Inspirert av innlegg #11 i denne tråden vil jeg lydisolere veggen mellom kjøkkenet og badet. Min plan var å erstatte sponplaten på kjøkkensiden med dobbelt gips, opplektet på egne stående 45x45, forskjøvet noen millimeter fra baderomsplaten. Å gjøre veggen tykkere er dessverre ikke et alternativ, vi trenger kjøkkenplassen (klar over kompromisset med sluttresultatet).

Når jeg rev kjøkkensiden finner jeg en masse "kortlinger" av dimensjon 45x145 som skaper problemer for meg. Helst vil jeg rive dem bort, alternativt kutte dem ut for enklere å kunne lekte opp kjøkkenveggen, men er usikker på hva de egentlig fyller av formål? Ødelegger jeg en ønsket egenskap hos veggen hvis kortlingene fjernes eller kuttes ut?

/Patrik

• En delvis riven vegg med synlige treplanker og isolasjon, som viser kortbjelker som kompliserer lydisoleringsprosjektet mellom kjøkken og bad.
Å gjøre doble regelkonstruksjoner som er uavhengige av hverandre er en anerkjent metode for lydisolering. Normalt er det bedre å bruke isolasjon med større volumutvekt enn glassull. Kortlingene gjetter jeg er til for å kunne henge kjøkkenskap på litt forskjellige høyder. Det er vel ikke et helt moderne hus?

Riktig, huset er bygd i 1980. Det er en rimelig hypotese, jeg antok at kortlingene var ment som fester.

Angående isoleringen: veggen er jo ganske tynn (45-regler). Er det virkelig verdt å velge en "tyngre" isolasjon? Blir forskjellen utover dobbeltgips, separate regler og lufttetting fortsatt merkbar?

Når du må fylle rommet mellom stenderne (som ved 45 mm) tror jeg det er bedre å bruke en isolasjon med større volumutvekt enn glassull. Tenk på at det kreves ulike typer tiltak for at lydisoleringen skal ha effekt over hele frekvensområdet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.