Hei!

Jeg skal sette opp et sagbruk og har støpt en liten plate til det på 1,5x17 meter.

Planen i fremtiden er å sette opp et hus over saga hvis den fungerer bra.

Huset blir ca. 6x20 meter er tanken, men det kommer til å bli litt vegger, kanskje bare 1 gavl og eventuelt noen meter etter en langside (så man skal kunne ta inn og ut virke).

Huset i fantasien vil ligne en carport, men med saltakstoler.

Jeg gjetter at det kommer til å stå på 8-10 stolper.

Nå til spørsmålet, hvordan skal man feste disse i bakken for en rimelig sum penger?

Det er bare sand i bakken hvis det har noen betydning.
 
ingen som har noen ide om hvor mye som kreves for å holde et slikt hus på plass mot vinden?=)
 
Spontant så tenker jeg at du får støpe søyler av noe slag. Bruker du støperør og løfter opp disse litt når du fyller dem med betong så får du en "fot" som forankrer søylen fra å løftes når du har fylt tilbake med jord/sand. Betongplint med fot forankret i jord/sand, viser bruk av gjutrør for å hindre løfting.
 
Sokler, enten støpe egne eller grave ned ferdige.
 
pilar er jeg inne på...

men spørsmålet er hvilken størrelse som trengs..
 
Er stedet veldig utsatt for vind? Skal den ene langsidens søyler forankres i platen eller skal det være søyler rundt om?
 
Dette går såklart an å regne på, og det finnes regler for hvordan det skal gjøres om det skal gjøres by-the-book så å si. Eurocode og EKS må man se på da. Vindlast er dog litt kronglete å regne på. Den avhenger dels av en referansevindhastighet på stedet, terrengfaktorer, formfaktorer for taket osv.

Her finnes det et verktøy for å beregne vindlast i henhold til eurocode. Kanskje kan gi deg en pekepinn om hvor mange plinter du trenger.

https://skyciv.com/wind-load-calculator/
 
  • Liker
Tessytontin
  • Laddar…
eksisterende plate vil være midt i, så huset kan ikke forankres i den.

plassen er ikke særlig utsatt for vind egentlig, bortsett fra rett sørfra, noe som også er den retningen den største åpne langsiden vender mot.

jeg prøvde beregningslinken men forsto egentlig ingenting :D
 
Omtrent slik blir huset i mine tanker...

men forstår ikke alle krumelurene som dukker opp når man klikker på result...
Programvaregrensesnitt viser parametere for en baldakinkonstruksjon med illustrasjon av et helletak.
 
Du bør kunne få ut et resulterende vindtrykk på taket fra resultatet. Eventuelt er dette delt opp i ulike soner.
 
Om vi sier at du får et negativt vindtrykk på 1 kPa mot taket. Taket er ca 120 m2. Det gir da en løftekraft på 120 kN. Selve bygningen veier jo en del som motvirker dette men om vi ser bort fra det og regner på bare betongen i plintene. Betong veier 2400 kg/m3 som gir en tyngde på 24kN/m3. 120/24=5 m3 betong som du trenger i plintene. Denne beregningen er dog veldig forenklet men kan jo gi deg en liten idé om hva som kan kreves. Jeg vet ærlig talt ikke helt hvordan man regner på dette, så spør noen som kan.
 
okay, takk uansett,

håper noen andre har denne kunnskapen og kan bistå med=)

tror snarere taket blir 140 kvadrat med takfoten.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.