Jeg bor i en leilighet og har et stort problem med at min nåværende vegg, som er en tynn siporexvegg, slipper gjennom alt lyd. Veggen står mot min nabo, og som det er nå hører jeg alt fra TV til vanlig prat.

Jeg kan ikke rive veggen, så mitt eneste valg er å bygge en ny lydisolert vegg på veggen.

Det eneste jeg er ute etter er å få ned lydnivået maksimalt samtidig som veggen ikke får bli for dyp. Det jeg tenkte å gjøre er å bygge en vegg med 45 stendere og deretter dobbelt gips.

Men jeg skulle gjerne høre deres mening om hva jeg skal velge for materialer i veggen for å få ned lydnivået maksimalt.

Fest ikke reglene i bef vegg...isolere også veggen....tetningslist eller forsegle alle evt sprekker...

Finnes det bedre isolasjon å kjøpe eller fungerer hva som helst.
Jeg har også en fundering på hvordan jeg skal stille veggen. Nå har jeg et riktig tregulv og vurderer om jeg skal stille veggen direkte på gulvet eller om jeg skal kutte bort gulvet og stille veggen på overbetongen (sandisolert gulv, gammelt hus).

Jeg ville ha satt den på det nåværende gulvet, legg noe demping mellom svillen og gulvet og også mot taket. Svilleisolasjon eller noen annen gummiduk fungerer. Sett de nye stenderne 20-30 mm fra den eksisterende veggen slik at du får luft mellom veggene. Så vet jeg ikke om OSB + gips gir bedre lyddemping enn dobbeltgips, men du får en mer robust vegg som du kan skru direkte i. Tett alle sprekker mot tak, gulv og vegg med latexfugemasse. Isoler med steinull, har i bakhodet at den lyddemper noe bedre, men det kan nok noen andre svare på.

Om du kan og synes du har plass så kan du lime gips på eksisterende vegg før du setter i gang i henhold til instruksjonene tidligere i tråden. Gips har bra tetthet og jo tyngre vegger, jo bedre lydisolering.

Hos Beijer finnes en isolasjon som heter Isover Piano som skal ha bedre lydisolerende egenskaper.

Interessant. Lime på gips. Det føles som om man trenger dobbeltlag med gips. Går det an å lime på og deretter skru det neste lag med gips? Ciporex er ikke det beste å skru i.

En ønskedrøm ville være å ikke trenge å bygge ut veggen alt for mye. En 45 regel føles allerede mye, men hvis man får bort lyttheten så er det verdt det.

Fast, tett mtrl stopper lyd mer enn isolasjon (bortsett fra spesialisolasjon?)
Burde gå å lime to lag. Dessuten kommer gipsen ingensteds ;)
Du kan kanskje redusere 45x45 til 30 noe? Om du vil spare plass. Veggen bygges jo for lydens skyld og vil vel ikke bli belastet særlig mye?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.