Hei vi bor i et trehus ca 6m fra en mopedvei som går rett parallelt med huset. De små hissige tingene er langt mer forstyrrende enn de få bilene som kjører på gaten. I tillegg må jeg sove med ørepropper fordi de lager så mye støy. Er det noen her som vet hvordan jeg skal stenge ute støyen?
Huset er bygd i 1958 utenfor Umeå og har kutterflis isolasjon i veggene og 2-lags vinduer med tøystrimler. Det er et selvtrekk-hus.

Jeg har tenkt litt på å sette doble gipsplater med dempelim mellom mot veien og kanskje en ekstra glassrute eller bytte det ytre glasset i vinduet mot noe bedre laminatglass. Bør jeg også ta kortsiden av huset eller holder det med langsiden som er nærmest?

Takk for hjelpen!

Sjekk også om du får sette ut blomsterkasser så de må senke farten.

bobas skrev:
Sjekk også om du kan sette ut blomsterkasser så de må senke farten.
Det der var et særdeles dårlig råd, reduserer ikke lyden i det hele tatt, snarere tvert om da det blir bremse-gass.

Fotografen skrev:
Det der var et særdeles dårlig råd, minsker ikke lyden ett jota snarere tvert om da det blir bremse-gasse.
det der var en særdeles dryg kommentar!

Mange mopeder er jo trimmet eller endret så de bråker for mye. Det man kanskje kan gjøre er å sette seg ned med en måler og måle lyden når de kjører forbi, ta regnummer og anmelde dem for at de bråker for mye.

Bør vel finnes en maksgrense på mopeder på samme måte som for biler osv. De har jo en spesifisert nivå fra fabrikk, og har denne blitt endret, har de jo endret utførelsen på kjøretøyet.

Det er min tanke iallfall, da det virker som det er veldig populært at mopedene skal bråke mye nå for tiden. Det er ikke som før, at de skal gå fort!

Så vet man jo hvordan det er å resonere med slike ungdommer, noen bryr seg, de fleste ikke, og hvis man påpeker noe, gjør de det motsatte eller gjør alt verre for å hevne seg på "den klagende jævelen som tror han kan bestemme over meg".

Begynn med å sette opp et skilt og skrive noe i stil med "Vennligst mopedister, kjør rolig."

Begynne å drepe folk for de kjører moped føles litt drastisk...

Eller snakk med foreldrene deres så de kan ta diskusjonen med barna, på en fornuftig måte.

Selv synes jeg mopeder ikke direkte forstyrrer, men jeg er sikkert ikke like utsatt for det som du siden du virker å finne det forstyrrende.

Risikoen med blomsterkasser er at de ses på som kule leker som man kan ha og for eksempel sladde rundt i stedet.

Det var noen beboere som satte blomsterkasser på en vei i et tettsted nær meg. Epa traktorene ble overlykkelige over den nye slalåmbanen og var nå der med skrikende dekk hver kveld.

Bytt til 3 glassvinduer, gjorde enorm forskjell i lydvolum inne for oss

Hei

Bor i Stockholm, byggeår 58, trehus, 6m fra 30-vei som trafikkeres av stille biler og hissige mopeder - høres ganske likt ut som din situasjon!

Huset har nå FTX og siden i vår tredoble vinduer. Som Daniel skriver ovenfor - stor forskjell! Vi kjøpte ikke spesielt merkverdige vinduer med ekstra demping, men forskjellen er omtrent 10dB på papiret sammenlignet med de gamle. I praksis gikk lyden fra litt forstyrrende til ganske stille.

Vi byttet vinduer i hele huset. Lyden var ikke hovedårsaken til vindusbyttet, men en klart medvirkende faktor. Originalt satt det kopplede to-glass.

• Liker
poppe12
  • Laddar…
Hehe. Ja, det høres sånn ut. Ja, jeg har tenkt på FTX og det er noe jeg virkelig ville hatt. Vi får se hvordan samboeren stiller seg til investeringen. Men man kanskje skulle bytte listene mot veien til gummilister og på en eller annen måte øke luftstrømmen fra motsatt side. Nye vinduer høres bra ut, men jeg liker det ikke like mye estetisk sett fordi jeg synes de gamle vinduene er veldig pene. Derfor tenkte jeg at det skulle være noe å kanskje bytte en vindusrute til en som er laget for å dempe. Et alternativ er å sette inn en ekstra om vindusrammene tåler vekten, for det ville fått plass. Da får man tre glass. Kan det fungere samt spare penger?

Så deilig det blir når elbiler og el-mopeder tar over i fremtiden.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.