligvis ikke noe som lagres hos den gjennomsnittlige byggevarehandleren, men tas inn på bestilling.
Rockwool deler ikke på pallene, så hvis du ikke klarer å forhandle med byggevarehandleren din, må du være forberedt på å kjøpe en hel pall.

Jeg kjenner til det systemet du linker til, men har ingen erfaring eller måledata på systemet. Vi bruker i stedet Vibratecs system (IsoHangers). Mineralullen skal ikke være av høy densitet. Flexibatt har passe flytresistivitet for formålet.

Takk for svaret Bjørn, tar det til meg!

Pleier du også å jobbe med dobbeltgipskonstruksjoner med Green Glue eller QuietGlue imellom? Hva er din erfaring, fungerer det bra?

Greenglue brukes flittig spesielt i USA. Produktet er testet på Riverbank og viser forbedrede verdier i laboratoriet i alle fall. Til vegger med mange lag gips bruker vi imidlertid aldri dette (ekstremt dyrt). Derimot bruker vi NoiseKiller mellom ceminwoodskvorna når vi bygger flytende rom i rommet. Skruen brukes da bare under herdetiden for deretter å skrus ut. Den fremste ideen er jo å mekanisk frikoble lagene fra hverandre.

Som svar på ditt spørsmål angående hangerstak, så anser jeg at det ikke er nødvendig med GG eller lignende produkter.
Et spørsmål, er det gjort noen isolasjonsmåling av bjelkelaget? Er det trebjelkelag kanskje du trenger mer enn to lag.

Noen tips: skru gles i taket så får du flere festepunkter samt at det forenkler innfestingen. Ved flere enn to lag, erstatt 1 lag gips med K-plyfa. Husk å la det være igjen en spalte for fuging mellom det nye gipstaket og eksist. vegger.

Sist redigert:
Takk igjen!

Har ikke gjort noen isolasjonsmåling, men ser på konstruksjonstegningene at det virker å være sement/betong. Det er et gammelt 20-tallshus.

Visst lar man bare spalten være ved det øverste laget, det andre laget kan man la gå helt ut til veggen?

Du skal ha spalte ved samtlige lag. Du bør bruke bunnfyllingslist først da fugen ellers kollapser over tid. Et alternativ er å bruke ekspanderende fugebånd, men da må det være av den "tunge" typen med lukkede celler. Altså ikke det som vanligvis brukes til vindusrever.

Har litt fastnat i en uro rundt bæreevnen og materialet i taket, siden det er en eldre bygning fra 20-tallet.

Taket ser ut til å være av "bjelkelag av porøs betong", deretter en form for armert betongplaten med spennvidde på 2 meter.

Det er jo ganske tunge gipsplater som skal henges opp,

- Holder innfestingen, er det noe jeg burde sjekke opp mer, og i så fall hvordan?
- Hva skrur man med for at det skal sitte best mulig?

Høydensitets isolasjon for lydisolering er totalt verdiløst. Svindyrt og lydisoleringen blir knapt merkbart bedre. 40-60kg/m3 er ikke mye å skryte av når det kommer til lydisolering. Bruk vanlig billig isolasjon som absorbent og så legger du flere lag gips i stedet. Tetting av platefuger med Acustoseal.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.