Jeg tror jeg har fått orden på flyten nå. Om det er nøyaktig innstilt vet jeg ikke, men det vises tydelig at det suger ned røyk, selv når jeg ikke kjører viften på høyeste hastighet. Jeg har sjekket platen på et par steder og den føles tørr og varm. Vårt gulv som er ventilert 100 kvm er delt inn i 2 soner med 2 sugepunkter i hver sone. Men gulvene i bad og gang er ikke ventilerte. Men det ser ut til at de er støpt opp på leka. Kan hende det ligger trykk-impregnert tre under... Nå skal jeg rive disse innen en 2 års periode så det viser seg... jeg har oppdaget nå når jeg har revet ned tretexen i halve huset at vindtettingen som sitter i innerveggene ikke lukter noe særlig!

Kommer kalibrere strømmen når jeg er helt ferdig med renoveringen da jeg har tettet ev. Lekkasje

Ikke for å skremme deg... men det KAN være så at det er asfaboarden som har mugnet. Vi har samme konstruksjon som dere dvs. tegelfasade - isolasjon - asfaboard - og i vårt tilfelle hadde den mugnet og luktet ape. Vi rev ut alt og nå er lukten borte.

Jeg leste din tråd om det! Har tenkt å bytte isolasjon og asfaboard i ytterveggene når jeg uansett er i gang og river! Nå når vi har revet bort en del gammelt materiale der vi har opplevd at lukten har vært som sterkest, har lukten blitt redusert. Når vi har hatt venner boende her i 4 dager, har de ikke kjent noe i klærne sine når de har kommet hjem.

• Liker
andost
  • Laddar…
A andost skrev:
Ikke for å skremme deg... men det KAN være sånn at det er asfaboarden som har mugnet. Vi har samme konstruksjon som dere, dvs teglfasade - isolasjon - asfaboard - og i vårt tilfelle hadde den mugnet og luktet vondt. Vi rev ut alt og nå er lukten borte.
Skal begynne å bytte ut asfaboarden nå for å være på den sikre siden.
Hvordan gjorde du det? Hva brukte du for plate-materiale?
Ser ut som bildene at du brukte utvendig gips og vinkeljern for å skru dem fast?

M Matteg01 skrev:
Skal begynne å bytte ut asfaboarden nå for å være på den sikre siden.
Hvordan gjorde du det? Hva brukte du for plate materiale?
Ser ut som bildene at du brukte utegips og vinkeljern for å skru dem fast?
Vi leide ut jobben - gikk ikke an å bo i huset samtidig og å finne tiden til å gjøre det med familie og tre barn fantes liksom ikke. De brukte fibercementplater (cembrit) som ble satt med metallstendere bak. Og det ble tett ordentlig i nederkant og overkant..

A
M Matteg01 skrev:
Jeg tror jeg har fått orden på flyten nå. Så om det er nøyaktig innstilt vet jeg ikke, men det synes tydelig at det suger ned røyk, selv når jeg ikke kjører viften på høyeste hastighet. Jeg har sjekket platen på et par steder og den føles tørr og varm. Vårt gulv som er ventilert 100 kvm er delt opp i 2 soner med 2 sugpunkter i hver sone. Men gulvene i bad og gang er ikke ventilerte. Men det ser ut til å være støpt opp på leka. Kan være at det ligger trykt tre under... Nå skal jeg rive opp disse innen en 2 års periode så det vil vise seg..jeg har oppdaget nå når jeg har dratt ned tretexen i halve huset at vindsperren som sitter i innerveggene ikke lukter noe særlig!
Det er akkurat slik vårt hus er bygget. Er det et hus fra Myrsjöhus? Bad og vaskerom har vi gjort senere. Det er 2 støpte plater i vårt. Med plast imellom og i nederste platen finnes trykt nedstøpt tre hos oss. Tar du alt utenfra nå? Hadde du nå teglhus?

Cillisa skrev:
Det er akkurat slik vårt hus er bygd. Er det et hus fra Myrsjöhus? Bad og vaskerom har vi gjort senere. Det er 2 støpte plater i vårt. Med plast imellom og i nederste plata finnes trykkimpregnert tre hos oss. Tar du alt utenfra nå? Hadde du nå teglhus?
Nei det er et hjeltevadshus med tegl. Nei, det blir fra innsiden, en skikkelig grisete jobb! Men nå er et rom revet, svillen var brukket gjennom på et sted etter tidligere vannlekkasje fra vindu (tørt nå). Passer nok på å bytte svill der jeg kommer til, kanskje etterisolere også da det bare er 95 isolasjon i veggene. Har levert prøve på svillen, og selv om den ikke så behandlet ut, inneholdt den lave mengder pentaklorfenol 0,78 mg/kg, så den er sannsynligvis penslet, men skal den kunne råtne da? Lukter ikke mer enn råttent tre, ingenting kjemisk.

A
M Matteg01 skrev:
Nei det er et hjeltevadshus med tegl.
nei det blir fra innsiden, en skikkelig grisjobb! men nå er ett rom revet, svillen var gjennombrutt på ett sted etter tidligere vannlekkasje fra vindu (tør nå) Passer nok på å bytte svillen der jeg kommer til, kanskje tilleggsisolerer også da det bare er 95 isolasjon i veggene.
Har levert prøve på svillen og selv om den ikke så behandlet ut så inneholdt den lave mengder pentaklorfenol 0,78 mg/kg så den er antagelig penslet men skal den kunne råtne da?
Lukter ikke mer enn råttent tre, ingenting kjemisk.
Men hvordan kommer du til asfaboarden innenfra? Vi hadde en snekker hjemme som sa at det ikke går. Det går ikke å feste deretter på en god måte utenifra så å si... vår svill inneholdt bare anisoler dvs det som blir når fenolene brytes ned. Tror vi hadde typ 2.4.6 kloranisol og 2.4. Trikloranisol eller noe lignende. Vi skal dra opp vår siste nå i det lille badet nede... deretter blir det en ionisering da luftanalysen ikke viser på noen fenoler...
Du bør nok ta bort svillen om den er penslet. Firmaet vi hadde hjemme sa at alt må bort...

Cillisa skrev:
Men hvordan kommer du til asfaboarden innenfra? Vi hadde en snekker hjemme som sa at det ikke går. Det går ikke å feste deretter på en god måte utenfra så å si... vår syll inneholdt bare anisoler dvs det som blir når fenolene brytes ned. Tror vi hadde typ 2.4.6 kloranisol og 2.4. Trikloranisol eller noe lignende. Vi skal dra opp vårt siste nå i det lille badet nede... deretter blir det en ionisering da luftanalysen ikke viser noen fenoler...
Du bør nok fjerne syllen om den er penslet. Firmaet vi hadde hjemme sa at alt må bort

Tanken er å tre den bak lektene, må fjerne kottlingen og deretter feste den med vinkeljern og eventuelt lime. Får se om det går:)
Alternativt sette vindpapp om det er enklere.

Cillisa skrev:
Men hvordan får du tilgang til asfaboarden innenfra? Vi hadde en snekker hjemme som sa at det ikke går.
Det går. Man må bare rive ut alt innenfra først. (been there done that...)

• Liker
Anonymiserad 156978
  • Laddar…
A
A andost skrev:
Det går. Man får bare rive ut alt innenfra først. (been there done that...)
Jeg oppfattet det som at asfaboarden er spikret utenfra så det gikk å få bort men vanskelig å få på plass igjen.. men godt å høre at det går om det skulle bli aktuelt.

Cillisa skrev:
Jeg oppfattet det som at asfaboarden er spikret utenfra så det gikk å få bort men vanskelig å få på plass igjen.. men godt å høre at det går om det skulle bli aktuelt.
Ok, hva slags materiale sitter utenfor asfaboarden?

A
Ingenting.. veggen utenfra: tegl, luftspalte, asfaboard, isolering 95mm, dampsperre og byggboard.

A
A andost skrev:
Ok, hva sitter det for material utenfor asfaboarden?
Ingenting.. veggen utenfra: murstein, luftspalte, asfaboard, isolering 95mm, dampsperre og byggboard

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.