Jeg holder på med å akustikkfikse i mitt kommende musikk- og filmrom. Jeg har fått rommet tegnet av en akustikkingeniør, men ikke med hensyn til fuktighet. Selv om hans erfaring sa at det ikke var noen problemer vil jeg gjerne dobbeltsjekke en ekstra gang her så jeg ikke gjør noen unødvendige feil der det finnes en bedre løsning.

Kjelleren er nylig drenert (av grunnen at garasje og terrasse er bygget utenfor veggene, ikke på grunn av fuktproblemer) og viser ingen tegn på fuktproblemer. Rommet har to yttervegger hvorav den ene vender mot garasjen med bare en smal gang mellom der det knapt renner ned noe regnvann eller snø i det hele tatt. Huset ligger dessuten på en grus/sandås og har derfor god drenering av dette.

Det sto tidligere en vegg med trestolpe skrudd direkte i betonggulvet uten noen tendenser til fuktfølelse overhodet.

Nå skal det opp et podie 2m langt og hele rommets bredde (~3,5m) Dette skal isoleres med 145mm isolasjon. Jeg tenker å legge aldringsbestandig plast under bjelkene slik at de ikke kan suge opp noe. Som isolasjon blir det stein- eller glassull så den er jo uorganisk.

Jeg har en idé om å legge et slynget kobberrør under hele og koble til en radiator dels for å kunne varme platen noe under det hele for å skyve bort og kanskje fordampe litt vann/fukt dersom det skulle bli noe, dessuten blir det jo en utmerket luftkjøler under lange økter og kanskje ikke minst for å kjøle elektronikken. Er det en helt sprø idé eller kunne det fungere?

I prinsippet skal hele veggene også kles med isolasjon, men der er det bare 45mm og dessuten en helt åpen konstruksjon uten dekkende plater eller lignende utenpå. Finnes det noen åpenbare risikoer med dette, finnes i så fall noen teknikk som er bedre enn noen annen?

Seksjonene er jo beregnet for riktig absorpsjon så luftspalter uansett kan jo ikke legges til, selv om jeg har tenkt å klemme inn noen der mulighet finnes, jeg antar det er riktig? Eller blir det bare risiko for at varm inneluft kjøles ned og kondenseres?

Takk for innspill og svar! Det finnes som sagt ingen fuktighetstendenser for øyeblikket, men det er jo aldri en optimal løsning å kle inn en kjeller for mye (når det gjelder kjellere er vel "overhodet" for mye..) så jeg vil gjerne ha litt innspill og tips før jeg gjør noen store feil.

• Liker
greverif
  • Laddar…
Bra at du er observant på disse tingene da en kjeller ofte er en risikokonstruksjon. Grunnregelen er å aldri isolere direkte mot gulv eller kjellervegg.

PODIET
Jeg antar at du tenker å bygge en helmholttz-konstruksjon med lukket boksvolum og spaltepanel. Drop plasten. Bruk i stedet metallstendere og lagt med EPDM-list (ikke den med skumgummi). Stram opp hønsenetting som du lar isolasjonen hvile mot, også mot vegg. På denne måten kan konstruksjonen ventileres og puste.

AKUSTIKKVEGGER
Samme her, metallstendere og la det være en spalte mot yttervegg (luftspalten gjør dessuten absorpsjonen mer bredbåndet).

Björn Melander skrev:
Bra at du er observant på disse tingene da en kjeller ofte er en risikokonstruksjon. Hovedregelen er å aldri isolere direkte mot gulv eller kjellervegg.

PODIET
Jeg antar at du tenker å bygge en helmholttz-konstruksjon med lukket bokvolum og spaltepanel. Sløyf plasten. Bruk i stedet metallstendere og legg med EPDM-list (ikke den med foam). Fest hønsenetting som isolasjonen kan hvile mot, også mot vegg. På den måten kan konstruksjonen ventileres og puste.

AKUSTIKKVEGGER
Samme her, metallstendere og la det være en spalte mot yttervegg (luftspalten gjør dessuten absorpsjonen mer bredbåndet).
Takk for raskt svar!

Podiet:
Jeg tror ikke det blir en rendyrket helmholtz-konstruksjon, det består av en bunn av tverrgående 145-stendere med isolasjon mellom, deretter blir det langsgående 145-stendere og et "tak" av spontet virke (eller ja, selve gulvet...) Åpent fremover, øvre 145 og lukket rundt. Det ligner vel en helmholtz, men så vidt jeg forstod var det ingen krav om at den skulle være helt tett, den blir nok dessuten ganske bredbåndet. Her under bør det gå an å legge hønsenetting uten problemer! Min første tanke var å legge VP-rørene slik at de skapte en luftspalte mellom isolasjon og gulv, jeg får se hvilken løsning jeg går for, kanskje en kombinasjon.

Akustikkvegger:
Konstruksjonen er jo tegnet slik den skal være, å legge inn en luftspalte først skaper som du sier muligens mer bredbåndet, men veggen er jo tegnet for korrekt funksjon, endrer jeg parametere får den jo en annen funksjon enn tenkt. Dessuten blir dempematerialet tynnere hvis jeg legger en luftspalte innenfor, da jeg ikke har stort mer enn de 45 mm å spille på. Men noe lite mellomlegg som bidrar til ventilasjon skal jeg nok prøve å få til uansett. Jeg skal prøve å finne ut noe passende og diskutere med han som har beregnet og tegnet rommet.

Det er bra om du kan bygge en ventilert konstruksjon. Luftspalten trenger ikke være stor ut ifra hvordan du beskriver forutsetningene.
Jeg ville nok sluppet akustikkveggen 5 mm fra yttervegg og strammet ståltråd el. murersnor for å holde isolasjonen på plass og sikre luftspalten. Disse 5 mm vil ha en forumbaret innvirkning på romakustikken.

Det høres ut som en god idé, et par ståltråder eller murarsnorer skal jeg nok koste på meg! Da finnes i alle fall litt mulighet for fuktigheten å ventileres ut bak. Å sette dekkende ting på kjellerveggene er vel nok feil, får forsøke å gjøre det så lite feil som mulig. En glippe oppe og en nede og noen luftspalter bak.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.