Hei!
Jeg har en liten fundering om å sette inn en loftsluke i vårt hus (ä-hus)! Er det noe spesielt å tenke på? Hvordan er de isolert, risikerer man kulderas? Noen som kan gi en kortfattet beskrivelse om hvordan man setter den inn? Hvor kan man kjøpe gode luker, og hva må man betale for en slik?

• Liker
Kristina Finnved
  • Laddar…
Milkshaken
Først og fremst, skal du lage hullet for luken, du gjør avveksling så det blir som en ramme. Sørg for at rammen er ca, 15 mm større på hver side. Da kan du "dreve" isolasjon i sprekken. Så listverk rundt på den siden som går ned...

hvor man kjøper loftsluker,,, vel, sjekk på skånska byggvaror, de har sånt...

Når du setter i loftsluken, så sørg for at du bruker riktige karmskruer, da kan du med letthet justere karmen selv etter 20 år....

Tedde skrev:
Hei!
Jeg har en liten fundering på å sette inn en loftsluke i vårt hus (ä-hus)! Er det noe spesielt å tenke på? Hvordan er de isolert, risikerer man kulderas? Er det noen som kan gi en kortfattet beskrivelse av hvordan man setter den inn? Hvor finnes det gode luker å kjøpe samt hva må man betale for en slik?
Det er ikke så vanskelig. I prinsippet finner du ut hvor bjelkene går, tenker ut et sted der loftsluken kan sitte uten å måtte sage av en av bjelkene, og deretter sage opp et hull til loftet mellom bjelkene. Har du vanskeligheter med å finne ut hvor de går, prøv å finne et hull mellom dem og sag opp et tittehull først. En loftsluke er dårligere isolert enn isolasjonen du bør ha til loftet, men den er på den annen side ikke så stor. Jeg har skrevet noen trinn og tanker rundt dette på en nettside[ som viser en del småprosjekter jeg har gjort/URL]. Det eneste vanskelige er vel egentlig å være sikker på at du har festet den godt nok til å våge å gå i trappen :-)

---Mats ---

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.