Jeg holder på å forberede litt utendørstrappstøping som skal gjøres til våren og trenger å sikre betong mot frostsprengning.
Sika har et produkt som heter Aer og som finnes i tre utførelser; SikaAer-S, SikaAer-5 og SikaAer15b. Hvilken av disse egner seg for en støping av betongtrapp utendørs og som gjøres med en vanlig sementblander.
Alternativt; finnes det andre produkter som vi forbrukere kan kjøpe?

...og, nei! Jeg vil ikke ringe betongbilen.

Spiller nok ingen rolle. Virker bare å være forskjellige ingredienser men samme funksjon.

Lykke til med å få riktig luftholdighet uten måleutstyr ;)

LLLVäxjö skrev:
...Lykke til med å få riktig lufthold uten måleutstyr ;)
Aha! Det er altså følsomt. Får fundere litt til da.

Johan Gunverth skrev:
Aha! Det är altså følsomt. Må tenke litt mer på det da.
Det er følsomt men sikkert ikke helt umulig. Kom til å tenke på en ting, vi som jobber med betong bruker luftholdsmåler, men for den glade hjemmeblanderen kan det kanskje bli tilstrekkelig nøyaktig hvis man veide betongen før og etter tilsetningen.

Typ: man blander til riktig konsistens, fyller en boks, veier boksen, deretter tilsetningen i blanderen, blander passe, fyller boksen på nytt som da forhåpentligvis veier ca. 5% mindre :)

Da har du i hvert fall noe å gå etter. Et problem er likevel at luftholdet stiger med økt blandetid, noe som gjør det litt vanskeligere.

Noen som har erfaring med å blande betong med luft hjemme?

Sist redigert:
Betongen sveller altså merkbart. Stopper luftdannelsen når betongen "stopper", dvs. ikke blandes mer?

Problemet med betongbil er at det er en så himla liten mengde og det derfor føles unødvendig dyrt. Det er med andre ikke dumsnålhet som styrer det. :D
Jeg har ellers både Ballast og Maxit rett i nærheten. Kanskje skal dra dit og hente ferdigblandet i stedet....

Johan Gunverth skrev:
Betongen sveller altså merkbart. Stanser luftdannelsen når betongen "stopper", dvs. ikke blandes mer?

Problemet med betongbil er at det er en så himla liten mengde og det derfor føles unødvendig dyrt. Det er med andre ikke dumsnålhet som styrer det. :D
Jeg har ellers både Ballast og Maxit rett i nærheten. Kanskje skal dra dit og hente ferdigblandet isteden....
Tror ikke den kan øke etter blanding.

Hvor nødvendig er det å ha luft i en trapp da? Har selv ingen større forståelse av det.... Kanskje til en viss grad går an å kompensere med høyere kvalitetsort i stedet?

LLLVäxjö skrev:
...
Hvor nødvendig er det å ha luft i en trapp da? Har selv ingen særlig oversikt over det.... Kanskje til en viss grad går det å kompensere med høyere kvalisort isteden?
Det er det jeg spør meg også. Fikk litt meninger om at man bør ha det, men samtidig ser jeg trapper som farfar gjorde på 50-tallet som fortsatt er hele og pene. Han har bare brukt vanlig egenblandet betong. Litt "fetere" dog, som han sier. Det burde bety noe større andel sement.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.