Hei,
Jeg har to soverom som ligger vegg i vegg med hverandre, i det ene bor en 6 måneder gammel baby og i det andre en 11-åring i puberteten. Man kan si at de har både litt forskjellig døgnrytme og interesser.
Jeg trenger å lydisolere mellom disse rommene, huset er fra 1981 og veggen består av plater, ikke gips men en form for plywoodplater som er festet på stenderne.

Til saken hører at rommet for den minste ble renovert rett før hun kom i sommer, og jeg vil helst ikke måtte gjøre det arbeidet om igjen..

- Får man noen effekt av å sette opp gipsplater i det store guttens rom?

- kan man sprøyte inn noen form for isolasjon i veggen som lydisolerer?

- jeg har sett på akustikkplater men de koster jo en del og jeg er litt tvilende til hvilken effekt de har?

Takknemlig for alle tips.

Det der er en hel vitenskap og snart vil tråden være full av eksperter :) Slik gjorde jeg det, med veldig godt resultat.

Jeg satte opp en vegg mot eksisterende vegg, men beholdt en luftspalte mellom dem. De nye stenderne festet jeg med silikon, viktig at de ikke berører gulv og omkringliggende vegg. Jeg la inn isolasjon, googlet hvilken type som isolerer lyd best, husker ikke. Deretter la jeg på dobbel gips. Sørg for at skjøtene overlapper hverandre og fyll med latex i alle hull og glipper. Nesten helt lydtett. Og jeg gjorde det bare fra én side.

• Liker
Saim og 1 annen
  • Laddar…
Som oven skriver er dobbeltgips og isolasjon en god start.

Kanskje også legge et lag gips på veggen til minstemann, er vel ikke alt for mye jobb om dere ikke for eksempel har kjørt mønstertilpasset tapet?

Har selv en gjeng unger i bagasjen, og ikke direkte hatt det stille hjemme, sjelden noen har våknet av lyd.

Kompisene som har trippet på tå rundt sin ene unge får en ekstra legging derimot, hver gang noen har skylt ned i do eller en dør har blitt åpnet..

Så det går jo an å venne dem til litt lyd slik..

Edit: https://www.isover.se/isolera-mot-buller-och-storande-ljud

Sist redigert:
Kan man fjerne VP-rørene til tele helt? Eller trenger man å dra ut alt telekablage?
Tenkeren når jeg uansett isolerer vil jeg bli kvitt rørene da jeg synes de er i veien.

• Byggekonstruksjon med VP-rør og isolasjon på en vegg under renovering.
  • VP-rør og kabler er montert i en vegg. Rørene er røde med hvite dekkrør, og det er synlige ledninger under konstruksjon eller renovering.
J
Selve telen trengs jo ikke lenger men hvis du ikke har trukket nettverkskabler før så er det på tide å trekke i litt cat6 med de gamle kablene som trekketråd. Mange misunner deg nok som har en god anledning til å få dette gjort.

• Liker
Dr4co og 2 andre
  • Laddar…
Sant, men så langt fungerer de mesh-routere jeg kjøpte. Og jeg forstår det som at det er trangt å trekke cat6 i vanlige VP-rør?

Min løsning blir altså, 2 lag 45 isolasjon, OSB plate og gips.

1. Skal man ha et mellomrom mellom OSB-platen og gulvet?
2. For gipsen har jeg forstått at man skal ha et mellomrom mellom gulv og gips?
3. Skal man ha et lite mellomrom mellom OSB-platene? I så fall skal man tette dette med akrylfug deretter?
4. Skal man tette med akrylfug mellom gulv og gips?

1. Ja, mellomrom mellom gulv og OSB, inget skal gå i gulvet, ha silikone imellom gulv og plate.
2. Ja.
3. Vet ikke helt hvordan du mener, men om alt skal tettes, lyd lekker igjennom ellers.
4. Jepp. Eller silikone.

Hele den nye veggen skal "sveve" så at ikke lyd forplanter seg.

• Liker
TheCed
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
1. Ja, mellanrum mellan golv och OSB, inget ska gå i golvet, ha silicon emellan golv och skiva.
2. Ja.
3. Vet inte riktigt hur du menar, men om allt ska tätas, ljud läcker igenom annars.
4. Japp. Eller silicon.

Robert63 Robert63 skrev:
1. Ja, mellanrum mellan golv och OSB, inget ska gå i golvet, ha silicon emellan golv och skiva.
2. Ja.
3. Vet inte riktigt hur du menar, men om allt ska tätas, ljud läcker igenom annars.
4. Japp. Eller silicon.

Hela den nya väggen ska "sväva" så att inte ljud fortplantar sig.

Hela den nya väggen ska "sväva" så att inte ljud fortplantar sig.
det var ju synd att jag hann sätta alla OSB skivor innan jag såg ditt svar. Hur stor skillnad gör det? Är det värt att lossa skivorna och skruva upp dom på nytt med ett litet mellanrum till golv?

T TheCed skrev:
det var jo synd at jeg rakk å sette opp alle OSB platene før jeg så ditt svar. Hvor stor forskjell gjør det? Er det verdt å løsne platene og skru dem opp på nytt med en liten avstand til gulvet?
Ja, jeg tror det er verdt det. Nå vil lydbølgene forplante seg gjennom gulvet.

Noen tips:
Beste lydreduksjon får du hvis du lager en separat vegg ved siden av den eksisterende, alternativt med saksede lekter slik at gipsen på hver side ikke kortslutter hverandre via lektene. Jo større luftspalte mellom plate-materialene (mellom de to veggene) desto bedre lydreduksjon. Løst pakket isolasjon i lektelommene forbedrer lydisoleringen. Steinull (f.eks. Flexibatt) er noe bedre enn glassull.
Hvis du gjør det på denne måten skal platene på eksisterende vegg tas bort. Formelen er masse/luftspalte/masse. Det du kan benytte anledningen til når du har veggen åpen, er å lime gips på baksiden av eksist. vegg. Slik kan du få den gipsforsterket uten ødeleggende inngrep på den siden du allerede har fikset. Skal det spilles musikk i fremtiden, kan du benytte anledningen til å bygge tette gipsbokser rundt stikkontaktboksene. Har du mulighet, prøv å flytte boksene slik at de ikke er rett overfor hverandre.

Björn Melander Björn Melander skrev:
Noen tips:
Beste lydreduksjon får du om du reglrer opp en separat vegg inntil den eksisterende, alternativt saxade regler slik at gipsen på respektive side ikke kortslutter hverandre via reglene. Jo større luftspalte mellom platematerialene (mellom de to veggene) jo bedre lydreduksjon. Løst pakket isolering i regelfakkene forbedrer lydisoleringen. Steinull (f.eks. Flexibatt) noe bedre vs glassull.
Gjør du på denne måten skal platene på eksisterende vegg fjernes. Formelen er masse/luftspalte/masse. Det du kan passe på å gjøre når du har veggen åpen er å lime gips på baksiden av eks. vegg. På den måten kan du få den gipsforsterket uten ødeleggende inngrep på den siden du allerede har fikset. Skal det spilles musikk fremover kan du passe på å bygge tette gipsbokser rundt apparatboksene. Har du mulighet, prøv å flytte på boksene slik at de ikke er rett overfor hverandre.
jeg har presset inn 2 lag 45 isolering i regelfakkene, blir det bedre lydisolert om jeg bare har ett lag? Regelfakkene er ca 90.

Isolasjonens funksjon er å absorbere lyd og skal derfor ikke pakkes. Ved separate reisverk skal isolasjonen ikke være i kontakt med hverandre. Det er tilstrekkelig om isolasjonen er 2/3 av lommens dybde. Har du bygget separate reisverk?

Isoleringens funksjon er å absorbere lyd og skal derfor ikke pakkes. Ved separate stendere skal isoleringen ikke være i kontakt med hverandre. Det holder om isoleringen er 2/3 av rommets dybde. Har du bygget separate stendere?
Nei, jeg tok bort kryssfiner, satte inn isolering og satte på OSB plate. Skal sette gips oppå OSB platene senere.

Isoleringens funksjon er å absorbere lyd og skal derfor ikke pakkes. Ved separate reisverk skal isolasjonen ikke være i kontakt med hverandre. Det er nok om isolasjonen er 2/3 av hullets dybde. Har du bygd separate reisverk?
skal kanskje tilføye at det altså er reisverkhull i dag hvor jeg har stoppet inn isolasjon.

• Liker
MBZV
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.