Men jeg har støtt på et problem da åsen i mønet er rett, mens de andre har en helling på 18 grader:
For innertaket der det møtes i mønet blir vinkelen og avstandene helt "off":
Det blir rett og slett ikke så mye eller ingenting å spikre/skru på. Jeg kunne fase kantene på takplatene (det blir enten en type panel eller kryssfiner) og forsøke å få dem til å møtes akkurat i midten og tvinge dem ned 3mm, men det er nok ingen god løsning. Vurderte ellers å sette en 45x45 regel senket ~11mm langs med åsen i taket. Ville det funke?
Men instruksjonene sier dessverre ikke så mye, dette er det eneste som er angående momentene om å montere tak:
Snakker med produsenten også, de meddeler bare at jeg kan måtte "regle opp" for å montere innervegg og tak. Gjetter på at det kanskje ikke er så vanlig med innertak. Jeg er total nybegynner med så kanskje stiller feil spørsmål også.
Trist, ja da får du nok gjøre som du foreslår selv, å sette to ekstra lekter på hver side - som du senker ned passe mye.
Og/eller noe 3mm tykt å legge under mønet.
Alternativt legge på en 45:a sånn at mønelekten vises, pluss noe list-aktig å skru i.
Trist, ja da får du nok gjøre som du foreslår selv, å sette to ekstra stendere på hver side - som du senker ned passe mye.
Eller noe 3mm tykt å legge under mønet.
Alternativt legge på en 45:a så mønestanderen synes, pluss noe list-aktig å skru i.
[bilde]
Det der var faktisk ikke en dum idé – å "feike" en synlig møne ville nok fungere ganske bra i dette tilfellet.
Penest ville jo være som du sier at man finner en enkel ~3mm passbit, men selv om man skulle gjøre det så er vel risikoen at den sprekker og har seg om man skal skru en masse i den.
Jeg fikset det slik som i "fuskförslaget" ovenfor, bortsett fra at jeg byttet ut hele takåsen til en kraftigere bjelke som stakk ned.
Edit: problemet i mønet har jeg dog ikke løst. Det er en del varmetap der som jeg vurderer å løse ved å skumme det trekantede hulrommet utenfra. Dette hadde vært bedre løst om jeg hadde faset mønet på toppen.
Jeg fikset det slik som i "jukseforslaget" ovenfor, bortsett fra at jeg byttet ut hele mønet med en kraftigere regel som stakk ned.
Edit: problemet i mønet har jeg dog ikke løst. Det er en del varmetap der som jeg vurderer å løse ved å skumme det trekantede hulrommet utenfra. Dette hadde vært bedre løst om jeg hadde faset mønet ovenpå.
Okei, du mener at du har gjort noe lignende før? Det ble bra til slutt?
Når det gjelder isolering o.l. har jeg også eventuelt tenkt noe skum, men skal prøve først om det ikke funker å bare fase/skråkneide den siden av isolasjonen (har 145mm glassull til taket der).
Ok, du mener at du har gjort noe lignende før? Det ble bra til slutt?
Når det gjelder isolasjon o.s.v. har jeg også eventuelt tenkt noe skum, men skal prøve først om det ikke funker å bare fase/skråskjære den siden av isolasjonen (har 145mm glassull til taket der).
Jo, jeg har gjort lignende. I mitt tilfelle dog kanalplast. Det finnes ingen isolasjon mellom kanalplasten oppå bjelken, dvs. ingen isolasjon der kanalplasten ligger an på mønet. Idiotisk konstruksjon. Hadde jeg faset oppå så hadde det blitt bedre og tettere.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.