Holder på med en tilbygging med saltak og åpent til mønet. Angående luftspalten mellom vindsperre og sutaksplater virker det som det finnes flere skoler. De alternativene jeg vurderer er:
1. 25 mm luftspalte med åpninger i takfot samt oppe ved mønet.
2. 25 mm luftspalte med åpninger kun i takfot, ventilasjon over møne.
3. 25 mm luftspalte med åpninger kun i takfot, ventilasjon over møne - samt mögelstoppers i hver takfag.
4. 45 mm luftspalte med åpninger kun i takfoten, ventilasjon over møne.
Hvilket alternativ er mest passende? Bygningen vil ligge i Västra Götaland ca. 7 mil fra kysten, altså ikke så mye fuktig luft.
For å holde nede takhøyde og kompleksitet ville jeg foretrukket alternativ 2. Ville dette gi en tilfredsstillende ventilasjon?
Som gammel byggmester ville jeg definitivt valgt alt 1, det blir alltid tryggere med ventilasjon i mønet. Det er ikke så komplisert å fikse, og det finnes produkter for det til alle typer tak. Alt 2 fungerer trolig ... men ikke med samme marginer.
Takk for deres svar! Har innbilt meg at møneventilasjon er både komplisert og risikofylt å få til om man ikke har vanen inne. Det er derfor jeg har kikket mot mögelstoppern som virker å være en enklere løsning.
Taket blir rupanel, papp, sløyfer og bærelekter samt korrugerte plater. @John Smith, hvordan ville du løst møneventilasjonen på et slikt tak?
Har funnet nedenstående prinsippskisse på hvordan møneventilasjon kan løses. Trenger imidlertid litt mer utførlig beskrivelse før jeg tør å begi meg ut på noe lignende selv. F.eks bredde på luftspalte ved mønebordet, hvor mye møneblikket må overlappe, hva består møneätning av og hvordan er den montert, hva er mønebånd og hvordan sitter disse, etc...
Jeg gjorde alt 2 på min tilbygging. Cellulose isolasjon 340mm, board, 28mm luftespalte fra takfot til takfot, råspont og falskt platetak. 7 graders helling på taket. Har hittil ikke støtt på noen problemer.
Jeg gjorde alt 2 på min tilbygging. Celluloseisolasjon 340 mm, board, 28 mm luftspalte fra takfot til takfot, rupanel og falsad plåttak. 7 graders helling på taket. Har hittil ikke støtt på noen problemer.
Med så slakt tak bør vel i og for seg møneventilasjon ikke være like kritisk. Taket jeg bygger heller 22 grader, så det er vel litt av en mellomting mellom bratt og slakt.
Har gjort et forslag på hvordan jeg tenker meg at man kunne gjøre det:
For å bruke bukseseler og livrem tenkte jeg at man kan legge en bit papp over mønet og oppå strølektene som bildet viser. På den måten kan luften sirkulere ut under den.
Hva tror dere om dette - har jeg glemt noe eller er det unødvendig komplisert?
Takpappen vil hindre luftstrømmen en del under rupanelet, med tiden vil den "sekkes" mellom lektene og redusere luftstrømmen ytterligere ... så det er nok ikke så bra ...
Sørg for at platene går ordentlig opp (men fortsatt med noen cm mellomrom) så får du både god luftgjennomstrømning samt ingen risiko for at vannet går bakveien inn i taket. Og skulle det komme noen snøflak så er det ingenting å bekymre seg for, de dråpene tørker raskt bort
En annen ting - jeg har jo ikke tegnet inn noen mønebord, bør man ha det? Er ikke mønebordet bare til for å ha noe å skru vindskiene i, eller finnes det noen annen funksjon?
Hei igjen,
Fant akkurat en studie som hevder at luftspalte er utdatert siden hensikten opprinnelig var å holde taket kaldt for å unngå istappsforming. På grunn av dagens velisolerte tak er dette ikke lenger et problem. En luftspalte kan imidlertid være bra for å tørke opp fuktighet som har kommet inn i taket dersom det er diffussjonstett. Derimot kan luftspalten også tilføre fuktighet, noe som er negativt.
Derfor finnes det tilsynelatende dampgjennomtrengelig takduk som gjør at fuktighet kan slippe ut selv om luftspalte mangler. Uten luftspalte ville både byggehøyden, kompleksiteten og risikoen for å få inn fuktighet i ventilasjonsåpninger reduseres. Er det noen som har erfaring med å konstruere tak på denne måten?
Mønebeslaget er nok mer til nytte på eldre tegltak, i ditt tilfelle med platetak bør det fungere uten den.
Angående luftspaltens eksistens eller ikke ... igjen som gammel byggherre ville jeg aldri aldri aldri utelatt den, den kan aldri gjøre noen skade, men blir det en feil i konstruksjonen så er det en livredder ...
Undersøkelsen som du refererer til tar utgangspunkt i perfekte forhold, null lekkasje, 100% korrekt utført takarbeid ... ja, men hvis det blir feil et sted, så er luftspalten der for å tilgi de feilene ... den studien som du lenker til ser jeg som et teoretisk papirprodukt med kun teoretisk verdi, men vi lever i virkeligheten med alle dens mangler og fordeler