Hei!
Har en merkelig lukt i et rom som minner om stall/hest. Ingenting som er "stikkende" men forvirrende. Tidligere eier har lagt nytt klikkgulv og dekket over det fine 100 år gamle grangulvet, men lurer på om det er tretex eller masonitt som lukter? Ingen mugglukt - men mer som gammel mann/hest/stall. Og kun i ett rom.
Rommet er på nordsiden, men rommet ved siden av lukter ingenting. Dog har det verken klikkgulv eller noe som dekker trepanelet på veggene.
Noen andre som har opplevd dette? Råd og tips før jeg river faenskapet.
/V
Har en merkelig lukt i et rom som minner om stall/hest. Ingenting som er "stikkende" men forvirrende. Tidligere eier har lagt nytt klikkgulv og dekket over det fine 100 år gamle grangulvet, men lurer på om det er tretex eller masonitt som lukter? Ingen mugglukt - men mer som gammel mann/hest/stall. Og kun i ett rom.
Rommet er på nordsiden, men rommet ved siden av lukter ingenting. Dog har det verken klikkgulv eller noe som dekker trepanelet på veggene.
Noen andre som har opplevd dette? Råd og tips før jeg river faenskapet.
/V
Hobbyelektriker
· E
· 15 401 innlegg
Kunne være gamle treetexplater.
Takk for raske svar:
Enig i at det kan være litt hva som helst. Men det er akkurat lokalisert i det rommet. Avløp og lignende hadde spredt seg - inkl. mugg. Likevel heller det mot noe materiale som er brukt i det rommet. Klart det er koselig med hest
men vil helst ikke ha den lukten i rommet. Har trykket nesa mot gulvet/veggene og det lukter ikke - det er luften i rommet. Det er som en luftvegg (akkurat ved døren). Forsvinner når man lufter, men kommer tilbake.
Mistenker som sagt masonit/tretex eller lignende da det er bare det rommet som er "renovert" (om man skal kalle det å gjemme alt bra/pent med huset for renovering).
Det merkelige var nettopp stall/hest lukten. Har aldri engang hørt om at et materiale/problem med huslukt kan lukte sånn. Og heller ikke at det er lokalisert til akkurat ett sted. Tror at det ble renovert for alvor (og ikke bare malt på) sent på 60-tallet, med tanke på ølbokser å dømme i grunnmuren (som ser ok ut).
Må nok rive ut og se hva som skjuler seg. Takk for raske svar! Kommer tilbake med rapport når det er overstått - ville bare dobbeltsjekke om noen visste noe om akkurat den spesifikke lukten...
/V
Enig i at det kan være litt hva som helst. Men det er akkurat lokalisert i det rommet. Avløp og lignende hadde spredt seg - inkl. mugg. Likevel heller det mot noe materiale som er brukt i det rommet. Klart det er koselig med hest
Mistenker som sagt masonit/tretex eller lignende da det er bare det rommet som er "renovert" (om man skal kalle det å gjemme alt bra/pent med huset for renovering).
Det merkelige var nettopp stall/hest lukten. Har aldri engang hørt om at et materiale/problem med huslukt kan lukte sånn. Og heller ikke at det er lokalisert til akkurat ett sted. Tror at det ble renovert for alvor (og ikke bare malt på) sent på 60-tallet, med tanke på ølbokser å dømme i grunnmuren (som ser ok ut).
Må nok rive ut og se hva som skjuler seg. Takk for raske svar! Kommer tilbake med rapport når det er overstått - ville bare dobbeltsjekke om noen visste noe om akkurat den spesifikke lukten...
/V
Sist redigert:
V -Vinnie- skrev:Takk for raske svar:
Er enig i at det kan være litt hva som helst. Dog er det presis lokalisert i akkurat det rommet. Avløp og lignende hadde spredt seg - inkl. mugg. Dog heller det mot noe materiale som er brukt i det rommet. Klart det er koselig med hestmen vil helst ikke ha den lukten i rommet. Har luktet på gulvet/veggene og det lukter ikke - det er luften i rommet. Det er som en luftvegg (akkurat ved døren). Forsvinner når man lufter, men kommer tilbake.
Mistenker som sagt masonitt/tretex eller lignende da det er bare det rommet som er "oppusset" (om man skal kalle det å gjemme alt bra/pent med huset for oppussing).
Det merkelige var nettopp stall/hest lukten. Har aldri hørt om at et materiale/problem med huslukt kan lukte sånn. Og heller ikke at den er lokalisert til akkurat et sted. Tror det ble pusset opp på ordentlig (og ikke bare malt over) på slutten av 60-tallet å dømme av ølbokser i grunnen (som ser ok ut).
Må nok rive ut og sjekke hva som gjemmer seg. Takk for raske svar! Kommer tilbake med rapport når det er overstått - ville bare dobbeltsjekke om noen visste noe om akkurat den spesifikke lukten...
/V
Hei Vinnie!
Hvordan endte det? Hva fant dere? Fikk dere løst problemet?
Jeg har samme problem, det lukter hestestall i huset.
/Ulf
Hei!Ulf_123 skrev:
Har revet litt i veggene og ganske riktig så var det gamle treflisplater (tretex gjetter jeg på). Dog forsvant mye av lukten innendørs etter at jeg fikset ventilasjonen innendørs samt murarbeid (hull/bommet)/avvanning utendørs. Skal rive innerveggene helt, men det blir et senere prosjekt. Som sagt, mange bekker små løste problemet for meg.
Ha det!
/V
Takk for svar!V -Vinnie- skrev:Hei!
Har revet litt i veggene og ganske riktig så var det gamle trefiberplater (trætex gjetter jeg på). Imidlertid forsvant mye av lukten innendørs etter at jeg fikset ventilasjonen innendørs samt murverk (hull/stengt)/avvanning utendørs. Skal rive innerveggene helt, men det blir et senere prosjekt. Som sagt, mange bekker små løste problemet for meg.
Ha det!
/V
Jeg har undersøkt min gamle koie og funnet tretretex i enkelte vegger, dog ikke der det lukter, men det kan ha blitt satt en gipsplate foran tretretexen ettersom tretretexen ser ut til å finnes litt her og der i huset. Håper at det er problemet, er nok slitsomt å jakte og gjette hvor lukten kan komme fra.
/Ulf
Hei, fant du ut hva som luktet hos deg? Vi har nettopp lagt inn Coffee Wide Oak laminatgulv fra Rusta i hele leiligheten og malt veggene med deres veggmaling, men i ett av soverommene lukter det stall nå, og vi blir ikke kvitt lukten.Ulf_123 skrev:
Dessverre ikke, men mistenker fukt. Luftet ut og varmet opp rommet litt mer, så kjørte jeg kjell o companys ozongenerator i noen dager. Deretter forsvant lukten. Men gjetter på fukt med lim/tre.L lailajohansson skrev:
Jo da, jeg fant skurken til slutt.L lailajohansson skrev:
Jeg rev opp hele gulvet og fant biter/stykker av gamle hvitmalte boardskiver som avgav lukten selv om det var tørt og fint. Veldig uventet. Det så ut som at boarden ble brukt for å jevne ut gulvet i min gamle ujevne sommerhytte.
Medlem
· Västragötaland
· 278 innlegg
Klikk her for å svare