Hei
Jeg trenger noen tips om hvordan det er mulig å tette rundt en skorstein i stål. Skorsteinen er helt synlig i andre etasje, vi valgte å ikke bygge den inn siden den er plassert i et ytterhjørne ved en gang (trangt). Uansett, skorsteinen er tettet mot taket med den platen som ble levert med skorsteinen (Landyvent), en lik plate ble levert med for å tette mot gulvet men det ville ikke se bra ut med en stor plate på gulvet.
I dag er det en avstand på ca 2 cm mellom parkettens endetreside til skorsteinen. Spørsmålet er altså hvordan man fikser dette på en pen måte. En trelist ville nok vært penest, men hvordan finner man en trelist eller trelignende list for montering rundt en rund skorstein? Skorsteinens diameter er ca 25 cm.
Takk på forhånd for innovative tips.
Vennlig hilsen,
Håkan
Jeg trenger noen tips om hvordan det er mulig å tette rundt en skorstein i stål. Skorsteinen er helt synlig i andre etasje, vi valgte å ikke bygge den inn siden den er plassert i et ytterhjørne ved en gang (trangt). Uansett, skorsteinen er tettet mot taket med den platen som ble levert med skorsteinen (Landyvent), en lik plate ble levert med for å tette mot gulvet men det ville ikke se bra ut med en stor plate på gulvet.
I dag er det en avstand på ca 2 cm mellom parkettens endetreside til skorsteinen. Spørsmålet er altså hvordan man fikser dette på en pen måte. En trelist ville nok vært penest, men hvordan finner man en trelist eller trelignende list for montering rundt en rund skorstein? Skorsteinens diameter er ca 25 cm.
Takk på forhånd for innovative tips.
Vennlig hilsen,
Håkan
Endetre på parketten hadde vært greit å gå imot ifølge firmaet som solgte skorsteinen. Da vi la parketten, trodde jeg det skulle være 2 cm sprekke. Det ser altså ut til at man kan gå imot en kortere strekning? Røret blir knapt lunkent selv når vi har fyrt fullt i flere timer.
Jeg vil helst unngå metall.
Jeg vil helst unngå metall.
10 cm gjelder bærende konstruksjon, men til syvende og sist er det feieren som har beslutningsrett. Det kan jo være ganske fornuftig å ikke ha tre mot skorsteinen overhodet, for den blir veldig varm om det blir sotbrann (pipebrann), og det er den faren man skal ta hensyn til, ikke hvor varm eller kjølig den blir ved normal fyring.
/Kent
/Kent
Klikk her for å svare