Skal panelere et gammelt garasje bygd av betongblokker. Skal legge lekter på 45 mm med isolasjon imellom. Rev ned puss i dag, noe som var omtrent som å dra ned tapet. Skal også innrede innsiden senere.

Jeg oppdaget at fugene var løse nesten overalt. De øverste blokkene, de som ikke bærer noe, satt så løst at jeg kunne rugge på flere av dem. Kan dette innebære noe problem og trenger dette å utbedres på noe vis før jeg legger på panel?

Jeg så også at over alle åpningene var det murt inn en betongbjelke som avlastning. Over et vindu var bjelken ordentlig sprukket. Er dette noe jeg bør bekymre meg for? Hva kan jeg gjøre for å forsterke avlastningen hvis det trengs?

• Gammelt garasje bygd av betongblokker med delvis fjernet puss, vindu og utstikkende tak. Mur over vindu har synlig sprekkdannelse.
  • Betongvegg med eksponerte blokker og en sprukket betongbjelke over et vindu, delvis dekket av gul puss som er fjernet i hjørnet.
Jeg har søkt på nettet men finner ingenting om hvor alvorlig det er med løse blokker og sprekker i dem. Ville virkelig sette pris på om noen som kan litt om dette kunne kommentere.

Jeg fant i dag minst 1 løs blokk et stykke opp på gavlveggen omtrent i midten.

Virkelig ingen som kan og vil svare?

S
kan du lage en liten skisse over hvor de løse er plassert

Hei der ,-)

Tror ikke du trenger å bekymre deg så mye over åpne sprekker eller løse blokker, sannsynligvis har mørtelen "utvannet seg" så nesten alt bindemiddel har blitt drenert bort, med hundrevis av fuktinger da kalk og sement har fulgt med vannet.

Det absolutt mest seriøse ville være å teste hvor porøs fugen er generelt, er den katastrofal så skrap ut deler og fug på nytt, deretter er det bare å kjøre på. Ellers fungerer det sannsynligvis også med å pusse på A-mørtel på en ren overflate, typ "slamre" på 2-3 mm så det blir vann- og vindtett, og deretter bygge opp og gjøre som du har tenkt. Føler du deg usikker, kan du pusse inn en armering i form av nett i glassfiber eller forsinket.

Holdfastheten er jo mest tyngden ovenfra... og den tror jeg ikke er et problem.

MvH Jawen

SBH skrev:
kan du gjøre en liten skisse hvor de løse er plassert
Mja, nå husker jeg ikke eksakt. Men det er iallfall de steinene som ligger på samme nivå som det støpte hvelvet. Det er jo mindre steiner og det er ikke noe bærende på dem. Så er det noe enkelt blokk på den ene gavlveggen.

jawen skrev:
Hei der ,-)

Tror ikke du trenger å bekymre deg så mye over åpne sprekker eller løse blokker, sannsynligvis har mørtelen "vannet ut" så nesten alt bindemiddel har blitt drenert bort, med hundrevis av oppfuktinger da kalk og sement har fulgt med vannet.

Det absolutt mest seriøse, ville være å teste hvor porøs fugen er generelt, er den katastrofal så skrap ut delvis og fug på nytt, deretter er det bare å kjøre på. Ellers fungerer det sannsynligvis også med å, pusse på A-mørtel på en ren overflate, typ "slam" på 2-3 mm så det blir vann- og vindtett, og deretter kottle på og gjøre som du har tenkt. Føler du deg usikker, kan du pusse inn en armering i form av nett i glassfiber eller forsinket.

Holdfastheten, er jo mest tyngden ovenfra......og den tror jeg ikke er et problem.

MvH Jawen
Du mener at om jeg pusset på hele overflaten så ville det holde blokkene sammen? Hm, ganske mye arbeid for noe man ikke ser senere.... Jeg har ikke så stor erfaring med å pusse. Kan jeg "sparkle" på dette? Når man ser hvordan man SKAL pusse så er det jo veldig mye jobb.

Ville dette forsterket huset nevneverdig? Jeg heller mot å bare la det være og slå på ny fasade. Det jeg er mest bekymret for er avlastningssteinen over vindusåpningen som har gjennomgående sprekker.

Om jeg hadde gjort i stand dette for meg selv hadde jeg gjort slik:
Hakket ned all puss
skrapet ut fugene så mye som nødvendig
vannet av alt
spikret pussnett
grunnet og fylt fugene med blanding av B og C-bruk
slettpusset med C-bruk
malt med silikatfarge

Å bare sparkle på litt gjør ingen nytte i det hele tatt synes jeg, det løsner når du spikrer på fasaden uansett.

Ok. Men om du hadde bestemt deg for å spikre på trefasade, hvordan hadde du gjort det da?

Bare spikret. Men det er jo ikke så lett å få spiker til å feste i de steinene, det pleier å sitte bedre om man tar lange galvaniserte spiker og slår i halve, så bøyer man dem litt og slår i resten.
Du kan jo trenge distanser for å få veggen rett.

Du mener at om jeg pusset på hele overflaten så ville det holde sammen blokkene? Hm, ganske mye jobb for noe man ikke ser etterpå.... Jeg har ikke så stor erfaring med å pusse. Kan jeg "sparkle" på dette? Når man ser hvordan man SKAL pusse så er det jo veldig mye jobb.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ja du cederbusch, sånn er det her i livet, hvis man vil gjøre ting på riktig måte. Men det er litt som å vaske seg, når man likevel blir skitten igjen. Å pusse en sånn liten bygning, er ganske enkelt, = dra opp mørtelen med skånskan.

Men å finne/gjette seg til feilen med de løse blokkene, blir nok umulig, blokkene er kanskje opp ned, man har kanskje blandet mørtelen med gammelt gips eller sandspartel, blandet med saltvann o s v, men sannsynligvis har man ikke våtet blokkene i forbindelse med muringen = uvitenhet.

Visst, men ibland gjør noen på "riktig måte" unødvendig også. Jeg vil bare forsikre meg om at momentet med å pusse virkelig er nødvendig iom at jeg skal bordkle fasaden. Om den nye pussen kun innebærer en marginal forbedring så føles det jo som at det er masse arbeid til ingen nytte.

Som det føles nå så blir det enten ikke gjøre noe som helst uten bare regle og spikre ny panel på, eller så pusser jeg inn armering som jawen skriver ovenfor og så regler på.

lurer på om det er så passende å spikre i blokkene, du vil nok forstyrre deres posisjon, slik at flere løsner, bedre i så fall å bore og plugge for skruer. Pusse kan du gjøre på innsiden. Bygningen, stilen ser ellers hyggelig ut, så hvorfor ikke legge ned litt arbeid på den. Pusse innsiden når du er ferdig med utsiden.

Now wir pratar. :) Ja insiden skal jeg pusse hadde jeg tenkt. Gjerne litt sånn "grov" følelse som jeg fikk til i kjelleren. Men da brukte jeg et lagningsbruk tror jeg det var. Blandet bare i litt mer vann så kunne jeg sparkle på det og jevne ut med en fuktig svamp. Men det kanskje ville vært en idé å prøve å pusse i litt armering for sikkerhetsskyld.

Ja visst er den trivelig! Takk for at du sier det. Og utsikten går ikke av for hackor, man må tenke på at det her er Närke! :)

Bore og plugge får det nok bli. Tar litt mer tid men what the hell.... Som du skrev ingen stor overflate egentlig.

S
skal du sette trefasade på?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.