Hei!
Vi er veldig lystne på å i løpet av et par år kjøpe en fin stor loftsleilighet i Vasastan i Stockholm. Vi liker hvordan de ser ut, synlige bjelker, mange har peis. De har mange fordeler.

En ting vi lurer på som kan bli avgjørende for oss er...varme om sommeren?

Mange av dem er jo bygget rett under blikktak. Hva innebærer det? Er det noe vi skal/kan inspisere angående dette? Eller blir alle loftsleiligheter kokvarme om sommeren? Sol på svart blikk?

Det kommer helt an på hvor godt kåken er isolert.

Med dårlig isolasjon blir det kaldt om vinteren og varmt om sommeren.

Så prøv å finne ut hvordan og kanskje når isolasjonen er utført.

• Liker
Globetrot
  • Laddar…
Ja, er det ikke mer eller mindre standard med et lag isolasjon? Er det ikke viktig med noe trekk - hulrom med ventilasjon. Se bilde på eksempel av loftsleilighet til salgs nå. Jeg antar at man vil se detalj på takkonstruksjonen.

• Tegning av takkonstruksjon for vindsvåning, viser isoleringslag og ventilasjonshull. Seksjon i skala 1:100 med mål og kompassretning.
…sånne godt isolerte platetak uten ventilasjon, blir ikke de veldig varme?

• Oventilert plåttak med isolasjonslag av løsull, beskrivelse av lagene i takstrukturen, inkludert trestøtte og detaljerte materiallag.
Noen som vet hvordan disse takene i Vasastan pleier å være konstruert?

Nyere loft har som oftest bedre isolasjon enn eldre. Forsøk å finne en med A/C så er du safe.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nyere loft har oftest bedre isolasjon enn eldre. Prøv å finne en med A/C så er du safe.
Mmmn…vet du om man trolig bygget om dem når man innredet dem? Tenker at mange brf i Vasastan er fra 1800-tallet, men de fleste loftsleiligheter gjetningsvis fra 90-tallet og fremover….

Nyere loft har som regel bedre isolasjon enn eldre. Prøv å finne en med A/C så er du trygg.
Ja, vi har tenkt på det. Det virker imidlertid uvanlig. Å sette en AC i form av varmepumpen påvirker fasaden, noe man sikkert ikke får gjøre på disse fine århundreskiftet brl … antar jeg. Noen som har andre erfaringer?

BirgitS
Globetrot Globetrot skrev:
Ja, vi har tenkt det. Det virker uvanlig dog. Å sette opp en AC i form av luftvarmepumpen er sikkert en påvirkning på fasaden som man ikke får gjøre på disse fine århundreskifte BRF … gjetter jeg. Noen som har annen erfaring?
Lyden fra en AC er nok ofte forstyrrende for naboer, og slikt som er utenfor fasaden ligger normalt innenfor foreningens ansvarsområde. To grunner til hvorfor folk ikke pleier å få lov til å sette opp AC.

Ja, vi har tenkt det. Det virker uvanlig dog. Å sette en AC i form av luftvarmepumpen er sikkert en påvirkning på fasaden som man ikke får gjøre på disse fine århundreskiftet brl... gjetter jeg. Noen som har annen erfaring?
Jeg har sett nyproduksjoner av loftsleiligheter som setter A/C på taket, det forstyrrer neppe naboene.

pjgb pjgb skrev:
@Noramasen har nok kontroll.
Det der er for meg dessverre helt umulig å generelt svare på da det er så mange faktorer som spiller inn.
Eksempelvis:
  • Hvordan ser det ut med oppvarming nå?
  • Kommende tenkbar oppvarming?
  • Konstruksjon i gulv eller etasje nedenfor?
  • Hva er det for konstruksjon på yttertak?
  • Takstolkonstruksjon?
  • Angrensende loftsrom?
  • Tillatelse rent av å gjøre en endring i så omfattende grad fra berørte parter.
Bare et utvalg av hva som er spørsmålstegn.
Det beste er å ta kontakt med en passende konsulent når man først har funnet objektet som tillater endringen.

• Liker
pjgb og 1 annen
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Det der er for meg dessverre helt umulig å generelt svare på da det er så mange faktorer som spiller inn.
Eksempelvis:
  • Hvordan ser det ut med oppvarming nå?
  • Kommende tenkbar oppvarming?
  • Konstruksjon i gulv eller etasje nedenfor?
  • Hva er det for konstruksjon på yttertak?
  • Takstolkonstruksjon?
  • Angrenser til loftsrom?
  • Tillatelse rett og slett til å gjøre en forandring i så omfattende grad fra berørte parter.
Bare et utvalg av hva som er spørsmålstegn.
Det beste er å ta kontakt med en passende konsulent når man først har funnet objektet som tillater forandringen.
Hvilken type konsulent kan man engasjere? Typ befaring mann?

Jeg har sett nyproduksjoner av loftsleiligheter som plasserer A/C på taket, forstyrrer neppe naboene.
Mmm…ja, kanskje. I Vasastan trolig uvanlig.

Hvilken type konsulent kan man ansette? Typ befaring mann?
Det der er så omfattende at i det minste en bygningsingeniør som har framfor alt kunnskap om eldre konstruksjoner som skal tilpasses ny bekvemmelighet.
Finnes det rent av et objekt i tankene?
Jeg mistenker at millionene begynner å rulle allerede i prosjekteringen😉

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.