Altså, en lydeter! en sånn skulle jeg ønske å ha! (Beklager, det er ikke snilt å le av skrivefeil men denne var så bra!)

Det jeg merket da jeg hadde en akustiker-bekjent på besøk for å se på min plagsomme ventilasjon er at han ganske lett kunne si HVORDAN noe skulle utbedres, eller i det minste foreslå tiltak som kunne hjelpe. Og fortelle hvilke av mine ideer som trolig IKKE ville hjelpe med å fjerne støyen. HVA som lager lyd pleier å være ganske lett å finne, men å finne riktig tiltak er ikke like selvfølgelig og det er lettere for noen som er på stedet. Men å finne en slik person og ha råd til det er jo ikke like åpenbart. Folk som bygger studio eller hifi-nerder kan noen ganger være gode på sånt her også.

Forresten, dette her kunne kanskje eventuelt gå som boligtilpasning? Om det anses som funksjonsnedsettelse og ombyggingen som nødvendig. Sjekk med kommunen hvis du/deres orker.

• Liker
Toppentuppen
  • Laddar…
M morr skrev:
Forresten, dette kunne kanskje eventuelt gå som bostadstilpasning? Om det regnes som funksjonsnedsettelse og ombyggingen som nødvendig. Sjekk med kommunen evt. Om du/dere orker.
Lydspisere hadde vært skikkelig bra å ha, yes. :3

Ja, det er bostadstilpasningsbidraget jeg har tenkt å søke for disse byggene faktisk.
Takk for påminnelsen. :3

Jeg har kontaktet spesialistlegene og sånt, så det er attester på gang.
Jeg håper bare at kommunen ikke setter seg på bakbena.

Prøv å få kommunen til å godkjenne konsultasjon med akustiker også kanskje?! Så slipper dere å bygge noe som kanskje ikke hjelper....

Du har kanskje allerede sjekket dette, men i visse kommuner bestemmer kommunen hvem som skal bygge tilpasningen. Kan være lurt å sjekke med det firmaet også (og sjekke at de vet hva de holder på med. Har vært med om baderomsfirma som hevdet at de hadde koll, men likevel satte toalettet feil for at det skulle kunne brukes med hygienestol, hvilket var hensikten med tilpasningen...). Lykke til! :)

• Liker
Toppentuppen
  • Laddar…
M morr skrev:
Forsøk å få kommunen til å godkjenne konsultasjon med akustiker også kanskje?! Så slipper dere å bygge noe som kanskje ikke hjelper....

Du har kanskje allerede sjekket dette, men i enkelte kommuner bestemmer kommunen hvem som skal bygge tilpasningen. Kan være lurt å sjekke med det firmaet også (og sjekke at de vet hva de driver med. Har vært med om baderomsfirma som hevdet at de hadde peiling, men likevel plasserte toalettet feil slik at det ikke kunne brukes med hygienstol, som var hensikten med tilpasningen...). Lykke til! :)
Ok, konsultering kan det gjerne bli for min del, og noen andre kan gjerne utføre selve byggingen også... Heheh...

Hvordan vet man om et firma har peiling på hva de gjør?
Siden jeg ikke er noen proffbygger, vet jeg ikke helt hva jeg skal se etter, bortsett fra de åpenbare bitene.

Takk!

Generelt sett, alle byggfirmaer har ikke en anelse så du skal i så fall ha en person og firma som er spesialisert på romakustikk

• Liker
Toppentuppen
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Generelt sett, alle byggefirmaer har ikke en susning så du skal i så fall ha en person og firma som er spesialisert på romakustikk
Bra å vite. Takk takk~

Jeg tviler på at kommunen vet noe om romakustikk(en fyr som var ansvarlig for boligen sa til meg at man kunne sette opp gardiner for å lydisolere, og han hevdet også at det ikke finnes noen andre måter å lydisolere på...), så jeg håper at de er villige til å finne noen som virkelig kan.

Gardiner for å forbedre lydmiljøet er kjempebra, men kanskje ikke til det du trenger. Jeg tror du må finne en lydkonsulent/akustiker selv. Søk etter "akustiker" + din by og kontakt de som virker lovende. Beskriv problemet (du kan jo bruke denne tråden) og spør om de kjenner til din diagnose. Be om et tilbud og kontakt deretter boligtilpasningen i kommunen igjen.

Det jeg tror vil bli vanskeligst å løse er som sagt ok ventilasjon i rommet som ikke slipper gjennom lyd. Resten har du fått svar på her som virker bra (men alltid bra å sjekke med en profesjonell).
Forresten, går det an å bytte rom så du slipper viften på andre siden av veggen?

• Liker
Toppentuppen og 1 annen
  • Laddar…
Om jeg ikke husker feil så kom det nylig en dom angående dette med boligidning og lydisolering. Tror dog at den berørte det motsatte, at det handlet om å ikke forstyrre naboer.
Utslaget, om jeg nå husker riktig, var at denne typen tiltak ikke omfattes av boligidningsloven.
Skal se om jeg finner den når jeg er TB på jobben.

john68 john68 skrev:
Om jeg ikke husker feil så kom det nylig en dom vedrørende dette med boligidpassning og lydisolering. Tror dog at den berørte det motsatte, at det handlet om å ikke forstyrre naboer.
Utslaget, om jeg nå husker rett, var at denne typen tiltak ikke omfattes av boligidpassningsloven.
Skal se om jeg finner den når jeg er TB på jobben.
Glem det! Blandet det sammen med LSS 9:9, i form av særskilt tilpasset bolig, kan ikke innebære lydisolering mm.
For lydisolering av soverom etc finnes lagmannsrettsdommer. F.eks. Stockholm, 200629 mål 8367-19

• Liker
Toppentuppen og 1 annen
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Glem det! Blandet det sammen med LSS 9:9, i form av særskilt tilpasset bolig, kan ikke innebære lydisolering mm.
For lydisolering av soverom etc finnes lagmannsrettsdommer. F.eks. Stockholm, 200629 mål 8367-19
Hyggelig at du fant dommer å referere til!

Legene hørte av seg i dag og hevdet at de ikke kan hjelpe til med tilpasningssøknaden for bolig for øyeblikket.
Jeg får sende inn søknaden min likevel.

Toppentuppen Toppentuppen skrev:
Jeg får sende inn min søknad uansett.
Næh, det går visst ikke. Søknad må inneholde attest fra "Ergoterapeut eller sakkyndig". Jeg regnet ikke med at spesialistlegene skulle sette seg på bakbena.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.