offlarjon
Har en tanke om å bytte gulvlister i større delen av huset. Lurer dog på hva man kan gjøre for å unngå at materialet trekker seg sammen/krymper? Har byttet i 2 rom hittil & i prinsippet i hvert hjørne har det blitt en liten glipe etter ca et halvt år etter at jeg satte listene. At tre beveger seg er jo uunngåelig men det kanskje finnes noe å tenke på for å minimere selve bevegelsen i materialet?

La listene ligge inne i rommet en uke - ti dager før du kapper dem til. Da rekker de å akklimatisere seg.

• Liker
offlarjon
  • Laddar…
Og spik langt nede på listen.

Protte

• Liker
offlarjon
  • Laddar…
Normalt prosedyre er at man kjøper listene, lar dem ligge noen år og setter dem opp når det er på tide å selge og flytte ;P

• Liker
Jerald Stuartson og 17 andre
  • Laddar…
offlarjon
prototypen prototypen skrev:
Og spik langt ned på listen.

Protte
Hva er grunnen til at man gjør det egentlig? Er det fordi selve gulvregelen er smalere enn hva de fleste lister er?

offlarjon offlarjon skrev:
Hva er grunnen til at man gjør det egentlig? Er det fordi selve gulvregelen er smalere enn hva de fleste lister er?
Den største grunnen er jo fordi det meste av bevegelsen da vil skje over spikeren, og glippen mot gulvet blir dermed minimal.

• Liker
offlarjon
  • Laddar…
Dere bruker vel brädstumps tricket når dere setter gulvlister.

Protte

• Liker
offlarjon
  • Laddar…
offlarjon
prototypen prototypen skrev:
Dere bruker vel plankebit-trikset når dere setter gulvlist.

Protte
Hva er det?

offlarjon offlarjon skrev:
Hva er det?
Nå vet jeg ikke sikkert hva han mente, men en gjetning er at du har en liten plankebit med deg slik at du kan trykke ned sokkelen ordentlig før du spikrer den fast.
Men det jeg leser i ditt første innlegg så er det nettopp hjørnene som åpner seg, ikke en glipe mot gulvet.
La listene ligge inne som andre har skrevet, og bruk litt trelim, mye mer finnes det ikke å gjøre.

• Liker
offlarjon
  • Laddar…
offlarjon
Hasse302 Hasse302 skrev:
Nu vet jeg ikke sikkert hva han mente, men en gjetning er at du har en liten plankebit med deg så du kan trykke ned sokkelen ordentlig før du spikrer den fast. Men det jeg leser i ditt første innlegg så er det akkurat hjørnene som åpner seg, ikke en glippe mot gulvet. La listene ligge inne som andre har skrevet og bruk litt trelim, mye mer er det ikke å gjøre.
Nei, akkurat, det er altså ikke avstanden mellom list-gulv som er problemet, men som du skriver, at det kryper fra hverandre i hjørnene der listene møtes. Men jeg går for disse tipsene & tester rett og slett! Får vel i verste fall legge dem i stuen & fyre i peisen så de trekker seg skikkelig sammen før hehe ;).

hsd
Akrylatfug.....

hsd hsd skrev:
Akrylatfug.....
Akrylatfug?

Jeg pleier alltid å fuge alle gjæringer uansett hvor bra de er. Latexfugen blir mer elastisk og sprekker ikke like lett som maling :)

• Liker
offlarjon
  • Laddar…
M
Som tidligere sagt så er det samme med massive tregulv. Virket holder en høyere fuktighetsgrad når det har ligget ute på trelastlageret, det er først ved normal romtemperatur at det rekker å tørke ordentlig og da krymper.

Å tørke det ved en peisovn kan være en dårlig idé da høy temperatur risikerer at det sprekker. Men den risikoen er kanskje liten for nettopp lister.

• Liker
offlarjon
  • Laddar…
Gerar du innerhjørner? Selvfølgelig blir det glippe mellom soklene.
Innerhjørner skal du gjøre støtfuge, har du profilert list må du snitte til enden så den passer mot den andres profil.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.