Hei
Doble gipsplater på den ene veggen i min stue har ikke hjulpet mot naboens støy. Det har minket litt, men det er fortsatt ekstremt lytt. Veggen ligger mot naboens stue. Hva kan være feil?

Bør man prøve å sette opp ytterligere doble gipsplater på de allerede eksisterende doble gipsplatene?

• Liker
hillstone
  • Laddar…
Du må inn med luft og isolasjon, sjekk oppbygging for f.eks. brannmur.

• Liker
Norrtull og 2 andre
  • Laddar…
4 4cyberspace skrev:
Hei
Doble gipsplater på den ene veggen i stuen min har ikke hjulpet mot naboens støy. Det har redusert litt, men det er fortsatt ekstremt lytt. Veggen ligger mot naboens stue. Hva kan være feil ?

Skal man prøve å sette opp ytterligere doble gipsplater på de allerede eksisterende doble gipsplatene ?

hvor mye plass har du å bevege deg med? Som personen ovenfor har skrevet må du få til luft og isolering. Kanskje noe sånt som dette om du har mulighet.

Veggsnitt med isolasjon og luftspalte, merkede komponenter.

• Liker
Stugrenoverare og 2 andre
  • Laddar…
Hva mener dere med hvor mye plass? Det er en stue. Dere kan bygge ut en del hvis det kreves for å få det stille.

Det var ikke jeg som gjorde jobben, men håndverkere. Jeg skal spørre de som gjorde det. Så de ikke bare satte opp gipsplater, for da mener dere at det ikke blir bra?

To ting har betydning når du skal velge isoleringsmetode. 1) Hvordan ser den leilighetsskiljende veggen ut og 2 hva slags støy kommer fra naboen? En grunnprinsipp er at det man isolerer med skal være så adskilt som mulig fra veggen.

• Liker
cpalm og 1 annen
  • Laddar…
Naboen kanskje har en fet hjemmekino med tolvtomsbaser og gulvhøyttalere som spiller på full volum. :cool:(y)

Vet bare at det er en tynn vegg laget av lettbetong med ubetydelig lydisoleringskapasitet. Larmen er skrik, dunker, prating osv.

Jeg skal høre med håndverkerne hvordan det ble gjort. Om det bare er gipsplater som er satt opp, skal man da ta dem ned og sette inn isolasjon, eller skal man sette på to nye gipsplater på de eksisterende, men med isolasjonsmateriale i stedet? Leste at mineralull kan brukes.

4 4cyberspace skrev:
Leste at mineralull kan brukes.
vanlig mineralull stopper ikke mye lyd det skal være hardpresset isolasjon type elefantmatte om det skal hjelpe mot lyd

• Liker
4cyberspace
  • Laddar…
T tergo skrev:
vanlig mineralull stopper ikke mye lyd det skal være hardpresset isolasjon type elefantmatte om det skal hjelpe mot lyd
Okei takk, bra å få tips om dette. Men når man leser rundt på nettet, ser det jo ut til at mineralull lovprises som lyddempende, isolerende etc. Men elefantmatte er enda bedre? .

Om den oppsatte veggen ikke har hjulpet mye i det hele tatt, må noe ha blitt glemt eller utelatt om jeg forstår riktig. For noe skal jo en slik vegg gjøre mot lyden. Og bare gipsplater hjelper ikke mye.

• Liker
MasMats
  • Laddar…
Er det støy så hjelper ikke isolasjon av veggen. Da må man bygge et rom i rommet som et innspillingsstudio.
Det høres ut som de som har tegnet huset ikke har tenkt på lydisolering. Hørte om et nybygd tomannsbolig i Täby som de måtte sage fra hverandre pga lydisolering. Vet ikke hvordan det gikk.
Så det sikreste er å velge bolig langt fra naboer, men det er selvfølgelig ikke et alternativ for alle.

• Liker
SWAG YOLO og 1 annen
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Er det støy fra konstruksjonen så hjelper ikke isolering av veggen. Da må man bygge et rom i rommet som et lydstudio.
Det høres ut som de som tegnet huset ikke har tenkt på lydisolasjon. Hørte om et nybygd rekkehus i Täby som de måtte sage istykker på grunn av lydisolasjon. Vet ikke hvordan det gikk.
Så det sikreste er å velge bolig langt fra naboer, men det er selvfølgelig ikke et alternativ for alle.
Huset er bygget på 40-tallet så dette med lydisolasjon er nok ikke tilstede. Altså jeg kan høre når naboene snakker, så lytt er det. Og det føles som at lyden går rett gjennom veggene. Doble gipsplater hjalp nesten ikke av en eller annen grunn.

• Liker
Höghus
  • Laddar…
Lettbetong er et uegnet materiale i leilighetsskiljevegger. Det har for lav volumsvekt. Vanskelig å få det til å oppfylle dagens normer. Det beste er å bygge en ny vegg litt foran den eksisterende som ikke har noen berøring med den samme og som i tillegg skaper en liten luftspalte. Reisverk pluss isolasjon pluss gips. Veldig bra isolasjon er markplater som har høy volumsvekt. 50 mm tykke ville jeg testet.

• Liker
Tjrex og 2 andre
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Lettbetong er et upassende materiale i leilighetsskillende vegger. Det har for lav volumvekt. Vanskelig å få det til å oppfylle dagens normer. Det beste er å bygge en ny vegg litt foran den eksisterende som ikke har noen berøring med samme og som i tillegg skaper en liten luftspalte. Reisverk pluss isolering pluss gips. Svært god isolering er markskiver som har høy volumvekt. 50 mm tykke ville jeg prøvd.
Okei, bygge en helt ny vegg høres dyrt ut og omfattende. Det bygger også ut veldig mye tenker jeg. Jeg skal prøve å finne ut hvilket isolasjonsmateriale som demper lyd best, noen nevnte elefantmatte ovenfor eller markskiver som du skrev. Det burde gjøre noe med lydisoleringen synes jeg, sammen med gipsplater.

Kan legge til at det ikke er like lytt i høyden i huset som det er sidelengs mellom leilighetene.

Alternativet kanskje er å høre med et firma som driver med lydisolering.

4 4cyberspace skrev:
Okei, bygge en helt ny vei høres dyrt og omfattende ut. Det bygger ut veldig mye også tenker jeg. Jeg skal forsøke å finne ut hvilket isolasjonsmateriale som lyddemper aller best, noen nevnte elefantmatta ovenfor eller markskivor som du skrev. Det burde gjøre noe med lydisolasjonen synes jeg sammen med gipsvegger.

Kan legge til at det ikke er like lytt i høyden i huset som det er sidelengs mellom leilighetene.

Alternativet kanskje er å høre med et firma som driver med lydisolasjon.
Ny vegg er kanskje litt, men ikke urimelig, dyrere enn å bare legge på mer gips på den eksisterende. Den nye veggen har ingen bærende funksjon. Hvis du virkelig hører så mye som det høres ut som, sørg for at det ikke finnes noen helt åpen vei for lyden, som lekkasje gjennom stikkontakter, ventilasjon eller kabel-TV.

• Liker
4cyberspace
  • Laddar…
Å sette isoleringsmateriale direkte på lettbetongveggen gir ikke mye. Husk at hele veggen fungerer som et høyttalermembran. En ny vegg med 45 mm lekter bygger ut 10+45+12=67 mm Det er ikke så ille. Huset har betongdekker så dempingen i høyden er mye bedre. Å engasjere et lydisoleringsfirma gir naturligvis et godt resultat, men til en betydelig høyere kostnad.

• Liker
4cyberspace
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.