Planlegger for om- og tilbygging av garasje, jeg kommer bl.a. veksle av eksisterende saltak med en limtrebjelke i mønet der belastningen ledes ned mot eksisterende grunn gjennom 3 stk. limtresøyler.

Grunnen er en støpt plate på mark fra 2014.

Taket er 8000 mm langt, søylene vil sitte i veggen på kortsidene og den tredje 2500 mm fra den ene kortsiden.

Opplagsreaksjonen er beregnet til 45 kN for "midsøylen". Denne søylen vil også stå i en innervegg.

Jeg lurer på hva slags alternativer som finnes for å fordele punktlasten fra limtresøylene ned mot grunnen (bortsett fra alternativet å sage opp grunnen og forsterke)? Siden nåværende grunn ikke er konstruert for denne punktlasten. Stålbjelke på gulvet? Eller noen andre alternativer?

Kan legge til at funksjon går foran utseende her og det vil som sagt være en innervegg her, så det er evt. mulig å kle inn en evt. lastfordeler.

K Kubikton skrev:
Planlegger for om- og påbygging av garasje, jeg kommer bl.a. til å veksle av eksisterende saltak med en limtredrager i mønet der belastningen ledes ned mot eksisterende grunn gjennom 3 stk. limtrestolper.

Grunnen er en støpt plate på mark fra 2014.

Taket er 8000 mm langt, stolpene kommer til å være i veggen på kortsidene og den tredje 2500 mm fra den ene kortsiden.

Opplagersreaksjonen er beregnet til 45 kN for "midtstolpen". Denne stolpen kommer også til å stå i en innervegg.

Jeg funderer på hva slags alternativer det finnes for å fordele punktlasten fra limtrestolpene ned mot grunnen (foruten alternativet å skjære opp grunnen og forsterke)? Da nåværende grunn ikke er konstruert for denne punktlasten. Stålbjelke på gulvet? Eller noe annet alternativ?

Kan legge til at funksjon går foran utseende her og det vil som sagt være en innervegg her så det går eventuelt an å kle inn
Anta at du fordeler marktrykket på en flate 0,5 m² da får trykket 90 kPa som grunnen skal klare. Dette er relativt lavt så sant du ikke har en masse leire eller torv under bygningen. Isolasjonen må heller ikke være for myk, men med en s80 bør det være ok.

Relevante bruddmodus for platen gjelder:
- Knusing under stolpe: Er med største sannsynlighet ikke et problem.
- Bøyebrudd av plate: er sannsynligvis heller ikke et problem
- Gjennom stansning: Er sannsynligvis den styrende bruddmoden. For å håndtere dette er det ingen dum idé å montere en stålbjelke ovenpå platen. Se bare til å få en god del forankring mellom plate og bjelke. Deretter få til en fin understøp med ekspanderbetong. Vanskelig å si nøyaktige dimensjoner på bjelken. Men skulle jeg skyte fra hoften, kanskje en HEA140 med livplater ved tilkobling mot stolpe og endeplater. Lengde kanskje 1,5 meter.

A a_w skrev:
Anta at du fordeler marktrykket på en overflate 0.5m2 da får trykket 90 kPa som grunnmuren skal tåle. Dette er relativt lavt så lenge du ikke har en masse leire eller torv under bygningen. Isolasjonen må heller ikke være for myk, men med en s80 bør det være ok.

Relevante bruddmoduser av platen gjelder:
- Knusing under søyle: Er mest sannsynlig ikke et problem.
- Bøyebrudd av plate: er trolig heller ikke et problem.
- Gjennom stansing: Er trolig den styrende bruddmodusen. For å håndtere dette er det ingen dum idé å montere en stålbjelke oppå platen. Bare sørg for å få en hel del dubber mellom plate og bjelke. Deretter at man får til en fin understøp med ekspanderbruk. Vanskelig å si eksakte dimensjoner på bjelke. Men skulle jeg skyte fra hoften, kanskje en HEA140 med livplater ved tilkobling mot søyle og endeplater. Lengde kanskje 1,5 meter.
Interessant! Høres ut som det finnes mulige løsninger uten å sage opp gulvet og hvis en bjelke kan løse dette er jeg fornøyd. Jeg vil konsultere mine planer med en bygningskonstruktør før jeg setter i gang men er ute etter litt idéer å fundere på.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.