Hei

Vi bor i et LB modulhus bygd i 1975

Det er veldig lytt, og man kan høre alt som skjer, selv på toalettet, noe som ikke alltid er så trivelig :D Da vi også har en liten tøs i huset, vil vi gjerne få det litt mer lydisolert siden hun sannsynligvis bare kommer til å lage mer og mer lyd gjennom årene.

Jeg har tenkt at jeg under renoveringer (vi går over rom for rom) skal kle innvendige vegger med ekstra gips og håper dette kan hjelpe litt. Mitt spørsmål er, hvordan gjør jeg med vegger der det finnes døråpninger? Må man kjøpe dypere karmer hvis man gjør veggen dypere, eller hvordan løser man dette?

Vi har også knirkende gulv på diverse steder i huset. Jeg tror dette delvis skyldes dårlig golvlegging (laminat), men jeg har også sett nå når jeg holder på å renovere kjellerstuen at det er gulvspon (tror ikke de er spontet) som er spikret i gulvreglene, der spikeren ofte ikke har gått inn i reglen men like utenfor.

Tror dere man kan få bort det meste av knirkingen ved å skru fast sponplatene ordentlig når man river opp laminatgulvet? Alternativet er jo for eksempel å legge et lag gulvgips for å stive opp gulvet litt også, problemet er vel da at da må hele etasjen stort sett ryddes? Ikke noe vi er direkte sugne på siden vi delvis allerede har renovert noen rom. Hvordan gjør man om man hever gulvet ved døråpningene? Må man remse om veggene og heve terskelnivået da, eller finnes det en bedre måte (kappe av dørbladet haha).

Disse forbaska innerdørene setter griller i hodet på meg
Takk for litt innspill i emnet

Om du legger på et lag gips så bruker du klackfoder ved dører og vinduer.
ImageVaultHandler.aspx

Hei igjen
Jasså man kan kjøpe slike?
Da var jo det problemet løst.

Men nå til det som jeg tror kan bli det vanskelig å løse.
Gulvet knirker litt overalt, på toalettet skikkelig ordentlig.
Dette skal løses og skal være med i planleggingen under hele renoveringen. Derfor er det jo viktig å allerede nå lage en plan for hvordan man skal løse dette før det er for sent.

195 mm bjelker med cc40 ligger under 19mm sponplate. Trolig er den ikke limt og den er spikret fast i bjelkene. Trolig er dette også grunnen til at gulvet knirker. Man hører tydelig at det ikke er laminatgulvet som "knekker" men det er tre mot tre knirker og både høres og føles.

Det som setter spørsmålstegn i hodet mitt er at innerveggene er montert på sponplategulvet. Da blir det jo straks litt vanskeligere å bytte ut sponplatene eller? Kan man rive bort de gamle sponplatene helt inn til innerveggene og således la innerveggene stå igjen på de gamle platene? Eller hvordan burde man gjøre det?
Legger også ved tegning på hvordan det ser ut
IMG_0564.jpg

Sist redigert:
ingen?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.