Mange monterer sokkelplaten direkte mot eksisterende grunn med isolasjon imellom. Ifølge produsenten skal det være en luftspalte mellom platen og isolasjonen. Jeg tenkte å grave ned platen et stykke i bakken, og da vil det ikke skje noen ventilasjon imellom. Det enkleste ville vært å bore plugg og skru platene direkte mot veggen, jeg har for tiden kork som isolasjon. Er det noen fare for fuktskader på grunnen om jeg skulle montere platen direkte mot korken eller celloplasten?

Hei og velkommen til Byggahus!

Selv om du graver ned platen noen dm i bakken, vil jo fundamentet over bakken kunne luftes hvis du følger produsentens monteringsanvisning.

• Liker
Gieron
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hei og velkommen til Byggahus!

Selv om du graver ned platen noen dm i bakken, vil jo grunnen over bakken kunne luftes om du følger produsentens monteringsanvisning.
Steni sier spalte oppe og nede på 8-10mm, hvis man skal følge deres anvisninger. Da blir det vanskeligere, men det holder kanskje med spalte oppe med gummimellomlegg som anbefalt.

G Gieron skrev:
Steni sier spalte opptil og nede på 8-10mm, om man skal følge deres anvisninger. Da blir det vanskeligere, men det holder kanskje med spalte opptil med gummimellomlegg som anbefalt.
Jeg har steni på min grunn og den er over mark, men ingen isolering bak. Reglate opp med 22X75 trykket og festet platene i dem. Opptil så er det åpent rett under panelet, nede boret jeg 2 stk 50mm hull ca 10 cm fra mark symmetrisk på alle skiver, limte før oppsetting insektnett i kobber over hullene på baksiden. Luftes rimelig bra bak platene.

• Liker
Gieron
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.