Hei,
samboeren ønsker seg en pergola, og jeg kunne trenge litt hjelp med dimensjoneringen hvis det er noen som har peiling på det.
Bildet vedlagt er en prinsippskisse, men med korrekte mål. Det hadde vært fantastisk å klare seg med en stolpe i hjørnet, men hvis det blir en grov limtrebjelke, må jeg kanskje vurdere å prøve å klemme inn en på midten også. Tverrsperrene ligger på cc60 her.
Den ene langsiden og en gavl kan skrus i stommen på huset.
Takk på forhånd.
samboeren ønsker seg en pergola, og jeg kunne trenge litt hjelp med dimensjoneringen hvis det er noen som har peiling på det.
Bildet vedlagt er en prinsippskisse, men med korrekte mål. Det hadde vært fantastisk å klare seg med en stolpe i hjørnet, men hvis det blir en grov limtrebjelke, må jeg kanskje vurdere å prøve å klemme inn en på midten også. Tverrsperrene ligger på cc60 her.
Den ene langsiden og en gavl kan skrus i stommen på huset.
Takk på forhånd.
Mmm, den har jeg sett og testet men jeg synes den gir litt rare svar, alternativt har jeg glemt min fasthetslære/mekanikk. Om man endrer CC-mål for takbjelkene så sier programmet at man må gå opp i dimensjon for dem, hvilket jo føles litt rart da de bare bærer sin egenvekt. At bjelkenes dimensjon endres er jo mer forståelig da takbjelkenes totale tyngde minsker.
Det der klarer du nok å bygge med 45*70mm siden det bare trenger å bære sin egenvekt. Selv ville jeg nok valgt betydelig grovere dimensjon siden tynt virke ikke gir noe solid inntrykk, dessuten ville jeg dimensjonert slik at det går an å legge på et ordentlig tak som tåler snøvekten siden våre somre er korte og svale og pergolaer passer bedre på steder med lange solfylte somre uten en masse regn.
Klikk her for å svare