Vi har satt opp renoveringsgips i vår gang som bygger på ca. 6 mm. De minste fug/smyg listene vi kunne få tak i var 8 mm. Det viser seg dog at på visse steder er marginene bare 3-5 mm.
De vi kjøpte listene av sa at det ikke gikk å klyve lister til så små marginer, noe jeg forstår. Så hvordan løser man dette? Er det kanskje meningen at karmlister skal kunne ta opp en slik differanse? Jeg mistenker at det kan bli litt vrient i hjørnene der karmen møtes om de heller inn mot døren.
Klackfoder som du høvler ned burde gjøre susen. Går utmerket å gi det et pent utseende.
[bilde]
[lenke]
Det høres ut som en god idé, problemet er at jeg har ingen høvel og det høres ut som ganske mye jobb og penger å kjøre nye lister og få dem høvlet hos en snekker. Det virker jo ikke som byggstedene høvler. De kan sage men bare innenfor visse marginer.
Hva jeg forstår så er fôr tenkt å kunne ta noen forskjeller, kanskje det er nok å fylle i med latexfug i etterkant?
I så fall er det lettere å du setter listene og fyller sprekken mot veggen.
Skal du male eller tapetsere så velger du enten å male inn fugen eller at tapeten får gå opp litt på listverket.
Du kan kjøpe en vanlig hederlig høvel man hadde på skolen. Koster ikke altfor mye. Eller jobbe med sandpapir. Sparkel eller akryl fugemasse er jo andre løsninger.
Det er faktisk ingen større vanskeligheter med å løse både dette problemet (og vanskeligere) med f.eks. en dykksag.
Selv hadde jeg problemet med at min nye baderomsdørkarm som stod vannrett i en vegg som ikke var vannrett. Jeg kløyvde til en smyglist fra 6mm i overkant karm til 0mm i underkant.
Kjøp en eller et par bord med høvlet furu. Disse klyver du i remser med 6 mm tykkelse i kløvsagen. Du kan sikkert be tredgården (modell bedre enn Byggmax) gjøre det hvis du ikke har en kløv.
Mal dem i riktig farge. Det blir best hvis du også bruker malte lister..
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.