Hei
Jeg og min samboer har forskjellige meninger. Trenger litt råd. Vi la nytt gulv for 2 uker siden, og mannen løftet vedovnen vår. Nå, 2 uker senere, regner det inn! Jeg var skeptisk til dette og ønsket å ha noen som hjalp oss. Nå er det avfuktet, men jeg føler meg usikker på om man kan fyre i ovnen etter å ha løftet den. Trenger man ikke å trykkteste igjen? Kan man virkelig fyre i den da?
Jeg og min samboer har forskjellige meninger. Trenger litt råd. Vi la nytt gulv for 2 uker siden, og mannen løftet vedovnen vår. Nå, 2 uker senere, regner det inn! Jeg var skeptisk til dette og ønsket å ha noen som hjalp oss. Nå er det avfuktet, men jeg føler meg usikker på om man kan fyre i ovnen etter å ha løftet den. Trenger man ikke å trykkteste igjen? Kan man virkelig fyre i den da?
Ingen som vet? Kan man fyre i peisen eller trenger den å bli trykktestet? Når han løftet peisen løsnet trolig fugen på skorsteinen og det lekket inn. Men kan det påvirke røyk og fyring?
Det er to punkter å se på føles det som.
1) Gå over hvor det lekker inn når det regner. Det avhenger av hvilken type skorstein og hvordan takgjennomføringen ser ut. Man vil jo ikke at det skal fortsette å lekke inn.
2) Er det selve skorsteinen som har delt seg på et vis og lekker inn er det bra å finne ut hvor. Kanskje den lokale feieren kan være behjelpelig med å gjøre en ekstra feiing og inspeksjon for sikkerhets skyld.
1) Gå over hvor det lekker inn når det regner. Det avhenger av hvilken type skorstein og hvordan takgjennomføringen ser ut. Man vil jo ikke at det skal fortsette å lekke inn.
2) Er det selve skorsteinen som har delt seg på et vis og lekker inn er det bra å finne ut hvor. Kanskje den lokale feieren kan være behjelpelig med å gjøre en ekstra feiing og inspeksjon for sikkerhets skyld.
Vi har hatt forsikringselskapet her og de så at det regnet inn oppe på skorsteinen. Han har tetta i det, men det skal dit en hette over. Det er klart, men jeg vet ikke om vi tør å fyre? Samboeren sier at han ikke har gjort noe med selve røret, men jeg er bekymret for at røyk eller lignende kommer inn? Har små barn. Merker vi om noe er galt, eller skal vi inspisere?
Har forsikringsselskapet vært der og sett samt godkjent så ville jeg føle meg tryggere. Samtidig skal man jo aldri fyre uten tilsyn. Så det høres ut som det burde gå fint å fyre i ovnen. Men det er alltid bra å holde et ekstra våkent øye første fyringen på skorsteinen i sin helhet.
Klikk her for å svare