Har litt problem hjemme med lydmiljøet i datterens rom. Vi bor i en ombygd butikklokale på bakkeplan i en boligblokk fra 1940-tallet, noe som gjør at våre omstendigheter er litt spesielle.

Dels er arealet fra starten ikke planlagt som bolig, noe som får meg til å mistenke at vegger og tak på bakkeplan har mindre, eller annen isolasjon enn de opprinnelige leilighetene i bygget. Rommet det gjelder ligger også vegg i vegg med en av husets trappeoppganger, og har vindu ut mot foreningens parkeringsplasser. I begge tilfeller bidrar det til uønsket støy. Det verste kommer dog ovenfra, fra naboene, når de går eller flytter møbler (vi hører til og med do-lokket deres smelle, formentlig laget i porselen...).

Rommet er kanskje rundt 10 kvm, med en takhøyde på 3,20. Det er betong og/eller tegl i tre av fire vegger (taket vet jeg dessverre ikke). Alt dette gjør rommet til en sinnssyk resonansboks, med en etterklangstid på over ett sekund når man slår sammen hendene der inne.

Vi kan leve med at det er litt lytt – men hvordan gjør vi for å få bort det verste bråket og forbedre lydmiljøet? Takk for alle tips!

Tekstiler. Masse tekstiler. Myke tepper. Tunge gardiner. Siden det er leiebolig kan du vel begynne der.

Takk! Dog ikke leiebolig, men borettslag :p kanskje skulle ha presisert.

Tenk på at tepper og gardiner kun absorberer høye frekvenser. For å få ned etterklangstiden i de lavere frekvensene der vokalene ligger, må bredbåndige absorbenter tilføres i rommet. Helst 50 mm tykke.

Ganske billig kan du bygge egne lydabsorbenter, en god venn av meg gjorde det med helt fantastisk resultat. Jeg husker ikke nøyaktig hvordan han gjorde det, men noe i stil med; en enkel ramme av 21x120-panel i størrelsen 70x100. Den fylte han med ull, vil minnes at det var mineralull, men det kan du google. Deretter stiftet han fast et tøystykke over rammen/fyllingen med en stiftepistol. Sjekk litt på hjemmekinoforum også, de er dyktige på dette og har noen tips til løsninger.

For å få bygge om en butikklokale til bolig må man oppfylle byggereglene, bbr, fra Boverket. Når det gjelder lydmiljø henviser bbr til Svensk Standard SS25277. Det som må oppfylles er lydklasse c, eller muligens lydklasse d.

For å vite om man oppfyller lydkravene må en måling gjøres av akustiker. Det burde finnes dokumentasjon rundt klassifisering fra da lokalet ble bygget om.

Det er miljøkontoret som har ansvar for disse spørsmålene, og de kan pålegge brl å gjøre utredningen.

Noen konkrete tiltak:
Bygg et nedhengt himling. Heng to lag gips i det eksisterende taket med en luftspalte på 200mm. I luftspalten legger du minst 45mm mineralull. Dere har så høyt under taket så det høres ut som at dette skulle være gjennomførbart.

Google også adarmas lydprofiler. Det kan kanskje være noe.

For å få ned etterklangstiden er det helt riktig tekstiler og stoffmøbler som gjelder.

Ovenstående kommer via meg fra min kone som er akustiker.

• Liker
Niclas Sjöbeck og 1 annen
  • Laddar…
Jeg ville satt opp himlingsplater i wire type ecophon. Et rom i den størrelsen bør klare seg rundt 5000kr med montering. Det vil gjøre en utrolig forskjell for rundgang/etterklang i rommet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.