Hei.
Jeg har to tenåringssønner som har startet et band i kjelleren min. Personlig synes jeg det er veldig gøy da jeg selv er veldig musikkinteressert, og gjør alt for å fremme dette. Men det er faktisk sånn at det høres litt vel mye her oppe i etasjeplanet noen ganger. Jeg vurderer derfor hvordan jeg kunne dempe lyden litt. Har målt takhøyden nede i kjelleren og vet at det finnes rom til å tilleggsisolere taket i kjelleren enten kjøper jeg dyre materialer fra en lydisoleringsfirma eller så bygger jeg opp taket med 75 regel og isolerer samt monterer doble gipsplater. Ville det fungere for å dempe lyden? Trenger jeg en luftspalte mellom eksisterende tak og det "nye"?

G GEBER skrev:
Hei. Jeg har to tenåringssønner som har startet et band i kjelleren min. Personlig synes jeg det er veldig gøy da jeg selv er veldig musikkinteressert, og gjør alt for å premiere dette. Men det er faktisk slik at det bråker litt vel mye her oppe i inngangsetasjen noen ganger. Jeg vurderer derfor hvordan jeg kunne dempe lyden litt. Har målt takhøyden nede i kjelleren og vet at det finnes rom til å tilleggsisolere taket i kjelleren enten kjøper jeg dyre materialer fra et lydisoleringsfirma eller så lekter jeg opp taket med 75 lekt og isolerer samt monterer doble gipsplater. Vil det fungere for å dempe lyden? Trenger jeg en luftspalte mellom eksisterende tak og det "nye"?
du er inne på riktig spor her. Instrument klirrer i hele frekvensregisteret og du kommer til å ha vanskelig for å nå alt, slik er det bare.

Du kjører med hattprofiler og dobbelgips. En 70 skp rundt hele rommet. Sett den 10 mm fra eksisterende tak. I denne monterer du en primærlekt på 45 mm 1200 mm fra en vegg og så 1200 cc til neste. I med hattprofiler tvers primæren på 450 eller 300 cc. Begge fungerer med dobbel gips. Isoler med 45 isolering og på med gipsplatene dine. Da har du iallfall en 30 dB reduksjon oppover.

du kommer fortsatt til å få flanketransmisjoner.

Man kan gjøre litt romakustiske tiltak også.
Klart barna skal spille musikk.

• Liker
Norrtull
  • Laddar…
I Installation skrev:
du er inne på rett spor her. Instrument skrangler i hele frekvensregisteret og du vil ha vanskelig for å nå alt sånn er det bare.

Du kjører med hattprofiler og dobbeltgips. En 70 skp rundt hele rommet. Sett den 10 mm fra eksisterende tak. I denne monterer du en primærregel på 45 mm 1200 mm fra en vegg og deretter 1200 cc til neste. Med hattprofiler på tvers av primæren på 450 eller 300 cc. Begge funker med dobbeltgips. Isoler med 45 isolasjon og på med gipsplatene dine. Da har du i alle fall en 30 dB reduksjon oppover.

du vil få flankerende transmisjoner uansett.

Man kan gjøre litt romakustiske tiltak også.
Klart barna skal spille musikk.
Hmmm.. okei.
70skp? Antar at det er en form for stålregel.
Mener du så at jeg legger 45 regel på tvers over rommet med cc1200? Rommets bredde er ca 4 meter. Orker disse reglene bære på den spennvidden? Så bygger vel "hattprofilen" ytterligere 45 mm ned. Det hele burde bli ca 125 mm totalt med de 10 mm 70skp monteres fra taket. Så tilkommer doble gipsplater..altså ytterligere ca 25 mm og da har vi 150 mm.
Har jeg forstått det hele rett da?

G GEBER skrev:
Hmmm.. okei.
70skp? Antar at det er en form for stålregel.
Mener du så at jeg legger 45 regel tvers over rommet med cc1200? Rommets bredde er ca. 4 meter. Takler disse reglene å bære på den spennvidden? Deretter bygger vel "hattprofilen" ytterligere 45 mm ned. Det hele burde bli ca. 125 mm totalt med de 10 mm 70skp montert fra taket. Så kommer det doble gipsplater... altså ytterligere ca. 25 mm, og da har vi 150 mm.
Har jeg forstått det hele riktig da?
Her er fra en leverandør.
https://www.gyproc.se/montering/und...ärsekundär-stålprofiler/montering-av-profiler

Hattprofiler finnes som 25 og 45 mm. I dette tilfellet har de en stivere primærregel i stedet for en vanlig r45.
skp er en stålskinne med gummiduk.
Første laget slipper man 5-10 mm fra vegg og fuger tett med "klantmos" som jeg kaller latexfug for.
Senere kjører du lag nr 2 med forskjøvet lang- og kortskjøt.

Begynn med å dempe lokalet slik at de som spiller får et godt miljø.
Deretter koster et par skikkelige dempende hodetelefoner 600-1000 kr inntil du vet om de vil fortsette, både å øve og å gjøre det i akkurat din kjeller.

• Liker
jonaskop og 1 annen
  • Laddar…
Et annet måte er å sette f.eks. trommesett og høyttalere på noe som demper vibrasjonene, dvs. støyen, som er notorisk vanskelig å beskytte seg fra. En tanke kan f.eks. være å sette trommesett og trommeslager på en kryssfiner, som ligger på et par skumgummimadrasser. Men da må man sikre litt her og der slik at verken kryssfiner eller trommesett glir rundt, f.eks. ved hjelp av gummimatte på stor rull fra Biltema.

ricebridge ricebridge skrev:
En annen måte er å plassere f.eks. trommesett og høyttalere på noe som demper vibrasjonene, dvs. strukturlydene, som er notorisk vanskelige å beskytte seg mot. En tanke kan f.eks. være å plassere trommesettet og trommeslageren på en kryssfiner, som ligger på et par skumgummimadrasser. Men da må man sikre litt her og der slik at verken kryssfiner eller trommesett sklir rundt, f.eks. ved hjelp av gummimatte på stor rull fra Biltema.
det verste er jo at det skrangler nede i 50hz og da begynner det å bli vanskelig å dempe uten masse vekt og slikt. Men samtidig skader det jo ikke. Om man ikke har uflaks og finner en egenfrekvens, men da har man kosmisk uflaks. det er vel for så vidt slik Murphy ble kjent.

og man får jo ikke dempe for hardt uten å åpne opp med diffusorer om man skal være nøye. Men det er kanskje mer fokus på volum enn lydbilde. Slik var det på punktiden i ungdommen i alle fall :crysmile:

I Installation skrev:
Her er fra en leverandør.
[lenke]

hattprofiler finnes som 25 og 45 mm. I dette tilfellet har de en stivere primærregel i stedet for en vanlig r45.
skp er en stålskinne med gummiduk.
Første laget slipper man 5-10 mm fra vegg og fuger tett med "klantmos" som jeg kaller latexfug for.
så kjører du lag nr 2 med forskjøvet lang- og kortskjøt.
Tror jeg er med på det hele nå!
En tanke dog. Skp 70 er jo 70 mm bred. Siden primærregelen er 45 mm og festet i overkant skp70 så burde vel den sekundære regelen (hattprofilen) bygge ned forbi skp70 om hattprofilen er 45 mm også, hvilket den vel bør være for å kunne isolere med 45 isolering? Dette gjør jo så at gipsplatene ikke går å feste i skp 70 inntil veggene da de havner i hattprofilens plan. Bedre valg å bruke skp 90?
Håper du rydder opp i den kronglete beskrivelsen.☺️

G GEBER skrev:
Tror jeg er med på det hele nå!
En tanke dog. Skp 70 er jo 70 mm bred. Ettersom primærregelen er 45 mm og festet i overkant av skp70 så burde vel den sekundære regelen (hattprofilen) bygge ned forbi skp70 om hattprofilen er 45 mm også, hvilket den vel bør være for å kunne isolere med 45 isolasjon? Dette gjør jo så at gipsplatene ikke går å feste i skp 70 inntil veggene da de havner i hattprofilens plan. Bedre valg å bruke seg av skp 90?
Håper du rydder opp i den kronglete beskrivelsen.☺️
Isoleringen ligger oppåhattprofilene som du kjøper som 25 mm i stedet for 45.

I Installation skrev:
Isoleringen ligger ovanpåhattprofilerna som du kjøper som 25 mm i stedet for 45.
Ok! Takk for hjelpen! Uvurderlig!
Ville det være mulig å bygge en lignende konstruksjon med tre lekter?

G GEBER skrev:
Ok! Takk for hjelpen! Uvurderlig!
Ville det vært mulig å bygge lignende konstruksjon med trelekter?
Ja det funker. Blir tyngre og kan miste litt i reduksjon avhengig av innfestning og sånt.

I Installation skrev:
Ja det funker. Blir tyngre og kan miste litt i reduksjon avhengig av innfesting og slikt.
Hallo der igjen!
Har gått og klødd meg i hodet over dette prosjektet. Har to elementrør som går i taket, og vil jo helst bygge inn disse også hvis jeg pendler ned taket mitt. Men innser at det blir veldig lav takhøyde hvis jeg skal få til det. Samt er det et kostnadsspørsmål og et spørsmål om hvor mye arbeidstid som skal legges her. Kanskje ikke så smart heller hvis jeg skulle ønske å komplettere med ytterligere element i rommet.
Er nå inne på å bare slå på ytterligere to gipsplater i det eksisterende taket samt montere lydabsorbenter for en mer behagelig lydbilde i rommet. Dette burde vel likevel gjøre noe med lydnivået i det øverste rommet?

G GEBER skrev:
Hallo der igjen!
Gått og klødd meg i hodet over dette prosjektet. Har to elementrør som går i taket og vil jo helst bygge inn disse også om jeg pendler ned taket mitt. Men innser at det blir veldig lav takhøyde om jeg skal få til det. Samt er det et kostnadsspørsmål og et spørsmål om hvor mye arbeidstid som skal legges her. Kanskje ikke så smart heller om jeg skulle ønske å komplettere med ytterligere elementer i rommet.
Er nå inne på å bare slå på ytterligere to gipsplater i det eksisterende taket samt montere lydabsorbenter for en mer behagelig lyd i rommet. Dette burde vel uansett gjøre noe med lydnivået i det øvre rommet?
det kommer ikke bli verre iaf.

Se på akustikkprofil under gipsen i stedet. Deretter er det viktig å få det helt lufttett i alle tilkoblinger.

Allting hjelper alltid i mer eller mindre høy grad. Å få det helt stille er nesten umulig, spesielt ved ettermontering i eksisterende konstruksjon. Akkurat som du sier må man veie kostnad og arbeidsinnsats mot hva man vil og kan og kommer til å oppnå.
Sett gjerne doble lag med gipsplater med forskjøvne skjøter om det får plass.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.