På yttervegg, hvis man setter ytterpanel overlappende (loddrett, underplanke/overplanke), trengs det da luftspalte?
Reglering 60 cc med 200 mm isolasjon > vindsperre > 28 mm planker overlappende. Om hver underplanke settes med ca. 10 cm mellomrom får man jo en luftspalte ved annenhver planke, eller!?
Skal jeg virkelig behøve å bygge opp med vannrett spikerslag 28 mm 60 cc utenfor vindsperren og deretter planker overlappende? Føles som unødvendig arbeid...

Har du liggende bjelker? Den vannrette 28x70 er for å spikre panelet i ellers.

Om du gir en seriøs snekker i oppdrag å bytte en trefasade vil du oppdage at denne krever at det skal være en luftespalte. Det er min erfaring.

Hele ytterveggen er bygget opp på stående stendere 60 cc (loddrett) + liggende stendere 120 cc (vannrett) i mellom. Visst, alle sier at man skal ha luftspalte og jeg forstår dette om panelet er tett som not og fjær, men i mitt tilfelle setter jeg plankene overlappende og får da en automatisk luftspalte på ca 10 cm mellom hver underplanke. Takk for svar...

• Liker
hirre83
  • Laddar…
Lengst ut har du vindsperre, spik en 10x45 spikerlekt utenpå liggende 45x120 så klarer du deg. Lekten holder også fast sperren bedre enn stiftemaskin, dersom du ikke får opp panelet samme dag. Lekten gjør det lettere å se hvor man skal spikre panelet.

radman,
se det sånn også:
Om underplanken ligger direkte mot vindpappen, så dannes det en smal spalte mellom,
som holder på eventuell innkommende vann med kapillærkraft.
Det vil ikke tørke ut helt, men utgjør en grobunn for mugg.
Varmt innenfor panelet når solen står på, og fuktig på omtrent halve fasadeflaten.

Sørg for at du har en ordentlig luftspalte! Kostnaden er jo forsvinnende liten.

//KoW

Finnes det noen bygge-beskrivelse å finne på nettet angående luftspalte (yttervegg med tre-paneler) liggende og stående paneler. Mange bygger jo helt uten luftspalte både under og over på ytterveggen. Altså de slutter hele veggen med spiklekter, ingen insektsnett eller luftspalte. Rundt vinduer skal det vel også være luftspalte over om man skal gjøre det korrekt eller?

Takk

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.