Hjelp.

Midt i pågående bygge oppdages det at loftslukene som er medlevert ikke vil fungere. Det er ingenting feil med dem, men stigen felles ut altfor langt utenfor luken slik at lukene må plasseres på ugunstige steder (jo, vi har to).

Er det noen som kjenner til noen luker der stigen felles ut mer eller mindre rett ned?

Merkelig luke.

Alle luker jeg har sett holder seg i området rett under hullet, både i nedfelt posisjon og under utfelling.

Jeg kjøpte min på Bauhaus.

Ser man på den tekniske beskrivelsen på lukene fra Midmade så ser man at stigen ikke holder seg eksakt under luken sin åpning.

Likevel trengs det mer plass når man folder ut stigen. Se gjerne i filen http://www.midmade.com/pdf/ProdbeskrivningLEX7060.pdf. På side to finnes en fin skisse.

Hvilken takhøyde har du?
Sist på sid.1 står det "Standard for takhøyde 2700 mm.....Ved lavere takhøyder kuttes stigen i henhold til monteringsanvisning bla bla"

Takhøyde 240 cm, noe som gjør at når stigen er helt utslått krever den 156 cm i plass målt fra motsatt kortside på loftsluken.

Dette gjør at vi kan bli nødt til å plassere lukene på ugunstige steder i planløsningen, og derfor er jeg nysgjerrig på om det finnes noen tips om det finnes luker med stiger som går rett ned eller i det minste mer eller mindre rett ned.

Huset vi bor i nå har en loftsluke med stige som nesten går rett ned. Men det er et gullringshus som er bygd -91 vet ikke hva det er for merke det står bare gullringshus.

Den ligner på den du hadde i vedlegget den første trappen man bretter ut på samme måte.

Men det er klart skal du ha en brattere må du kanskje skaffe en taustige eller bygge en egen stige ;) Klurigt når det ikke blir som man har tenkt det. :-/

Så du at stigens helling kan endres ved å flytte festepunktene for sidebeslagene. Hvis du gjør den brattere tar den jo mindre plass også i "utslagningsøyeblikket" (nå 156 cm.)

Robert_Maria skrev:
Tittar man på den tekniske beskrivelsen på lukene fra Midmade så ser man at stigen ikke holder seg nøyaktig under lukens åpning.

Likevel trengs det mer plass når man folder ut stigen. Ta gjerne en titt i filen [lenke]. På side to finnes en fin skisse.
Jepp feil av meg. Etter gjennomførte empiriske tester i min hall kan jeg bekrefte at skissen stemmer.

@lier
Det går nok å løse med en teleskopstige istedenfor en vikkestige

@Faidros
Jo, jeg så det. Det viste seg dog etter et besøk på byggeplassen at det ikke er en stige fra husleverandørens standardsortiment, så tallene i dokumentet jeg henviser til stemmer ikke. Stigen var dog ganske lik.

@MathiasS
Skissen stemmer for den stigen, det viste seg dog ikke å være den som var levert, men en ganske lik. Etter kontrollmåling kom vi fram til at den bratte helningen gjør at vikkestigen får plass i utslått tilstand på en av de mer passende stedene, men det går nok ikke an å brette ut stigen uten å treffe en vegg. Det blir til å forsøke å bytte til en teleskopstige istedenfor en vikkestige.

Takk skal dere ha for gode råd, hvordan denne historien slutter får dere lese om i vår blogg.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.