J
Hei
Planlegger å bygge et loft, ca 3,2*4 m. Da jeg ikke vil ha "stolper" på gulvet, vil bjelkelaget spenne over rommets bredde: 3,2 m.
Noen som kan tipse om dimensjonering/vet hvor jeg finner dimensjoneringsregler?
For å få så tynn konstruksjon som mulig, hvor tett bør bjelkene være plassert, og hva bør jeg bruke for materiale til gulvet?
Det er sikkert lurt å lydisolere på en eller annen måte...
Og sikkert finnes det flere gode spørsmål jeg ikke har kommet på ennå.

/Jonas

Rent generelt så jo tettere mellom stenderne jo mindre stendere, men jeg har ikke riktig kunnskap for å beregne det sånn rett frem.

Ved en spennvidde på 3,20 hadde jeg ikke bygget slankere enn 45x170 på 300 c/c eller kanskje 45x195 på 60 c/c. Gulvmateriale velger du etter smak og behag, men enten gulvplanker eller gulvspon+ytovergulv. Mellom bjelkene legger du en eller annen form for isolasjon for lydens skyld, typ mineralull.

med et spenn på 4.20 da, med en ½ etasje, hva bør man ha der?
vegglivet kommer være 70cm... om det nå spiller inn...

swecul skrev:
med en spennvidde på 4.20 da, med en ½ etasje, hva bør man ha der?
vegglivet kommer være 70cm... om det nå spiller inn...
45x220 trenger du i det tilfellet om du vil ha 60 c/c. Du kan også kjøre 45x195 på 30 c/c.

Disse dimensjonene er altså for at du skal få et stivt og komfortabelt gulv. Man kan kjøre betydelig tynnere uten at det ville briste, men da blir det gyngende.

må vekkstenderene være ekstra kraftige også for å tåle å bære alt?

swecul skrev:
måste væggreglene være ekstra kraftige også for å orke bære opp alt?
Nå henger jeg ikke med helt, hvilke væggregler mener du? Mener du i ytterveggene på første etasje?

ja, ytterveggene, det blir vel gjennomgående så første etasjens er de samme som overetasjen?

Jeg henger overhodet ikke med lenger. Skal du bygge et helt hus? Ikke bare henge i et loft i en eksisterende bygning? Og du sier at veggstenderne skal gå opp i overetasjen, skal du ha to hele etasjer? Og da lurer du på om veggstenderne skal være "ekstra" kraftige for å orke bære opp hva da? Gulvbjelkene til loftet? Nei, ikke ekstra, men de skal være dimensjonert så de passer alle kravene som konstruksjonen stiller til dem. Hva er det du skal gjøre for noe..?

jon_h skrev:
Jeg henger overhodet ikke med lenger. Skal du bygge et helt hus? Ikke bare henge i et loft i en eksisterende bygning? Og du sier at veggreisene skal gå opp i overetasjen, skal du ha to hele etasjer? Og da lurer du på om veggreisene skal være "ekstra" kraftige for å kunne bære hva da? Gulvbjelkene til loftet? Nei, ikke ekstra, men de skal være dimensjonert slik at de passer alle krav som konstruksjonen stiller til dem. Hva er det du skal gjøre for noe..?
Ha ha ha ha! ;D

du svarte på spørsmålet mitt uansett!
jo jeg skal bygge ut huset mitt og på den utbyggingen vil jeg ha 1½ plan...
men forhøytveggliv om 70 cm, that´s it.

Okei.. Da så. Lykke til :)

Som veggstendere ville jeg bruke 45x195 og som gulvbjelker 45x220. Hvis du ikke vil ha "vanlige" takstoler, så for å få et bra rom på loftet ville jeg legge en limtrebjelke som ås og 45x195 som takstendere. Hvis du går inn på http://www.svensktlimtra.se/ ser du hvilken dimensjon du skal velge på limtrebjelken. Gulvet bør lydisoleres med en form for isolasjon som det ble skrevet tidligere i denne tråden. For å unngå kaldtrekk isolerer du taket begge veier, hvis du forstår hva jeg mener. 195 mm isolasjon mellom takstolene og så sattes det en stender på tvers og isolerer med en tykkelse som du ønsker (avhengig av hvor du bor). Lykke til

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.