Hei! Jeg og samboeren min flyttet inn i et hus for 1,5 år siden, som ligger under innflygingen til en av Sveriges større flyplasser. Luftlinjeavstanden er 15 km, så vi omfattes ikke av noe “standard-støttepakke” fra Swedavia. Avhengig av vindforhold flyr de over huset vårt, og noen i husstanden har det ubehagelig med det. Det er både støynivået innendørs samt opplevde vibrasjoner som er forstyrrende.

Vi ser to alternativer: 1) Flytte (vi elsker huset vårt så vi vil helst bo her) eller 2) Lydisolere huset mot støy. Denne tråden handler om alternativ 2.

---
HUSETS KONSTRUKSJON
---

Huset er bygget i 1954 og er ikke bygget for hverken varme- eller lydisolering, så jeg tror at det finnes signifikante muligheter for å isolere huset bedre mot luftbåren lyd enn det er i dag. Jeg vil beskrive hvordan huset er bygget ut fra noen områder, still gjerne utfyllende spørsmål så utdyper jeg med tekst og bilder.

VINDUER
  • 5 vinduer er 3-lags-vinduer fra 2006 (3 soverom, 1 i stuen, 1 på kjøkkenet)
  • 2 vinduer er 2-lags fra ~1970 (stue)
  • 1 vindu er 2-lags fra byggeåret (bad)
INNFATTNING AV VINDUSHULL
  • Ca 1,5-2,5 cm spalte rundt vinduene, delvis fylt med fugeskum som holder fast vinduet
  • Ingen øvrig isolering
  • Vinduslister i tre på innsiden
INNTAK
  • 1” rupanel
  • 3 rom har gips (soverom, hall, indre hall), 3 har strekkelduk (2 soverom, stue), 2 har en form for fiberplater (kjøkken, bad)
LOFT
  • Ca 15 cm sagflis på rupanel
  • Sporadisk utplasserte isolasjonsmatter langs med takfoten (halvhjertet forsøk på etterisolering fra tidligere eier)
YTTERVEGGER
  • Har blitt beskrevet i tidligere tråd
  • Lag utenfra-inn: fasadestein, luftspalte, stående stendere 10 c/c, liggende stendere ca 60 c/c med ca 6,3 cm mineralull (laxåplate), 1” rupanel, 1,5 cm treetex
  • På innsiden av alle yttervegger kommer radiatorrør opp gjennom gulv ca 5-5,5 cm mellom rør og vegg, hvilket (eventuelt?) begrenser muligheten til å bygge veggen innover særlig mye
En illustrasjon av husets ytterveggs konstruksjon med lag av fasadestein, luftspalte, stående og liggende treverk samt mineralullisolasjon.

YTTERDØRER
  • Tynn treytterdør og indre ytterdør, danner ca 15 cm luftspalte mellom dørene
  • Terrassedørparti fra 1970, døren oppleves som tynn, 2-lags

Jeg ønsker å angripe dette problemet fra alle vinkler og med deres hjelp redusere støynivået fra fly så mye som mulig.

Med ovennevnte informasjon, hvilke tiltak vil dere anse som de mest effektive mot flystøy? Still gjerne utfyllende spørsmål så svarer jeg så godt jeg kan med både tekst og bilde!

Mvh, Viktor

---
LYDMÅLINGER
---

Nedenfor er et utvalg av målinger fra en lydmålerapp på telefonen. Jeg forstår at det ikke er så presise tall man får med slik, men kanskje kan de brukes i relasjon til hverandre eller så. De angitte verdiene er maks/gjennomsnitt, over ca. 60-90 sek.

INGEN FLY
  • Soverom, ingen fly: 31/26
  • Stue, ingen fly: 41/35
  • Indre hall, ingen fly: 37/31
  • Utendørs, ingen fly: 55/44
FLY (BOEING 737) (målt når det er rett over oss)
  • Soverom, 737: 44/30
  • Stue, 737: 50/39
  • Indre hall, 737: 44/36
  • Utendørs, 737: 73/56

Nå er kanskje disse måleverdiene helt verdiløse og ikke i det hele tatt brukbare. Men hvis vi later som de er det, ser vi blant annet at fasadelydisoleringen mellom ute-inne er (gjennomsnittlig):

INGEN FLY
  • Soverom: 18 db
  • Stue: 9 db
  • Indre hall: 13 db
FLY
  • Soverom: 26 db
  • Stue: 17 db
  • Indre hall: 20 db

Sist redigert:
De tiltakene vi vurderer

A) Ytterligere 30-40 cm cellulose på loft (for varme men også lydisolering)
B) Gipstak i stue (her vurderer vi å sette opp Norgips Silentboard)
C) Dobbelgips direkte på ytterveggene (Norgips SilentBoard+vanlig gips). Å lekte opp mot yttervegg er også et alternativ, men siden vi totalt har 5,5 cm før radiatorrørene er i veien må det i så fall bli tynt, og vi vil ikke rive opp gulvet i rommene (nylagt eller eldre fint gulv).
D) Isolere vinduene med mineralull
E Lydisolerende laminatglass (2-1-2) på eldre vinduer
F) Bytte altandørparti
G Bytte ut tetningslister alle vinduer, og sette dobbelt

tehvicke tehvicke skrev:
De tiltak vi vurderer

A) Ytterligere 30-40 cm cellulose på loft (for varme men også lydisolering)
B) Gipstak i stue (her vurderer vi å sette Norgips Silentboard)
C) Dobbelgips direkte på ytterveggene (Norgips SilentBoard+vanlig gips). Å lekte ut mot yttervegg er også et alternativ, men da vi totalt har 5,5cm før radiatorrørene er i veien, må det i så fall bli tynt, og vi vil ikke rive opp gulvet i rommene (nylagt eller eldre fint gulv).
D) Drevne vinduene med mineralull
E Lydisolerende laminatglass (2-1-2) på eldre vinduer
F) Bytte terrassedørparti
G Bytte ut tetningslister på alle vinduer, og sette dobbelt
Graf som viser lydisoleringsnivå i dB for ISOCELL-celluloseisolasjon ved ulike frekvenser fra TGM-rapport. ofan A ser ut til å ha effekt, eneste jeg sett hittil som faktisk viser noe om akkurat eventuelle lydnivåers reduksjonsgraf. bildet fra isocell brosjyre.
"ISOCELL celluloseisolasjon oppnår i mellomvegger opp til 3 dB og ved bjelkelag opp til 5 dB bedre lydisoleringsverdier enn vanlige isoleringsplater. Bare på grunn av at alle hulrom er helt fylte, kan man anta en bedre lydisoleringsnivå enn i plateformede isoleringsmaterialer. Dette ble for øvrig bekreftet av TGM Wien med en sammenligningskontroll. (Kontroll-nr. VA AB 11961)"
Hvordan man nå tolker det der skal være tett? men mer ser bedre ut :P

Hadde prøvd å stifte/skru på en 2-10mm plast plate på utsiden av vinduet så innsiden og se om det var noen positiv eller negativ effekt.
Vurderer selv å erstatte indre eller og ytre glasset med en isolerglass kassett.
Har en uv beskyttet 1mm plast mellom 2 glassene for en halvdan ekstra luftlomme ikke noe mot 3 glass men kostet noen hundrelapper.

Men lydproblem fra fly... steinull første tanken. Alternativt blande litt type 45mm glass, 45mm steinull da forskjellige materialer for forskjellige akustiske egenskaper? du skal i prinsippet bygge et lydstudio (snublet over det på nettet der det ble nevnt forskjellige materialer)
Kanskje prøve å se hvor akkurat lydvibrasjoner slipper inn, kan vel riste ventilasjonsluft = et luft filter & evt reisverket.
Da man ikke legger inn stivere materialer inni som nå rister, så noen del mer henger enn sitter hardt?
jeg e litt sprø paranoid.

Hvordan gikk det?

Takk for spørsmålet! Vi har gjort

A), B (vanlig 13mm gips), C (enkelgips vanlig 13mm gips) samt D-G (byttet dørparti + alle vinduer til 37db vinduer).

Har ikke målt men opplever tilstrekkelig stor forskjell for at det ikke skal "føles" som tidligere. Så vi er fornøyd med endringene. Kan komme tilbake med måleverdier (dog varierer det ene avhengig av vindretning også så vanskelig å sammenligne helt)

Kan anbefale tråden "Ljudisolera för sex" der det kom frem mange nyttige tips som er anvendbare også for flystøy, tog, biltrafikk, byggearbeid, lydstudio mm.

Var det noen tiltak som merkes betydelig?

Flereglassvinduer virker i hvert fall som en lavthengende frukt, evt kanskje to vinduer etter hverandre i samme karm?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.