Hei.

Vi skal innrede vår kaldloft men har nå fundert på en sak.
Luftspalten skal jo gå fra takskjegget opp til mønet og videre til neste takskjegg.

Akkurat nå sitter det noen plater som er drøyt 20mm tykke, brøt bort disse på et sted for å sjekke om man så ut bak disse. Men det er tett med bord samt pussen på fasaden går helt opp mot takbordene.

Er det noe man må typ bore hull igjennom så luften får en sjanse til å ta seg inn og sirkulere?
Like i mønet, skal det være "utslipp" der også? Akkurat nå er det tett også der, for så vidt av takpappen og den vil man jo gjerne ha hel?
En loft med trepaneler, byggeutstyr og revet takpapp på gulvet, muligens et pågående renoveringsprosjekt på loftet. Trebjelker og panel i et loftsrom med mørke, trebrune overflater. Skygge på veggen og synlig elektrisk ledning.

Mvh Jonny

Sist redigert:
Ja, akkurat som du sier skal det være en luftspalte mellom svallen, som man ser undersiden på, og platematerialet (vi brukte masonitt).
Hvordan ser det ut under takutstikket? Hvis du lager hull i fasaden, er disse hullene synlige utenifra i så fall? Hvis det er tilfelle kan du jo "bygge inn" hullene du lager (jeg hadde ikke boret, men fjernet alt sammen) ved å sette glissent med planker under takutstikket. Ikke glem nettet mot insekter...

Jo hullene vil vises, men det er i og for seg noe man kan bygge inn senere utenfra.

Vi tenkte å bruke 70mm cellplast mot "råsponten" og med denne fikse luftspalte, legge 22mm lekter som deretter cellplasten monteres mot, så vanlig mineralull.

Jah har også slike plater på gavlene, er det noe man kan lekte opp på eller bør disse fjernes? Gavlene består av, Puss, hamp/kyllingnetting/Stående planker som vises på bildet og deretter disse myke platene.

Mvh Jonny

Ja, nettopp, hullene kan dere gjemme i takskjegget så det blir ikke noe problem.

Aha, ja, det fungerer sikkert. Jeg kan ikke celleplast så jeg kan ikke uttale meg om det...

Nei, masoniten kan du ikke feste mot, altså ikke bare masoniten.

Har sittet og fundert en stund på luftspalten.
Vi kommer bare til å isolere frem til støttene og avslutte med vegg der, blir altså "kattvind" bak støttene med inspeksjonsluker. Burde det ikke fungere med ventil på hvert hjørne av langsidene for å få luftsirkulasjon som kan vandre via taket? Da slipper man jo å lage en masse hull som uansett blir i samme rom som alt annet?

Mvh Jonny

BBJB skrev:
Har sittet og fundert en stund på luftspalten.
Vi kommer bare til å isolere frem til støttene og avslutte med vegg der, så det blir "kattvind" bak støttene med inspeksjonsluker. Burde det ikke fungere med ventil i hvert hjørne av langsidene for å få luftcirkulasjon som kan vandre via taket? Da slipper man jo å lage en masse hull som uansett blir i samme rom som alt annet?

Mvh Jonny
Aha, jeg forstår... Vel, om dere åpner ventiler inn så burde det jo holde! Denne byggemåten har jeg selv aldri behøvd å forholde meg til, så still spørsmålet til flere personer, bare så det ikke blir problemer i fremtiden.

Det beste av alt er jo at dere har mulighet til å inspisere rommet!

Takstolens struktur med en horisontal avstivning i midten. Diskusjon om flytting av tverrslag for å justere høyden på takets innside.
Sånn ser selve strukturen ut.
En annen fundering angående takstolen, finnes det noen tilgjengelige programmer/kalkyler for bæreevne på takstoler?
Skulle ønske å flytte opp "tverslaget" 125mm som regelen er.
I dag er det 195mm til underkant, noe som føles lavt.

Spørsmålet er om en slik forandring svekker takstolene for mye, eller om det ikke blir noen direkte forskjell.
Det er svart tegel på i dag.

Mvh Jonny

BBJB skrev:
[bilde]
Så ser själva strukturen ut.
Et spørsmål angående takstolen, finnes det noen tilgjengelige programmer/kalkyler for bærestyrke på takstoler?
Skulle ønske å flytte opp "tverrslaget" 125mm som regelen er.
I dag er det 195mm til underkant, noe som føles lavt.

Spørsmålet er om en slik sak svekker takstolene for mye, eller om det ikke blir noen direkte forskjell.
Det er svart tegl på i dag.

Mvh Jonny
Ja, sikkert! Men om man som privatperson kan få del av en sånn, det vet jeg ikke...
Prøv å ringe til en takstolprodusent, søk på nettet så finner du flere stykker. Om du er "litt lur" kunne du jo si at du har planlagt et bygg, måle takstolen din nøyaktig, og så si at du vil ha tverrslaget på den høyden du ønsker. Om dette ikke er mulig på grunn av bærestyrken vil takstolprodusenten si ifra om det til deg...

Dataprogram for beregning av takstoler følger med som vedlegg til Takstolsboken som kan lånes på nærmeste bibliotek.

Det skal sjekkes opp, takker.

Nå har vi hevet tverslaget 80mm, noe som ser ut til å fungere. Taket har ikke satt seg.

Tenkte å begynne å lekte opp gavlene nå i helgen, en ting jeg lurer på er om det trengs plast "dampsperre" på gavlene?

Vegggen består av Puss/hønsenetting/hamp - Stående bord - og 20mm myk plate som vises på bildene.

Fungerer det uten, eller bør jeg ha plast også på gavlen? Blir selvfølgelig plast i taket.

Tenkte å gjøre taket på følgende måte.

Tegltakstein / takpapp / bord / 22mm luftspalte / 70mm cellplast / 70mm mineralull / plast / 45mm mineralull / panel.

Ville det fungere å gjøre det slik med dampsperren? Det virker praktisk å kunne føre all strøm innenfor dampsperren.

Mvh Jonny

Det der med plast i vegg eller ikke plast i vegg er et spørsmål som har mange forskjellige svar...
Noen nye hus er bygd med varme- og ventilasjonssystemer som bygger på at huset er lufttett. Man trykktester det rett og slett, og da er det selvfølgelig et must.
Dette kan jeg imidlertid ingenting om, men når det gjelder vårt hus fra 1895, kommer det ikke inn noen plast i veggene iallfall. Hvorfor det? Vel, jeg synes det høres mest fornuftig ut å la huset "puste" så mye som mulig.
Men jeg vet ikke hvorfor du vil ha plasten i taket mellom 70-platen og 45-platen? Dampbarrieren skal (så vidt jeg vet) ligge innerst, altså rett innenfor innertakbekledningen. Det finnes kanskje forskjellige byggemåter, men dobbeltsjekk det iallfall.

Interessant prosjekt. Jeg kommer "etter hvert" (jeg har flere slike prosjekter) til å isolere/innrede en loft, ventilasjon ved takkanten finnes allerede med masonittplate.
BBJB, du tenker å bruke celleplast, det vurderer jeg også, av flere grunner. Jeg har altså ingen erfaring, jeg kan bare mene og fundere.
- Luftspalten 22 mm høres liten ut, men den holder kanskje
- Hvis du ikke trekker luftspalten ned til takkanten, kan det være risiko for at eventuell kondens som dannes på oversiden av celleplasten renner og drypper ned på isolasjonen i kneveggen? Eller om det skulle bli lekkasje gjennom rupanelet?
Men på den andre siden har du sannsynligvis kryproom og kan få tilgang til å inspisere.

Amatörbyggaren skrev:
Interessant prosjekt. Jeg kommer "så småningom" (jeg har flere sånne prosjekt) til å isolere/innrede en loft, ventilasjon ved takfoten finnes allerede med masonittplate.
BBJB, du tenker å bruke celleplast, det vurderer jeg også, av flere grunner. Jeg har altså ingen erfaring, jeg kan bare synes og fundere.
- Luftspalten 22 mm høres liten ut, men den kanskje holder
- Om du nå ikke fører luftspalten ned til takfoten, kan det finnes risiko for at evt kondens som dannes på oversiden av celleplasten renner og drypper ned på isoleringen i kattvinden? Eller om det skulle bli lekkasje gjennom råsponten?
Men på den annen side har du trolig krypspas og kan komme til å inspisere.
Det vil finnes mulighet for å krype inn og sjekke kattvindene, der vil også ingen isolasjon ligge, kun det eksisterende som er i dag, hvilket er sagflis som ligger dekket av gammelt plastbelegg.

Celleplasten bruker vi for å slippe å sette masse masonitt. Isolasjon og luftspalte i samme plate er praktisk og burde fungere, celleplasten tåler jo også vann.

Jeg kommer nok til å droppe plasten på gavlene, det føles ikke som det trengs.

Sist redigert:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.