Holder på å bygge om spiserommet vårt til kjøkken, men har alltid syntes at gulvet føles litt gyngende og svaiende. Det er 4m spennvidde og ca c/c 60 mellom gulvforsterkningene som er 195 mm høye. Tror dere det vil bli mer stabilt med limt og skrudd gulvspon oppå, eller bør jeg gjøre ytterligere forsterkninger med kryssbjelker? finnes noen i dag.
Vil du komme opp til "byggnormsmessig" gulvstivhet kreves det skruvlimt gulvsponplater pluss at gulvbjelkene dobles dvs min 90x195. Krysskolvning i all ære men kan være vanskelig å utføre, effekten blir dessuten dårligere når virket tørker fra hverandre. Bruk fullhøydeskortlinger og skru med vinkelbeslag i stedet.
Har det forresten noen betydning hvilken rekkefølge man setter gulvspon versus veggplatene? Ser man på Parocs webside så står veggplatene mot gulvstokkene og gulvsponen innenfor men det føles mer naturlig å skru fast gulvsponen først så man har noe å stå på når veggplatene skal skrus opp.
cc600 eller cc300 spiller ingen rolle så lenge gulvsponplaten er minst 22 mm, at den er akkurat 22 mm skyldes at man da oppfyller sviktnivået selv for last mellom bjelkelagene, dersom disse ligger på maks 22 mm. Å legge gulvsponet først virker naturlig, kjenner ikke til hvorfor Paroc har tegnet det motsatt, kan muligens ha med lydisolasjon å gjøre, dvs. man ønsker at gulvplatene ikke fortsetter inn i neste rom. Dette kan unngås med et gjennomgående spor i gulvsponplaten, men da kreves ekstra bjelker for å støtte platens kanter.
Ja, føles riktig! Har for øvrig aldri sett en tegning angående krysskiling med tilhørende vurdering/beregning av redusert svikt. Det ville vært interessant å vite mer om hvor mye mindre nedbøyning man får med en profesjonell metode.
Ifølge denne tabellen bør jeg klare meg med c24 virke i dimensjonen 45x195mm hvis undergulvet er limt sponplate. Mine gulvbjelker holder 205x55mm men kvaliteten er kanskje ikke c24.
Nå har jeg endelig ryddet unna alt og rengjort slik at det går an å måle. Jeg vil starte fra døråpningen der bildet er tatt, men målt med laseren så ligger bjelken nede i venstre hjørne ca 2cm høyere.
Vurderer om det er enklest å skru en ny bjelke på den eksisterende og rette av etter hvert, og der den gamle ligger for høyt må jeg rett og slett høvle ned i høyde med den nye bjelken.
Noen som har gjort noe lignende? Vil absolutt ikke heve gulvet ved døren for da kommer det høyere enn øvrige gulv i gangen.
Skruet og limt spikre i dag. Det skilte en hel del i høyden på de gamle spikrene. Jevnet ut med laseren og det skiller maks 5 mm nå. Får vel være godkjent? Føles betydelig fastere enn før. Har også kjøpt vinkeljern som jeg hadde tenkt å feste i hver ende, men vet ikke om det gjør noen nytte? De gamle spikrene står jo fortsatt på syll.