10.080 lest ·
27 svar
10k lest
27 svar
Lydisolere vegg 70-talls hus
Side 1 av 2
Vi vurderer å lydisolere en vegg mellom vårt rom og barnets.
70-tallshus med modulvegger fylt med strå (45 regel) og så gips på det.
Modulveggene er oppfylt i et spor i taket og deretter kilt i bunnen.
Det finnes to alternativer.
1. Fjerne modulveggene og lage reisverk, isolere samt dobbelgips på det
2. Tette igjen tomrom i bunnen og deretter legge på et til lag gips på modulveggene.
Alternativ 1 er jo å foretrekke, men mye arbeid med det og dyrt om man sammenligner med alt 2, som sikkert kan bli ferdig på en helg.
Hvordan ville dere ha gjort det?
70-tallshus med modulvegger fylt med strå (45 regel) og så gips på det.
Modulveggene er oppfylt i et spor i taket og deretter kilt i bunnen.
Det finnes to alternativer.
1. Fjerne modulveggene og lage reisverk, isolere samt dobbelgips på det
2. Tette igjen tomrom i bunnen og deretter legge på et til lag gips på modulveggene.
Alternativ 1 er jo å foretrekke, men mye arbeid med det og dyrt om man sammenligner med alt 2, som sikkert kan bli ferdig på en helg.
Hvordan ville dere ha gjort det?
Begynn med å sjekke om det finnes luftlekkasjer, de fyller du igjen med latexfugemasse eller lignende, sjekk bak lister, mot taket. Sjekk også i takbokser, ofte er det sprekker mellom tak og boks, og lyden har fri vei.
Hurtigfixen er vel å lime opp gips med tykke strenger lim.
Regel en ny vegg 1-2 cm utenfor eksisterende vegg, gjerne med 70 regel og 45 mm isolasjon.
Minst dobbelt gips som forskyves og fug alle eventuelle sprekker på begge lagene.
Eller gjør begge deler, en variant på hver side eller lime gips på begge først, blir det for dårlig lager du en ny vegg.
Hurtigfixen er vel å lime opp gips med tykke strenger lim.
Regel en ny vegg 1-2 cm utenfor eksisterende vegg, gjerne med 70 regel og 45 mm isolasjon.
Minst dobbelt gips som forskyves og fug alle eventuelle sprekker på begge lagene.
Eller gjør begge deler, en variant på hver side eller lime gips på begge først, blir det for dårlig lager du en ny vegg.
Luftlekkasjer finnes det godt om i bunnen da modulveggene er kileformede. Mellom kilene er det fritt blås.
Kanskje bra å kjøre på alt 2 og senere gjøre om i fremtiden når barnet er eldre om det trengs mer.
Ganske små rom så vil helst ikke rekle opp en ny vegg utenpå eksisterende.
Kanskje bra å kjøre på alt 2 og senere gjøre om i fremtiden når barnet er eldre om det trengs mer.
Ganske små rom så vil helst ikke rekle opp en ny vegg utenpå eksisterende.
Jeg har tettet sprekkene mine med flexskum. Vet ikke om det er en god metode ifølge de lærde, men veldig rask og praktisk. Bruker denne sammen med tilhørende håndtak, så får man god kontroll på flyt. Tetter også dører vinduer med dette FLEXSKUM ILLBRUCK FM330 880 ML (bauhaus.se)
Holder på med lignende.
Jeg tar bort gipsen på den ene siden. Fyller opp tomrom med tetningsmasse.
Tetter rundt eventuelle elbokser.
Isolerer nøye med steinull.
Setter nøye tilskåret OSB og tetter alle nye sprekker. Setter nøye tilskåret gips og tetter. Egentlig er det npg bedre med to gips.
Bytter til tykkere dører og karmer med lyddemping, drever nøye. Jeg er usikker på om det har gitt noen effekt.
Synes det blir bedre. Skulle det trenges tar jeg samme runde fra andre siden når det rommet skal renoveres.
Har du en tynn plate i taket og ingen isolering der vil nok en del lyd ledes over veggen gjennom taket. Ikke mye å gjøre med det annet enn å sette et nytt innertak.
Jeg tar bort gipsen på den ene siden. Fyller opp tomrom med tetningsmasse.
Tetter rundt eventuelle elbokser.
Isolerer nøye med steinull.
Setter nøye tilskåret OSB og tetter alle nye sprekker. Setter nøye tilskåret gips og tetter. Egentlig er det npg bedre med to gips.
Bytter til tykkere dører og karmer med lyddemping, drever nøye. Jeg er usikker på om det har gitt noen effekt.
Synes det blir bedre. Skulle det trenges tar jeg samme runde fra andre siden når det rommet skal renoveres.
Har du en tynn plate i taket og ingen isolering der vil nok en del lyd ledes over veggen gjennom taket. Ikke mye å gjøre med det annet enn å sette et nytt innertak.
Finnes 13mm gips som er laget for å dempe lyd og tilsvarer doble plater. https://www.norgips.se/produkter/silent-board/
Medlem
· Värmlands län
· 67 innlegg
Vil man lydisolere på ordentlig er det to ting som er både gjennomførbart og effektivt! 1.Gjør tett i alle sprekker og 2. bygg på en måte to vegger, en i hvert rom, altså de skal ikke ha en felles regel men hver sine. Så kan man eksperimentere med forskjellig tykkelse, det holder jo med 5mm fra den andre rommets regel til platen og forskjellig isolasjon (tyngre f.eks.) flere lag gips, kryssfiner mm men dette er hovedregelen. Det man så bør gjøre som er vanskeligere/umulig er at de to rommene ikke har samme gulv eller tak da lyd transporteres friskt der også. Men med punkt en og to kommer man som oftest tilstrekkelig langt!B BäverBerra skrev:Vi vurderer å lydisolere en vegg mellom vårt rom og barnets.
70-tallshus med modulvegger fylt med strå (45 regel) og så gips på det.
Modulveggene er presset opp i et spor i taket og så klemt i bunnen.
Det finnes to alternativer.
1. Fjerne modulveggene og regle, isolere samt dobbeltgips på det
2. Fylle igjen hulrom i bunnen så legge på et lag til gips på modulveggene.
Alternativ 1 er jo å foretrekke men mye jobb med det og dyrt om man sammenligner med alt 2 som sikkert kan bli ferdig i løpet av en helg.
Hvordan ville dere gjort det?
Lydisolerte en vegg mellom kjøkken og bad med meget godt resultat.
Den var bygget opp slik før:
10mm spon, 45mm stendere og 10mm spon. Mellom platene var det limt ca 5cm brede remser av noe som kan ligne på bølgepapp.
Med andre ord kunne man høre eventuelle lyder fra toalettet veldig godt på kjøkkenet.
Rev sponplaten på kjøkkensiden og la doble, men forskjøvede, stendere ca 5mm fra sponplaten på den andre siden. På den måten forplantet ikke lyd som traff toalettsiden seg videre til kjøkkensiden, da stenderne ikke har kontakt med begge platene.
Rommet mellom stenderne ble fylt med nøye tilskåret kompakt isolasjonsplate av typen markplate.
Deretter ble det skrudd doble gipsplater som ble limt mellom. Dette for å skape en kompakt tykk plate som ikke vibrerer.
Gipsen ble skrudd med ca 6-8mm åpning rundt, som senere ble fylt med tetningsmasse, for ikke å lede eventuelle vibrasjoner fra veggen ned i gulvet og over på den måten. Ideelt sett skal også gulv- og takstenderen isoleres bort fra sine underlag. Men siden dette var en eksisterende vegg som jeg ikke ville rive badesiden av, ble det et kompromiss.
Totalt sett ble det helt stille mellom bad og kjøkken. Veldig vellykket, rett og slett.
Nå forstår jeg at du ikke er lysten på et så stort arbeid, men se det som en veiledning.
Tenk også på at der luft kan ledes over, kan også lyd ledes over. Så under terskler og gjennom ventilasjonskanaler må også dempes.
Da jeg senere gjorde en likt bygd vegg nøydde jeg meg med å dobbelt gipspanele da det skulle stå en garderobevegg foran. Men det ble ikke i det hele tatt like bra, og jeg angrer på at jeg ikke gikk all in på den veggen også.
Den var bygget opp slik før:
10mm spon, 45mm stendere og 10mm spon. Mellom platene var det limt ca 5cm brede remser av noe som kan ligne på bølgepapp.
Med andre ord kunne man høre eventuelle lyder fra toalettet veldig godt på kjøkkenet.
Rev sponplaten på kjøkkensiden og la doble, men forskjøvede, stendere ca 5mm fra sponplaten på den andre siden. På den måten forplantet ikke lyd som traff toalettsiden seg videre til kjøkkensiden, da stenderne ikke har kontakt med begge platene.
Rommet mellom stenderne ble fylt med nøye tilskåret kompakt isolasjonsplate av typen markplate.
Deretter ble det skrudd doble gipsplater som ble limt mellom. Dette for å skape en kompakt tykk plate som ikke vibrerer.
Gipsen ble skrudd med ca 6-8mm åpning rundt, som senere ble fylt med tetningsmasse, for ikke å lede eventuelle vibrasjoner fra veggen ned i gulvet og over på den måten. Ideelt sett skal også gulv- og takstenderen isoleres bort fra sine underlag. Men siden dette var en eksisterende vegg som jeg ikke ville rive badesiden av, ble det et kompromiss.
Totalt sett ble det helt stille mellom bad og kjøkken. Veldig vellykket, rett og slett.
Nå forstår jeg at du ikke er lysten på et så stort arbeid, men se det som en veiledning.
Tenk også på at der luft kan ledes over, kan også lyd ledes over. Så under terskler og gjennom ventilasjonskanaler må også dempes.
Da jeg senere gjorde en likt bygd vegg nøydde jeg meg med å dobbelt gipspanele da det skulle stå en garderobevegg foran. Men det ble ikke i det hele tatt like bra, og jeg angrer på at jeg ikke gikk all in på den veggen også.
Sist redigert:
Som Lellemars sier, og for å minimere lydbølger som går gjennom veggen så er det beste bare gips i mange lag. Og at de to stenderne ikke sitter rett overfor hverandre. Og forskjellige lag gips på den ene og den andre siden av veggen. Jeg har 6 lag på den ene siden og 4 på den andre, 3cm mellom veggene, (lydstudio). Skal ikke være noe gips på innsiden, bare luft, og isolasjonen skal ligge tett mot gipsen for å dempe vibrasjoner. Litt overkurs for et vanlig hus, men prinsippet er slik.
Veldig bra tips alle sammen bortsett fra eggkartongene da.
Skal sørge for at fugemassen får jobbe hardt.
Isolering eller sprayfoam mellom gulvet og mellomveggen (ca 15-20 mm)?
Kommer nok til å gå for kun ekstra gips og så ta en beslutning etter det om det er verdt med en til vegg. Barnets rom er på 8 kvm så det er lite som det er.
Skal sørge for at fugemassen får jobbe hardt.
Isolering eller sprayfoam mellom gulvet og mellomveggen (ca 15-20 mm)?
Kommer nok til å gå for kun ekstra gips og så ta en beslutning etter det om det er verdt med en til vegg. Barnets rom er på 8 kvm så det er lite som det er.
Veggen jeg bygde ble ca 22mm tykkere enn tidligere da de ekstra vegglistene sto på samme bunnregel men 5mm ut mot kjøkkenet.B BäverBerra skrev:Veldig bra tips alle sammen bortsett fra eggekartongene da.
Skal sørge for at fugepistolen får jobbe hardt.
Isolasjon eller sprayfoam mellom gulvet og skilleveggen (ca 15-20 mm)?
Kommer nok til å gå for kun ekstra gips og så ta beslutning etter det om det er verdt det med en til vegg. Barnets rom er på 8 kvm så det er lite som det er.