Hei. Jeg vil ha 70mm glissen eller ytterpanel med 1,5cm mellomrom som innertak. For å skjule at fargerike elrør og dampsperre synes i mellomrommet mellom panelet så trenger jeg å sette et eller annet lag. De som jeg vet har hatt lignende innertak har brukt en form for lyddempende matte, men de husker ikke hva det var. Jeg vurderer å bruke lumppapp eller svart markduk. Tror dere det kan føre til problemer av noe slag? Som for eksempel at markduk er brannfarlig eller er limt med noe helsefarlig? Vindsperre ser ut til å avgi lukt. Andre forslag til materiale?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Velkommen til Byggahus!
Hva finnes ovenfor, på neste etasje? Det kan du trenge å ta hensyn til. Det enkleste er antagelig svart asfaltpapp med litt asfaltinnhold, type AC 150.
Hva finnes ovenfor, på neste etasje? Det kan du trenge å ta hensyn til. Det enkleste er antagelig svart asfaltpapp med litt asfaltinnhold, type AC 150.
Det er et enebolig på ett plan, så ingen andre etasje.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Da kan det allerede finnes en dampbarriere av plast i taket. Svart asfaltpapp er det man pleier å bruke for å få skyggeeffekt bak spredt panel. Finnes også i en kvalitet som heter AC 350 og som er litt tykkere og pleier å ligge på større bredder.
Ja det ligger dampsperre bak så det er bare visuelt som jeg vil ha noe bak. Jeg har blitt frarådet fra vindsperre med asfalt på, pga lukt og emisjoner. Fant akkurat noe som kalles akustikkduk laget for å ligge bak panel men har ikke funnet pris ennå.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Emissioner vet jeg ingenting om, men AC 150 har 150 g asfalt per kvm, det må med tiden bli helt ubetydelig. Sammenlign med vanlig underlagspapp som har 2500 g asfalt per kvm. Da tror jeg at emissioner fra tre er et større problem. Jeg har selv brukt denne løsningen, både i tak og på vegger, og noen luktproblemer har ikke jeg støtt på.J Johan-fredrik skrev:
Verktøyentusiast
· Stockholm
· 1 399 innlegg
Akustikkduken fungerer bra til dette da den ikke avgir noen emisjoner eller fiberslipp (dacron nonwoven). Bruk den tykkere 130 gramsduken så lyser ikke glisene gjennom. Ca pris 60 kr / m2 + moms. Denne duken bruker vi når vi bygger spaltepanel i lydstudioer.
Klikk her for å svare