Skal montere en limtrerekonstruksjon og på en av limtresøylene finnes det en kvist akkurat i kanten der den har sprukket opp og leverandøren ser ut til å ha reparert det med kjemisk tre (?).
Kan dette påvirke styrken negativt på noen måte? Det er totalt 2 søyler i forkant (115 x 115) som skal klare å bære en skikkelig vekt.
Limtrestolper av den dimensjonen kan bære en jækla tyngde... det ville vært interessant å få den jækla tyngden spesifisert!
Jeg skulle tro at verdien du har regnet frem for bæreevnen på stolpen er med skikkelig margin så det lille på bildet påvirker neppe mer enn kosmetisk.
OffT. Leste en masteroppgave (som jeg ikke kan finne igjen) der studenten testet stolper i en press med ulik festing og sammenlignet med de teoretiske knekkverdiene. Alle testene lå minst 30% over det teoretiske, jeg tror til og med at noen klarte det dobbelte.
Willab har den tykkelsen på stolpene for at ikke bunn-/topp-skinnen til skyvepartiene skal stikke utenfor stolpen. Det blir penere så. Rent holdfasthetsmessig hadde det holdt med tynnere stolper.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.