Hei!
Vi er veldig lystne på å i løpet av et par år kjøpe en fin stor loftsleilighet i Vasastan i Stockholm. Vi liker hvordan de ser ut, synlige bjelker, mange har peis. De har mange fordeler.
En ting vi lurer på som kan bli avgjørende for oss er...varme om sommeren?
Mange av dem er jo bygget rett under blikktak. Hva innebærer det? Er det noe vi skal/kan inspisere angående dette? Eller blir alle loftsleiligheter kokvarme om sommeren? Sol på svart blikk?
Vi er veldig lystne på å i løpet av et par år kjøpe en fin stor loftsleilighet i Vasastan i Stockholm. Vi liker hvordan de ser ut, synlige bjelker, mange har peis. De har mange fordeler.
En ting vi lurer på som kan bli avgjørende for oss er...varme om sommeren?
Mange av dem er jo bygget rett under blikktak. Hva innebærer det? Er det noe vi skal/kan inspisere angående dette? Eller blir alle loftsleiligheter kokvarme om sommeren? Sol på svart blikk?
Det kommer helt an på hvor godt kåken er isolert.
Med dårlig isolasjon blir det kaldt om vinteren og varmt om sommeren.
Så prøv å finne ut hvordan og kanskje når isolasjonen er utført.
Med dårlig isolasjon blir det kaldt om vinteren og varmt om sommeren.
Så prøv å finne ut hvordan og kanskje når isolasjonen er utført.
@Noramasen har nok kontroll.
Ja, vi har tenkt på det. Det virker imidlertid uvanlig. Å sette en AC i form av varmepumpen påvirker fasaden, noe man sikkert ikke får gjøre på disse fine århundreskiftet brl … antar jeg. Noen som har andre erfaringer?Jonatan79 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 030 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.030 innlegg
Lyden fra en AC er nok ofte forstyrrende for naboer, og slikt som er utenfor fasaden ligger normalt innenfor foreningens ansvarsområde. To grunner til hvorfor folk ikke pleier å få lov til å sette opp AC.Globetrot skrev:
Jeg har sett nyproduksjoner av loftsleiligheter som setter A/C på taket, det forstyrrer neppe naboene.Globetrot skrev:
Det der er for meg dessverre helt umulig å generelt svare på da det er så mange faktorer som spiller inn.pjgb skrev:
Eksempelvis:
- Hvordan ser det ut med oppvarming nå?
- Kommende tenkbar oppvarming?
- Konstruksjon i gulv eller etasje nedenfor?
- Hva er det for konstruksjon på yttertak?
- Takstolkonstruksjon?
- Angrensende loftsrom?
- Tillatelse rent av å gjøre en endring i så omfattende grad fra berørte parter.
Det beste er å ta kontakt med en passende konsulent når man først har funnet objektet som tillater endringen.
Hvilken type konsulent kan man engasjere? Typ befaring mann?Noramasen skrev:
Det der er for meg dessverre helt umulig å generelt svare på da det er så mange faktorer som spiller inn.
Eksempelvis:
Bare et utvalg av hva som er spørsmålstegn.
- Hvordan ser det ut med oppvarming nå?
- Kommende tenkbar oppvarming?
- Konstruksjon i gulv eller etasje nedenfor?
- Hva er det for konstruksjon på yttertak?
- Takstolkonstruksjon?
- Angrenser til loftsrom?
- Tillatelse rett og slett til å gjøre en forandring i så omfattende grad fra berørte parter.
Det beste er å ta kontakt med en passende konsulent når man først har funnet objektet som tillater forandringen.
Det der er så omfattende at i det minste en bygningsingeniør som har framfor alt kunnskap om eldre konstruksjoner som skal tilpasses ny bekvemmelighet.Globetrot skrev:
Finnes det rent av et objekt i tankene?
Jeg mistenker at millionene begynner å rulle allerede i prosjekteringen😉