Har en tanke om å bytte gulvlister i større delen av huset. Lurer dog på hva man kan gjøre for å unngå at materialet trekker seg sammen/krymper? Har byttet i 2 rom hittil & i prinsippet i hvert hjørne har det blitt en liten glipe etter ca et halvt år etter at jeg satte listene. At tre beveger seg er jo uunngåelig men det kanskje finnes noe å tenke på for å minimere selve bevegelsen i materialet?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 innlegg
Og spik langt nede på listen.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 innlegg
Dere bruker vel brädstumps tricket når dere setter gulvlister.
Protte
Protte
Nå vet jeg ikke sikkert hva han mente, men en gjetning er at du har en liten plankebit med deg slik at du kan trykke ned sokkelen ordentlig før du spikrer den fast.offlarjon skrev:
Men det jeg leser i ditt første innlegg så er det nettopp hjørnene som åpner seg, ikke en glipe mot gulvet.
La listene ligge inne som andre har skrevet, og bruk litt trelim, mye mer finnes det ikke å gjøre.
Nei, akkurat, det er altså ikke avstanden mellom list-gulv som er problemet, men som du skriver, at det kryper fra hverandre i hjørnene der listene møtes. Men jeg går for disse tipsene & tester rett og slett! Får vel i verste fall legge dem i stuen & fyre i peisen så de trekker seg skikkelig sammen før heheHasse302 skrev:
Nu vet jeg ikke sikkert hva han mente, men en gjetning er at du har en liten plankebit med deg så du kan trykke ned sokkelen ordentlig før du spikrer den fast. Men det jeg leser i ditt første innlegg så er det akkurat hjørnene som åpner seg, ikke en glippe mot gulvet. La listene ligge inne som andre har skrevet og bruk litt trelim, mye mer er det ikke å gjøre.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 innlegg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3.081 innlegg
Som tidligere sagt så er det samme med massive tregulv. Virket holder en høyere fuktighetsgrad når det har ligget ute på trelastlageret, det er først ved normal romtemperatur at det rekker å tørke ordentlig og da krymper.
Å tørke det ved en peisovn kan være en dårlig idé da høy temperatur risikerer at det sprekker. Men den risikoen er kanskje liten for nettopp lister.
Å tørke det ved en peisovn kan være en dårlig idé da høy temperatur risikerer at det sprekker. Men den risikoen er kanskje liten for nettopp lister.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 innlegg
Gerar du innerhjørner? Selvfølgelig blir det glippe mellom soklene.
Innerhjørner skal du gjøre støtfuge, har du profilert list må du snitte til enden så den passer mot den andres profil.
Protte
Innerhjørner skal du gjøre støtfuge, har du profilert list må du snitte til enden så den passer mot den andres profil.
Protte