Holder på å innrede en del av loftet vårt i en mursteinsbygning fra 1957. På gavlsiden kommer vi til å måtte isolere mot mursteinsveggen. Eksisterende oppsett i underetasjen er så vidt jeg kan forstå murstein-luftspalte-noen form for bølget-pappisolering på ca 70-80mm- deretter type trefiberplate 20mm.

Min tanke var å holde en luftspalte på ca 20mm mot mursteinsveggen ved hjelp av hullbånd og 20mm VP-rør (i mangel av noe annet), deretter stifte vindpapp, 145mm isolering og deretter en plastfolie, kryssfiner og gips.

Det blir rimelig åpent opp mot mønet som er ventilert.

Bør man legge vindpappen mot utsiden på stenderne, eller er det nok å legge det mot innsiden? Veldig pirkete hvis man skal få inn pappen mellom stenderen og mursteinsveggen da det sitter spiker fra mursteinsveggen inn i stenderen med jevne mellomrom, men samtidig blir det (vel) noe mindre ventilert nå enn tidligere så risikoen er kanskje at stenderen blir for fuktig?
 
Bygge av vegg med synlig isolasjon og svart dampsperre festet med stifter mellom trebjelker, sett innendørs.
 
Ingen som har noen bra idé eller har prøvd å gjøre tilsvarende?
 
  • Liker
Bonny.P
  • Laddar…
Det er nok å legge vindpappen mellom stenderne.

Men du bør sikre god ventilasjon av spalten ettersom teglvegger blir ganske fuktige på innsiden når det regner på dem. Det er altså stor risiko for at trestenderne blir dårlige med tiden.
 
  • Liker
Basestreet
  • Laddar…
Takk! Skulle man trenge å gjøre noe mer aktivt, som en vifte som suger ut gjennom møneventilasjonen, eller hvordan kan man sikre at det blir tilstrekkelig luftgjennomstrømning?
 
20mm vp-rør festet mellom trebjelker med hullbånd i under bygging.
Klemte inn et 20mm vp rør og spente hullbånd mellom stendere for å holde spalten, ikke byggnorm kanskje, men tenker det burde fungere
 
  • Liker
kulle
  • Laddar…
Som alltid med eksisterende hus må man gjøre det beste man kan.

Ikke glem å gnagersikre luftspalten.

En vanlig konstruksjon på trestolpehus med teglfasade er stamme-luftspalte-tegl. Ofte, men kanskje ikke alltid, er luftspalten utstyrt med isolasjon. Har for meg at jeg har lest et sted at min luftspalte var en murertomme da mureren trengte litt fingerplass for å kunne holde og legge steinene på plass når fasaden mures opp. En murertomme bør være nokså lik 20 mm. Disse fasadene har ventilasjonsspalter nederst mellom steiner her og der samt hele den øvre delen opp mot takfoten.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.