Hei,
Raskt spørsmål, iflg. denne flotte beskrivelsen av musebånd for liggende panel så sager han kun 2 små snitt i den liggende spiklékten nederst?
https://www.youtube.com/watch?v=HjzpYgzYvzo
Holder det virkelig :eek:
Sett noen som kjøper museband mellom de stående spiklékten = koster penger.
Leste at musene ikke kommer seg gjennom mindre enn 6mm.
Kan jeg ikke bare bore en haug med 6mm hull i den liggende spikregelen?
Slitsomt kanskje men billig?
Hvordan har dere gjort med lufting bak liggende panel?
Raskt spørsmål, iflg. denne flotte beskrivelsen av musebånd for liggende panel så sager han kun 2 små snitt i den liggende spiklékten nederst?
https://www.youtube.com/watch?v=HjzpYgzYvzo
Holder det virkelig :eek:
Sett noen som kjøper museband mellom de stående spiklékten = koster penger.
Leste at musene ikke kommer seg gjennom mindre enn 6mm.
Kan jeg ikke bare bore en haug med 6mm hull i den liggende spikregelen?
Slitsomt kanskje men billig?
Hvordan har dere gjort med lufting bak liggende panel?
Ettersom ingen orket å gi sin forklaring, så svarer jeg igjen hvordan jeg gjorde etter å ha fundert litt.
I tilfelle noen søker på denne tråden og lurer
Den nederste liggende spikerslag kløv jeg bort 6-7mm på, så kløv/sagede jeg frem 6-7mm remser som jeg deretter kuttet i ca. 10cm biter.
Så bak hver bjelke (ca. c/c 60) la jeg en distanse når jeg spikret liggende spikerslag, slik at utsiden havner i liv, men jeg får en åpning innover på 7mm for lufting.
Ingen kostnad for musebånd/plåt/nett og det tok 15 min å kløyve distanser.
Ble kanon!
I tilfelle noen søker på denne tråden og lurer
Den nederste liggende spikerslag kløv jeg bort 6-7mm på, så kløv/sagede jeg frem 6-7mm remser som jeg deretter kuttet i ca. 10cm biter.
Så bak hver bjelke (ca. c/c 60) la jeg en distanse når jeg spikret liggende spikerslag, slik at utsiden havner i liv, men jeg får en åpning innover på 7mm for lufting.
Ingen kostnad for musebånd/plåt/nett og det tok 15 min å kløyve distanser.
Ble kanon!
Ble ikke kanon, når duken begynte å tøye ut seg litt pga vind, så ble spalten tett av duken. Satte nå nedkløvne listen direkte mot duken, så luftspalten kommer utover. DET ble kanon! 
Medlem
· Stockholms Län
· 702 innlegg
Trodde liggende panel var guds gave til menneskeheten med hensyn til ventilert panel, bare å montere spikklister (loddrette), musband nederst og en glippe øverst så luft kan sirkulere. Snekkeren Magnus sin metode er selvfølgelig billigere og enklere men mye dårligere ventilasjon.
Han legger spikklister tett inntil vinduet, noe som føles litt rart, så man må dreve utenfra også. Hvis ikke annet enn når man i fremtiden bytter vinduet. Men jeg har sett mye på disse filmene og han er dyktig så jeg antar at han har kontroll.
Din løsning med en hel spalte nede høres bra ut synes jeg for øvrig. (har du spalte oppe ved taket også?)
Han legger spikklister tett inntil vinduet, noe som føles litt rart, så man må dreve utenfra også. Hvis ikke annet enn når man i fremtiden bytter vinduet. Men jeg har sett mye på disse filmene og han er dyktig så jeg antar at han har kontroll.
Din løsning med en hel spalte nede høres bra ut synes jeg for øvrig. (har du spalte oppe ved taket også?)
Magnus er kanon å kikke innom, han har mange bra tips & tricks 
njo av og til blir man fartblind når man funderer for mye, så jeg slapp ned stående lekter og spikret nedklyvde imellom.
Jo har luft ovenpå, men ikke ferdig med den lukkede takfoten, så jeg funderer litt på hvordan jeg får til ventilasjon til panelet og taket bra med takfotkassen, men det viser seg nok
njo av og til blir man fartblind når man funderer for mye, så jeg slapp ned stående lekter og spikret nedklyvde imellom.
Jo har luft ovenpå, men ikke ferdig med den lukkede takfoten, så jeg funderer litt på hvordan jeg får til ventilasjon til panelet og taket bra med takfotkassen, men det viser seg nok
Klikk her for å svare