Sofia-Magdalena
Skal slå på plass en limtrefirstolpe som skal være en del av avlastning av en vegg (420 cm).
Avstanden fra gulv til tømmeret som stolpen skal bære er 200 cm. Hvor lang bør stolpen kappes til? Lenger enn avstanden fra gulv til tak vet jeg men hvor mye lenger?

Deretter lurer jeg også på om noen vet hvor mange skruer det er passende å bruke i hver tømmerstokk i de hullplatene jeg har som skal festes for å øke bæringen i de to tømmerstokkene som går i taket. Spennvidden er altså 420 cm.

Sofia-Magdalena Sofia-Magdalena skrev:
Skal slå på plass en limtrestolpe som skal være en del i avlastning av en vegg (420 cm).
Avstanden fra gulv til tømmeret som stolpen skal bære er 200 cm. Hvor lang bør stolpen kappes til? Lengre enn avstanden fra gulv til tak vet jeg, men hvor mye lenger?

Deretter lurer jeg også på om noen vet hvor mange skruer det er passende å bruke i hver tømmerstokk i de hullplatene jeg har som skal festes for å øke bæringen i de to tømmerstokkene som går i taket. Spennvidden er altså 420 cm.
Hmm, nå ble jeg fundersam...
"Hvor lang bør stolpen kappes til? Lengre enn avstanden fra gulv til tak vet jeg, men hvor mye lenger?"
Du kan vel ikke få inn en stolpe som er høyere enn du har plass til!?

Noen eller noen millimeter kanskje du kan "tvinge på plass", men ikke mye mer enn det, eller hvordan mener du?
Om du kapper den slik at den passer nøyaktig, så skal den jo sitte nøyaktig (på mm da). Om det er viktig på millimeterne, så hadde jeg stempet opp konstruksjonen et par mm, saget til stolpen litt for stor, og deretter senket den horisontale bjelken på plass og målt opp at alt er ok, da kan man justere om det trengs å høvle av noen mm til osv.
Men "slår du den på plass" - da vil den nok sitte der etterpå, eller i hvert fall risikere å bli skadet om du må slå den ut igjen, og et nøyaktig mål på en 2 m lang bjelke er nok umulig å få til på "avstand" - det må du/snekkeren måle dere til på stedet vil jeg si; Og selv da kan det være vanskelig å få helt nøyaktig, men slike trekonstruksjoner er jo sjelden på mm nøyaktighet heller...

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Sofia-Magdalena
Jeg ble fortalt at jeg må kappe stolpen litt større enn åpningen (mm har jeg antatt) for at den med sikkerhet skal være lang nok til å kunne bære tømmeret som skal hvile på den.

Sofia-Magdalena Sofia-Magdalena skrev:
Jeg ble fortalt at jeg må kappe stolpen litt større enn åpningen (mm har jeg antatt) for at den med sikkerhet skal være lang nok til å kunne bære tømmeret som skal hvile på den.
Rent generelt bør den jo ikke være for kort naturligvis, ettersom bjelken kanskje da hviler på noe annet, eller faller ned (og ikke blir rett).

Men "passe" lang er jo svaret, og det må man jo ved hjelp av måling og erfaring gjøre på stedet. Det finnes ingen riktig formel for det vil jeg si.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.