I mitt hus fra -36 har man en gang satt opp vegger og laget to rom i overetasjen der det tidligere var ett rom. Det merkelige er at man gipsa men monterte ingen isolasjon mellom stenderne. Så lydisoleringen er nærmest ikke-eksisterende.

Den veggen som deler rommene vil jeg åpne fra den ene siden og isolere. Det finnes enda en vegg som grenser til det andre rommet, men den er bygget av tykke stående planker med trefiberplater på begge sider. Den tenkte jeg nok å la være. Det er den gamle veggen mot kottet. Men veggen ut mot gangen skulle jeg helst slippe å åpne. Lønner det seg likevel å åpne den og isolere?

Det skal sies at ambisjonen ikke er å gjøre det helt stille, har det gamle plankegulvet fremme med sammenfallende sagflis under og der skal ingenting rives. Men ungene skal ikke trenge å hviske for å ikke forstyrre hverandre.

Hva gjøre?

Sendt fra min mobil

Begynn med å isolere veggen som du har tenkt. Er usikker på om det lønner seg å åpne opp den andre veggen. Sett på gips på begge sider i stedet.

Dobbel gips gjør susen mot lyd, forskjøvne skjøter.

MB77 skrev:
Dobbel gips gjør susen mot lyd, forskjøvne skjøter.
Sammen med isolasjon eller også uten?

Sendt fra min mobil

cederbusch skrev:
Sammen med isolering eller også uten?

Sendt fra min mobil
Beste resultat blir det med isolering. Man trenger dog ikke fylle helt med isolering, om jeg ikke husker feil så holder det med 70%.

Jeg fortsetter tråden. Jeg kommer som sagt til å rive bort gipsen på en vegg og isolere. Egentlig skulle jeg ikke ønske å montere gips på nytt, men gjøre som det er overalt ellers: tre og trefiberskiver. Problemet jeg ikke kommer bort fra er at det er ganske stort rom under tregulvet til isolasjonen. Så uansett hvordan jeg isolerer veggene, vil lyd transporteres mellom rommene.

Vi lyttet i dag litt til hvordan lyden ble dempet i originalveggen, dvs. den bestående av tykke planker med tretex på begge sider mot gamle kattvinden. Det hørtes ganske mye imellom, og nå lurer jeg på om det lønner seg å montere opp med 45 mm og isolere der?

Gulvet da... det bærer meg imot, men jeg begynner å vurdere om man ikke skal lage et lite hull her og der og sprøyte inn fugeskum slik at det fyller mellom bjelkene. Eller hva kan man bruke? Og vil det lønne seg?

Mange spørsmål om lønnsomhet nå! :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.