Hei har en naboeiendom (dagsenter) som leier ut et blikkskur som både lyser opp (på grunn av gjennomsiktige plastvinduer) huset og forårsaker støy da det er null lydisolering, snarere en forsterkning av lyd når de er der. Det er trimmet biler osv. der så eksosanleggene bråker og vibrerer inn i huset = irriterende deluxe da de ofte er der fra kveld til 03 på natten...

Har dere noen tips for å redusere lyden som spiser opp både dype og høye metalllyder for eksempel når de hamrer blikk eller sliper...

Jeg vurderer å kjøpe store trær og plante tett i tomtegrensen. Men hvilken type for å blokkere lyd? Vil gjerne ha trær som er grønne og tette også om vinteren...!

Skulle også gjerne ha en høy mur eller plank, men det krever sannsynligvis byggetillatelse. Ikke engang sikkert at man får bygge 4-5m høyt tett plank med byggetillatelse?

Det er skrånende mot dem så de er ca 3m under bakkenivå ved tomtegrensen. Men bygningen er ganske høy...

Tips?

• Gult metallskjul omgitt av trær og busker i dagslys, sett fra en veranda med tregulv og utsikt over naturen.
  • Grøntområder med trær langs en gult bygning og en hvit bygning på siden, sett fra en tomt med høyt gress og busker.
Det beste er jo å lydisolere selve støykilden, dvs å lydisolere skurets fasade, glass osv. Forstår at dette ikke er gjennomførbart i dette tilfellet. Da gjenstår det å skjerme av med et tilstrekkelig høyt støygjerde eller å lydisolere fasade på mottakersiden, dvs din egen. Trær hjelper dessverre ikke.

Har bedt eieren gjøre det om de skal leie over lengre tid. Forstås ganske mye penger og neppe noe en leie vil tilbakebetale de nærmeste 10 årene.

Men spørsmålet er om man i det hele tatt får med byggetillatelse bygge så høyt som det er snakk om her?

Staffans2000
Trær fungerer veldig dårlig. Jeg traff en mann som hadde plantet doble rader med Tuja så det dannet en dobbeltradet hekk med en gang imellom som støydemper mot en motorvei. Det hjalp ikke i det hele tatt.
Støyskjermer er nok den eneste løsningen, og snakk med plageåndene dine, hvis alt går bra, så kanskje de roer seg litt, en stund iallfall. Neste steg er å gå til huseieren, gjerne sammen med eventuelle naboer.

Staffan

L
Fantes det støyete miljøet da dere flyttet inn? Hvis ikke, så har det kommet til, lyder under miljøkrav, snakk med dem om at det ikke er passende å holde på til kl. 3 om morgenen, frem til 22 er det ingenting å gjøre med, samtale er best, skaper vennskap og forståelse, ellers bare kommunens miljøkontor.

• Liker
Hemmakatten og 1 annen
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Fantes det støyende miljøet da dere flyttet inn? Hvis ikke så har det kommet til, det er underlagt miljøkrav, snakk med dem om at det ikke er passende å holde på til 3 om morgenen. Frem til 22 er det ingenting å gjøre med det, samtaler er best, skaper vennskap og forståelse, ellers bare kommunens miljøkontor.
Utleien kom etter. Ved årsskiftet. Vi flyttet inn i begynnelsen av fjoråret. Nytt hus. Så det er nytt og veldig irriterende. 10-15 biler der og like mange folk noen ganger, spredt utover dagene i ukene.

Huseieren vet at jeg ikke er fornøyd. Guttene som leier. Det er bra gutter og jenter. De demper seg hvis jeg klager.

De som leier og eierne er venner så vidt jeg vet. Vet de leier x måneder til så flytter de, da blir det jo rolig. Men akkurat nå er det inntil videre tror jeg, og å ikke vite når det tar slutt, er det verste når man vekkes om natten av støy man ikke kan få stilnet uten å ta på seg og bli den der klagefulle naboen.

Best hadde vært om blikkskuret ble lydisolert. Men jeg forstår at den investeringen både er kostbar og kanskje krever byggetillatelse for dem osv.

Skal sjekke med kommunen hvor høyt gjerde jeg kan bygge.

Johnny Viking Johnny Viking skrev:
Huseieren vet om at jeg ikke er fornøyd. Guttene som leier. Det er bra gutter og jenter. De demper seg om jeg klager.
Kan ikke si at jeg synes det er "bra gutter og jenter" om de ikke kan respektere naboene, spesielt om du har sagt ifra.

Det gjør vel ingenting at de mekker til tre om natten, men vil de lage bråk får de holde seg til "normale" tider.

• Liker
Liteavvarje
  • Laddar…
L
Johnny Viking Johnny Viking skrev:
Uthyrningen kom etter. Ved årsskiftet. Vi flyttet inn begynnelsen av forrige år. Nytt hus. Så det er nytt og meget irriterende. 10-15 biler der og folk like mange noen ganger blandet over dager i ukene.

Eiendomseieren vet om at jeg ikke er fornøyd. Guttene som leier. Det er bra gutter og jenter. De demper seg om jeg klager.

De som leier og eierne er venner så vidt jeg vet. Vet man de leier x måneder til, så drar da er det jo greit. Men akkurat nå er det inntil videre tror jeg, og å ikke vite når det tar slutt er verst når man vekkes om natten av støy man ikke kan få stilnet uten å ta på seg og være en sånn klagegubbe av en nabo.

Best ville være at blikkskuret var lydisolert. Men jeg forstår den investeringen både er kostbar og kanskje krever byggetillatelse for dem osv.

Skal sjekke med kommunen hvor høyt plank jeg får bygge.
Da er jo spørsmålet om du skal gjøre noe med støyplank, det pleier å være den som lager støyen som må betale, se på veistrekninger, nå er det vel ikke helt det samme, men noe lignende
spør kommunen hva som gjelder, men si samtidig at du ikke vil fremstå som en klagete gubbe, vil at det skal gå rolig for seg, i hvert fall får du vite hvilke regler som gjelder for alt.

13th Marine 13th Marine skrev:
Kan ikke si at jeg synes det er "bra gutter og jenter" om de ikke kan respektere naboene, spesielt om du har sagt fra.

Det gjør vel ingenting at de skrur på bilene til tre på natten, men vil de lage bråk får de holde seg til "normale" tider.
Det er som sagt 5-10 med egne biler der + venner som henger. Har snakket med kanskje 3-4 forskjellige. Alle er avslappet. Ting har roet seg, men overordnet føles ikke utleien bra. Naboen over meg blir også forstyrret, men mindre siden huset mitt står i veien.

Hemmakatten
Det der høres ut som ikke godkjent støy. Det skal man ikke måtte tåle. Tror heller ikke det er tillatt å i et villaområde leie ut til et slikt formål. Ring og snakk med miljø- og helsevernsavdelingen i din kommune.

• Liker
13th Marine
  • Laddar…
Det er jo egentlig naboens problem, din nabo skal ikke forstyrre deg om natten, forstyrrer naboens gjester deg så får naboen sørge for at det blir stille.

Dvs kan de ikke oppføre seg så får naboen si opp leieavtalen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.