Hei! Jeg har hjemme en knirkende trapp som jeg bor under. Jeg bor i kjelleren og for å gå ned i den går man under trappen til overetasjen. Trappen er L-formet og svinger nederst. Det er en lukket trapp som er tilgjengelig nedenfra. Jeg har fått bort nesten all knirkingen ved å lime og skru lister mellom trinn og opptrinn.

Problemet er at nå høres den ut som en tromme når folk går i den. Jeg har tenkt på å bygge inn trappen og klemme inn isolasjon eller filt, men siden den svinger nederst, kan jeg ikke komme på hvordan jeg skal få et panel til å passe inn. Jeg kan ikke bygge på så mye siden jeg må kunne gå under den, og undersiden er synlig. Hvordan kan jeg gjøre for å lyddempe den mer?

Lime på en filt? Typ http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1341&iItemId=148056

Hvordan gjør jeg deretter for å få det til å se pent ut?

Forslag?

• L-formet trapp med synlig underside i en kjeller, lys fra vegglampe, malt trappevegg med bilder, liten kjellerdør med vindu bakerst.
Andreas083 skrev:
Jeg har fått bort nesten all knirking ved å lime og skru lister mellom plan og opptrinn.
Dessverre tror jeg bare at det vil hjelpe midlertidig. Man skal aldri lime en trapp! Det du i stedet burde ha gjort er følgende:
- Løsne opptrinnene
- Deretter strammer du opp trinnene, se vedlagte skisse
- Skyver opp opptrinnet så høyt du kan
- Skrur det fast i trinnet

For å få bort den trommende lyden kan du fylle undersiden med isolasjon f.eks. Isover. Det kan bli litt kronglete å holde den på plass. Strammer du noen tråder med hjelp av en stiftemaskin pleier det å fungere. Deretter kler du den med gips, masonite eller panel.

Vil du bruke Biltemas produkter, tror jeg denne er best:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1341&iItemId=83277

• Diagram av trappreparasjon: Løsne, spenne opp planstige, skru fast med 50 mm skruer. Forbor før skruing, 200 mm avstand.
Jeg fulgte anvisningen her: http://www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp?docid=15

metode lister + skrudde fast opptrinnet i nedre trinn.

Det er veldig bra akkurat nå iallfall. Ble stille.

Jeg forstår dog ikke forskjellen med å avlaste på listen eller å heve opptrinnet. Om jeg limer og skrur listen vil jo trinnet og opptrinnet settes sammen av den. Hvorfor er det bedre å heve opptrinnet?

• Diagram som viser en trappestruktur med indikasjon på støtte av et trinn med list og skrueforbindelse, rød markering viser justeringspunkt.
  • Liker
Beckvall
  • Laddar…
Du får en mye mer stabil innfesting mellom trinnene. Fordi trinnet er overspent, påvirker det også trinnet nedenfor.

Den typen løsning som vises på lenken, vil ikke gi et varig resultat. Når limet har tørket og spikeren begynner å lirkes ut, vil trappen begynne å knirke igjen. OK, det kan kanskje holde i ett år i beste fall.

Som jeg nevnte i mitt tidligere innlegg er lim bannlyst i trappesammenheng. Det samme gjelder silikon og spiker!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.