Hei,

Jeg har en halvshabby kjellergulv med noen sprekker og diskret "bomm" i gulvet rundt et sluk. Det hele ser imidlertid ikke ut til å være på vei til å kollapse på kort sikt, og alle sprekkene virker til å være pålitelig gamle, uten nivåforskjeller i gulvet. Jeg tror mest det dreier seg om spor etter opppigging og bytte av avløpsstamme i gulvet.

Nå tenkte jeg å plassere en tårn med vaskemaskin og tørketrommel i nærheten av sluket. Siden det faller ca 4–6 cm/m, og siden gulvet ser ut som det gjør, bestemte jeg meg for å støpe en plate ca 65 x 65 cm under maskinene. Jeg ville begrense det hele så det ikke skulle utvikle seg til en fullskala gulvrenovering. Det var dessuten min første betongstøping, og jeg ville begynne med noe enkelt. Derfor la jeg tynn plast på gulvet og støpte en armert plate med tykkelse ca 3–5 cm over plasten.

Platen ble utmerket. Siden den er støpt på stedet passer den selvfølgelig perfekt til de små ujevnhetene som finnes i gulvet under. Kjellergulvet er oljet med Jotun betongolje. Platen fikk ett strøk med olje i bunnen (ikke på ovansiden enda, den skal nok herde litt til), og gulvet under platen ble oljet. Deretter plasserte jeg den nypolerte platen vått i vått på gulvet, mot en vegg kanskje skal sies også. Perfekt passform. "Rock solid". Veldig fornøyd.

Veldig fornøyd helt til nå, da jeg begynte å tenke på om det er fare for at platen begynner å skli bortover avløpsfallet når vaskemaskinen sentrifugerer. For å låse den burde det holde med noen borehull og noen rustfrie bolter i et passende festestoff (lamineringsepoxy og Hilti kjemankermasse finnes begge hjemme).

Jeg ville vært takknemlig om noen med relevant erfaring kommenterer dette. Hvordan ville dere gjort det, boret og festet, eller satset på at platen ligger stille?

Vennlig hilsen, Erik E

Min løsning hadde vært å fjerne overflaten på eksisterende gulv for å få mer feste, bore ned litt armering og støpt på minst 5 cm betong. Så ville jeg ha lagt Jotunoljen, men den krever helt tørr betong så man må vente en måned eller så.

Din plate som er 65x65 sprer ikke lasten så mye mer enn hva vaskemaskinens 60x60 gjør så den burde kanskje vært større. Er din plate armert?

Har du lagt platen vått i vått så vil den ligge stille, vaskemaskinen er jo ikke boltet og den står bare PÅ underlaget uten å vandre av gårde. Moderne maskiner (til og med vår 20 år gamle Miele) tilpasser sentrifugeringen slik at det ikke skal vibrere så mye.

Din uro er nok ubegrunnet, jeg ville legge større bekymring på andre ting i konstruksjonen.

Protte

Sist redigert:
Hei og takk for svaret. Å gå løs på underlaget med pigging eller sliping var ikke et alternativ for meg. Det hadde vært en inngangsport til helrenovering av den sprukne delen av gulvet, noe jeg har bestemt meg for å avstå fra.

Jeg tenker nok å sette opp maskinene på plata og se hvordan det går. Mine funderinger kom seg av det faktum at plata er støpt med et fall. Den er dermed kileformet, og ligger i nedoverbakke som leirjord i en rasskråning omtrent. Vaskemaskinen er ganske rolig, Miele den også, og den pleier ikke å vandre av gårde på plan mark. Derimot frykter jeg altså at vibrasjonene kan få plata til å flytte seg i fallets retning.

Vi får se hvordan det går. Hvis jeg ikke skriver noe annet her, har det gått bra.

Hilsen, Erik E

Bilingen i dette tilfellet var 1 mm, bare for å få bort jotunet og støpehuden.
Det går an å gjøre med Biltemas meiselhammer.

Protte

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.