Jeg har et gammelt hus hvor utbyggingen er fra 1972. Siden jeg nå må bryte opp samtlige vegger og bytte ut all syll på denne ”nybygde” delen møter jeg bekymringer når det gjelder ytterveggskonstruksjonen.

I dag ser det slik ut, (innenfra og ut):
1. sponplate 20mm, 2. isolasjon 95mm, 3. rupanel, 4. asfaltplate, 5. hengtegel
(en vedlikeholdsfri teglbekledning som henges opp på fasaden).

Min plan er at om to år, i og med en utbygging, rive ned hengteglet og tilleggsisolere ytterfasaden samt sette opp en finere trefasade. Men i og med at samtlige plater inne i huset går ned tenkte jeg eventuelt se over veggene innenfra. Jeg hadde tenkt meg følgende konstruksjonsprinsipp: (enda en gang innenfra og ut)…

1. Gips, 2. OSB-plate, 3. fuktsperre, 4. eksisterende isolasjon, 5. Rupanel og asfaltplate skal fungere som luftspalte, 6. Hengteglet får fortsette å fungere som vind- og værbeskyttelse.

Om to år tenker jeg å rive ned hengteglet, lage nye bjelkelag på asfaltplatene og rupanelen, si at jeg bygger på med 120 bjelkelag, vindsperre og ny trebekledning.

Hvordan høres min oppskisserte plan ut… Er det noe som høres helt på #”@ //*! Så er det takknemlig om dere sier ifra før jeg overarbeider eller feilarbeider:D

Med stor takk for all den hjelp jeg vet jeg kommer til å få :-)

Et lite bilde:
Åpen veggkonstruksjon med synlig isolasjon, trekonstruksjon og ledninger i et renoveringsprosjekt fra 1972.

Ser vel ingen rariteter i din plan direkte, bare ikke glem luftspalten bak den nye fasaden...

Hm, tror at du bør fjerne asfaboarden i forbindelse med tilleggsisoleringen senere.
Den er riktignok ikke en homogen fuktbrems/sperre, men sannsynligvis stor nok til å ikke være ønskelig iom at du har fuktsperre på innsiden og vindsperre på utsiden.
Det finnes kanskje flere synspunkter på dette.

Interessant å se at det ikke ser ut til å være noen fuktproblemer i ytterveggen til tross for fravær av dampsperre.

Jeg tror ikke det er så rart at det ikke finnes fuktproblemer som Oldboy skriver.
I dag har veggen "bare" 95 mm isolasjon, noe som gir fukten mulighet til å vandre ut og tørke.

Dagens (eller gårsdagens) fuktproblemer som følge av fravær av dampbarriere skyldes i stor grad at vi har høye energikostnader, og derfor isolerer veggene til den grad at de ikke tørker ut av seg selv i en tilfredsstillende takt.

/Torpalainen

Men det er som Oldboy sier, nemlig interessant... Steinull er meg bekjent vannavvisende hvilket uansett tykkelse bør vanskeliggjøre fuktvandring og uttørking.

Men uansett så vil fraværet av fuktsperre snart være et minne blott :)

Et spørsmål... Isolasjonen ligger direkte mot råsponten og på noen steder er isolasjonen helt svart. Jeg antar at dette skyldes at fukt utenfra har kommet i kontakt med isolasjonen. Hva synes dere, skal jeg fjerne all isolasjon og sette opp ny, eller skal jeg la den gamle være igjen?

Hva er det svarte, mugg? (svartmugg!!!)

Torpalainen skrev:
Jeg skal være ærlig og si at når det gjelder svart i isolasjon er mine erfaringer og kunnskap begrenset.

Men her har du en tråd som belyser emnet.

[lenke]

Mvh: Torpalainen
Takk så mye Torpalainen!

Jeg har lest og føler meg noe tryggere etter å ha lest din lenkede tråd... Med tanke på at utbyggingen helt manglet dampsperre finner vi en tydelig forklaring til det svarte i isoleringen...

Først nå har jeg fått tid til å gjenopprette veggene mine! Syll og gravearbeid har tatt sommeren i anspråk 😐

Jeg kommer ikke til å rive ned all sponplaten fra veggene, men har tenkt å legge fuktspærren direkte mot denne... Dvs. 1. Gips, 2. dampsperre, 3. sponplater, 4. isolering, 5. rårspont, 6. Asf.board og til slutt teglsteinstak.,,

Hvordan synes dere at det høres ut? Er det dumt å sette dampsperren på nevnte sted?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.