Jeg bor i et Götenehus fra 2010 og har et problem som er større enn andre. Huset varmes av en avtrekksvarmepumpe med tilluft i spjeld over vinduene, gulvvarme i underetasjen og radiatorer i overetasjen.
Problemet er at jeg har store luftlekkasjer i vegghjørner og mot gulv samt tak. Når man fotograferer med varmekamera er det til og med minusgrader på noen steder, når det var ca: -10 ute.
Forslaget fra Götenehus er å fjerne gulv- og taklister og tette på innsiden, men jeg synes det høres helt feil ut.
Når jeg refererer til at man har jukset med tetteplasten og at det er konstruksjonsfeil så henviser man til at man oppfyller Boverkets regler for energi og miljøkrav innendørs. Man sier at veggene får være så utette som helst, så lenge de oppfyller dette.
Jeg synes dette høres veldig rart ut, det er en besiktningsanmerkning, men jeg vet ikke helt hvordan jeg kommer videre, ikke helt lysten på å legge silikonstreker rundt om hele huset på innsiden......
Noen som har erfaring med lignende problem eller som kan gi meg et tips?
Åpenbart er ikke byggevoksen tett, som den skal være. Dels for oppvarmingsøkonomien, men også for at varm fuktig inneluft skal trenge ut og kondensere i veggen, med mugg og råte som resultat.
I mine ører SKRIKER dette ut BYGGFUSK. Ikke engang jeg i min gamle utette skånelänga fra forrige århundreskiftet har det så trekkfullt og kaldt. Det høres ut som en soleklar sak for en advokat. Søk dem til konkurs. De nekter garantert av gammel vane, fordi de vet at veldig få huseiere/privatpersoner har ork, tid, lyst, utholdenhet og penger til å føre en sak i retten.
Om du ikke gjør noe så sitter du med Svarte Per når du skal selge huset.
Det er et rekkehus med stående trekledning. Hva jeg har forstått, så antar man at plasten ikke sitter som den skal. Man har åpnet et hjørne fra utsiden og sett at pappen sitter der den skal akkurat der. Mellom hvert hus er det en luftspalte på ca: 10 cm.
Jeg har snakket med noen snekkere og noen sier at det ikke er helt uvanlig at man bommer når man skal feste plasten rundt hjørnene når man bygger.
Götenehus sier seg også tro at det er plasten, eller det må det jo være, det er jo det som er vindsperren typ. Men de refererer kun til boverkets regler angående innemiljø, og der er huset helt ok!
Man har hatt her SP for målinger og det er SP som har fotografert med varmekamera og fått minusgrader. Dog konstaterer SP at innemiljøet er ok.
Jeg oppdaget problemet første gang da det oppstod en stor sprekk i et av ytterhjørnene, her blåste det kald luft rett inn. Da drev man og satte en hjørnelist, hvilket flyttet den kalde luften ned mot gulvet og opp mot taket naturligvis.
For info så har vi en løsulls loft, typ 1 meter med ull på et plastlag.
Angående hvordan veggkonstruksjonen ser ut, vedlegger jeg to bilder, jeg håper de er lesbare!!!
Jeg er altså ute etter hvordan jeg skal komme videre her. Det føles som at jeg selv må påvise et eller flere steder der plasten ikke er ok for å påvise at man ikke har utført bygget fagmessig. Det virker ikke å være nok at SP har målt minusgrader i takvinkler, da man helt refererer til boverkets regler for innemiljø.
Dessverre hjelper vindsperren dårlig mot undertrykk inne i huset. Det er nok med en liten glipe i plasten for at luft skal suges inn der.
Ettersom det trolig er nettopp diffplasten som er utett, så tror jeg faktisk at deres løsning med mykfug ville fungere noenlunde. Alternativet innebærer jo ganske omfattende inngrep!
Ja, nettopp, det er det jeg hevder også, jeg vil naturligvis at man skal fikse problemet i seg selv og ikke konsekvensen.
Men det jeg først og fremst er ute etter med mitt spørsmål her på forumet er hvordan jeg skal gå videre. Hvem henvender jeg meg best til for å få støtte og hjelp til å drive dette mot husleverandøren? Hvordan ser dere på mine sjanser?
Sur. Jeg ville stått på mitt. Min følelse er at byggebransjen, eller kanskje utviklerne av lavenergihus/passivhus, de siste ti årene har erkjent at lufttettheten i dampsperren er mye viktigere for både energiprestasjon og fuktsikkerhet enn hva man tidligere har trodd. Det ser imidlertid ikke ut til at den kunnskapen har nådd ut til håndverkerne 100% ennå. Stå på ditt, det er jo nå dere har sjansen til å få det fikset.
Antar at det ble gjort en energiberegning før byggingen og at det da ble forutsatt at huset skulle ha en viss tetthet, typ 0,5l/s. Som det høres ut fra din beskrivelse, virker det som at lekkasjen sannsynligvis er ganske stor. Hvis det virkelig er slik så vil ikke huset kunne oppfylle den forutsatte energiberegningen og oppfyller antageligvis heller ikke kravene i PBL:n (siden de fleste produsenter av økonomiske årsaker vanligvis ligger på grensen). Forutsatt at huset ikke allerede er trykktestet (bør være obligatorisk) så foreslår jeg følgende tiltak:
Trykktest huset (ca 10000 kr) og hvis verdien er høyere enn det hustilvirkeren har beregnet, så har du svart på hvitt at de ikke har gjort hva de burde, dvs. de har levert et hus som ikke lever opp til hva du bestilte. Så er det opp til dem å fikse slik at huset blir tilstrekkelig tett, og selvfølgelig må de dekke kostnaden for trykktesting om ikke resultatet er tilfredsstillende.
Takk for et godt svar! Götenehus gjorde faktisk en trykktesting under byggetiden, men jeg har ikke fått ta del i resultatet. Jeg var der da den ble utført, og han som utførte det hele virket vel ikke helt fornøyd med utfallet, for å si det sånn. Hvor kan jeg finne tetthetstallet som du skriver om, er det i kontrakten eller hvor kan det finnes?
Vi var tvunget til å sende inn energiberegningen i forbindelse med at byggesøknad ble sendt inn. Beregningen burde altså finnes hos kommunen og i den skal det bl.a fremgå hvilken tetthet de har regnet på. For øvrig interessant at de har trykktestet men at du ikke har fått ta del i resultatet.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.